مژگان مهرابی-خبرنگار:محدوده شرق پایتخت امکانات درمانی قابل توجهی دارد که شاید برخی از شهروندان از وجود تعدادی از این مراکز بی‌خبر باشند؛ از جمله دومین مرکز قلب کشور که در منطقه ۱۳ قرار دارد.

بیمارستان شهید لواسانی

بیمارستان شهید لواسانی که بیشتر آن را به نام بیمارستان سرخه‌حصار می‌شناسند، مرکز درمانی ویژه قلب است. تجهیزات به روز این مرکز باعث شده در حوزه درمانی جراحی قلب حرف اول را در کشور بزند. مهم‌تر اینکه در دل این بیمارستان، بزرگ‌ترین مرکز اعصاب و روان وابسته به سازمان تأمین اجتماعی هم قرار دارد. «سید علی جمالیان» رئیس بیمارستان شهید دکتر لواسانی اطلاعات بیشتری درباره این مرکز درمانی به ما می‌دهد.  

دکتر علی جمالیان رئیس بیمارستان شهید لواسانی

بیمارستان بزرگی است. وسعتش به ۷۰ هکتار می‌رسد. بیشتر به بوستان جنگلی شبیه است تا مرکز درمانی. دورتادورش با درختان سربه فلک پوشیده شده؛ درختانی که قدمت چند صد ساله دارند. بیمارستان شهید لواسانی که مردم آن را به نام بیمارستان سرخه‌حصار می‌شناسند، در همسایگی جنگل سرخه‌حصار و طبیعتی چشمنواز قرار دارد. در بالاترین نقطه این مرکز درمانی، عمارتی سبزرنگ دیده می‌شود که به عمارت یاقوت معروف است. با اینکه نزدیک به ۲۰۰ سال دارد و دوران کهنسالی را پشت سر می‌گذارد، اما هنوز اصالت خود را حفظ کرده است. این عمارت در عهد ناصری محل استراحت شاه و درباریان بوده و حالا به‌عنوان ساختمان اداری از آن استفاده می‌شود. عمارت یاقوت معماری منحصربه‌فردی دارد؛ ۲ طبقه با تعداد زیادی اتاق. ایوان بزرگی در شاه‌نشین تعبیه شده که از درون آن می‌شود شهر را نگاه کرد.

«دکتر علی جمالیان» رئیس بیمارستان شهید لواسانی می‌گوید: «بعد از مرگ ناصرالدین شاه، این عمارت بدون استفاده مانده بود تا سال ۱۳۳۶ که مجلس شورای ملی تصویب کرد این باغ با همه امکاناتش به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شود. ابتدای امر بیماران جذامی و مبتلا به سل در آنجا بستری می‌شدند. بعد از ریشه‌کن شدن جذام و راه‌اندازی بیمارستان مسیح دانشوری برای بیماران مبتلا به سل، این بیمارستان برای ارائه خدمات درمانی به بیماران ریوی و اعصاب و روان اختصاص داده شد. » 

  • راه‌اندازی بخش بازتوانی کمکی برای احیای قلب

به گفته دکتر جمالیان بیمارستان شهید لواسانی که تا یکی ۲ دهه اخیر یک بیمارستان عمومی بود به همت جمعی از پزشکان متخصص قلب، تغییرات چشمگیری پیدا کرد و روز به روز بر امکانات درمانی‌اش افزوده شد. تا امروز که عنوان پیشرفته‌ترین مرکز قلب تهران و دومین مرکز جراحی قلب ایران را به خود اختصاص داده است. او می‌گوید: «بهترین و به روزترین امکانات درمانی در حوزه قلب و عروق در اینجا ارائه می‌شود. تا چند دهه پیش، بیمار قلبی با تأیید کمیسیون پزشکی و هزینه ارزی به خارج از کشور می‌رفت و حالا فقط یکی ۲ هفته آن هم برای انجام آزمایش‌های مخصوص در لیست انتظار می‌ماند. » این مرکز درمانی با ۳۲۷ تخت، دارای ۵ اتاق عمل جراحی قلب و ۳ اتاق عمل جراحی عمومی است. از دیگر امکانات این بیمارستان که آن را در بین دیگر مراکز درمانی پایتخت، منحصربه‌فرد کرده، بخش بازتوانی قلب است. جمالیان در این‌باره توضیح می‌دهد: «از خدمات درمانی این بخش برای کسانی استفاده می‌شود که از درمان قلب خود ناامید شده‌اند. در واقع قلب با روش‌های خاص ورزشی احیا می‌شود. روش‌هایی که هیچ هزینه‌ای برای مردم ندارد. دومین امکانات این بیمارستان، اجرای طرح ۲۴۷ به‌صورت شبانه‌روزی است. اقداماتی که برای رفع سکته‌های حاد انجام می‌شود. » 

  • بزرگ‌ترین مرکز اعصاب و روان در سرخه‌حصار

روزانه بیش از هزار بیمار به این بیمارستان مراجعه می‌کنند که البته تعداد قابل توجهی از آنها برای استفاده از خدمات درمانی کلینیک اعصاب و روان گذرشان به اینجا می‌افتد. به گفته دکتر جمالیان، بزرگ‌ترین و تنها مرکز اعصاب و روان وابسته به سازمان تأمین اجتماعی کشور در اینجا قرار دارد. او می‌گوید: «۱۰۰ تخت در بخش اعصاب و روان تعبیه شده است. در اینجا به غیر از دارو درمانی، کارگاه‌های کاردرمانی هم در نظر گرفته شده است. روان‌پریشی بیماران با بازی، قالیبافی، نقاشی و دیگر کارهایی که نیاز به تمرکز دارد، کنترل می‌شود. »

کد خبر 442070

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha