چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ساب جی‌ای‌اس ۳۹ گریپن یک هواپیمای جنگنده سبک تک‌موتوره تک‌سرنشین چندمنظوره نسل چهارم ساخت شرکت سوئدی هوافضای ساب است.

Saab 39 Gripen

ساب ۳۹ گریپن (عقاب‌شیر) دارای بالاهای مثلثی و باله‌های (کاناردهای) جلویی با طراحی پایداری واهلیده (relaxed stability) (پایداری کمتر برای افزایش توان جولان‌دهی یا مانور) و کنترل الکترونیکی پرواز است.

این هواپیما دارای موتورهای ولوو RM12 است که می‌تواند سرعت آن را تا ۲ ماخ (دو برابر سرعت صوت) برسانند.

طراحی این هواپیما از سال ۱۹۷۹ برای جایگزینی هواپیماهای ساب ۳۵ و ساب ۳۷ در نیروی هوایی سوئد آغاز شد. اولین پرواز آزمایشی این هواپیما در سال ۱۹۸۸ انجام شد و در سال ۱۹۹۶  به خدمت نیروی هوایی سوئد در آمد.

گونه‌های ارتقا یافته‌ این هواپیما که الکترونیک هوابرد پیشرفته‌تر  و زمان ماموریت طولانی‌تر و تجهیزات سوخت‌گیری هوایی دارند، در سال ۲۰۰۳ به خدمت گرفته شدند.

هواپیماهای ساب ۳۹ گریپن به عنوان یک گزینه نسبتا ارزان‌قیمت به کشورهای آفریقای جنوبی، تایلند، جمهوری چک و مجارستان فروخته شده‌اند.

تولید یک گونه جدیدتر ساب ۳۹ به نام گریپن ای‌اف(Gripen JAS 39E/F) از سال ۲۰۱۴ آغاز شد که گریپن NG یا سوپر جی‌ای‌اس (Super-JAS) هم نامیده می‌شود. این گونه جدید دارای یک موتور قوی‌تر F414G ساخت شرکت جنرال الکتریک، رادار پیشرفته‌تر از نوع آرایه فازی فعال است. این گونه جدیدتر علاوه بر سوئد در نیروی هوایی برزیل نیز به کار گرفته خواهد شد.

فرمانده نیروی هوایی سوئد می‌گوید این هواپیما می‌تواند بدون توسل به تکنولوژی‌های گران‌قیمت پنهان شدن از رادار در نبردهای هوایی هواپیماهای پیشرفته روسی مانند سوخو ۵۷ را شکست دهد.

جنگ‌افزار الکترونیکی هواپیمای سوئدی برای مقابله با جنگنده‌های رادار گریز روسی

در فیلم قدرت مانور بالای ساب ۳۹ گریپن را در یک نمایشگاه هوایی به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس نیروی هوایی فنلاند می‌بینید.

کد خبر 442195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha