چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان آتش نشانی ایلام گفت: امسال ۲۲ حلقه مار در واحدهای مسکونی شهر ایلام که سبب وحشت مردم این شهر شده بود با همکاری مأموران امدادی ایستگاه‌های آتش نشانی زنده گیری شد.

22 حلقه مار در خانه‌های شهر ایلام زنده گیری شد

حبیب  شریفی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: شرایط آب و هوایی، پوشش گیاهی، اقلیم کوهستانی و سیل سبب ورود حیوانات موزی و خزندگان از جمله مار  به شهر خواهد شد.

وی گفت: افرادی که برای گردش به طبیعت می روند،  سعی کنند خودروی خود را در مکان هایی که دارای گل و گیاه فراوان هستند، پارک نکند زیرا این کار سبب پناه گرفتن مار در داخل خودرو خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی ایلام از مردم خواست در صورت مشاهده مار در محیط‌های مسکونی و محل تجمع انسان‌ها با دقت و مواظبت این حیوان را تعقیب و محل دقیق استقرارش را شناسایی کنند تا آتش نشان‌ها پس از رسیدن به محل، مار را صید کنند.

  • هنگام ورود مار به منازل ساکنان با آتش نشانی تماس بگیرند

مدیر کل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: ساکنان مناطق شهری و روستایی در صورت مشاهده مار یا هر گونه جانوری که به علت سیلاب وارد منزل آنها شده در اسرع وقت موضوع را به سازمان آتش نشانی و محیط زیست اطلاع دهند.

اسدالله هاشمی افزود: به طور معمول بعد از وقوع سیلاب خزندگانی چون مار برای حفظ جان خود به نقاط امن پناه می برند که گاه این نقاط امن شامل منازل و سایر ابنیه اداری و غیر اداری نیز می شود.  
وی افزود: در این مواقع ساکنان آن ساختمان ها ضمن حفظ خونسردی خود از کشتن مار خودداری و با تماس با سازمان آتش نشانی یا ادارات محیط زیست شهرستان ها برای زنده گیری جانور از آنها کمک خواهی کنند.  
هاشمی تاکید کرد: در صورت زنده گیری مار توسط خود ساکنان ساختمان باید مار را در نزدیک ترین مکان اقلیمی منطقه رها سازی و از انتقال جانور به مکان های دور دست اجتناب ورزند.  
وی توضیح داد: انتقال مار یا هر جانور دیگر از نقطه اقلیمی و زیستگاهی خود به یک مکان دوردست باعث جابجایی و تداخل ژنتیکی گونه های جانوری زیستگاه می شود.  
به گزارش ایرنا، بر اساس مطالعات علمی خزندگانی چون مار در سیلاب یا زلزله برای پناه به مناطق امن به ساختمان های نزدیک به زیستگاه های خود پناه می برند و با توجه به اینکه استان ایلام در زمستان امسال درگیر بارش های سنگین سیلابی بود احتمال ورود مار به منازل یا دیگر ساختمان های اداری و غیر اداری دور از ذهن نیست.  

کد خبر 442065

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha