همشهری آنلاین: نیچروان بارزانی نامزد حزب دموکرات کردستان عراق با حداقل آرا و در میان مخالفت برخی احزاب کرد عراقی با ۶۸ رای توسط پارلمان اقلیم کردستان عراق به عنوان رئیس اقلیم کردستان عراق برگزیده شد.

نیچروان بارزانی

به گزارش ایرنا از اربیل، پارلمان اقلیم کردستان عراق بدون مشارکت فراکسیون های اتحادیه میهنی کردستان عراق و جنبش نسل نو و تنها با حضور ۸۱ عضو پارلمان از ۱۱۱ عضو امروز ظهر تشکیل جلسه داد و نیچروان بارزانی کاندید حزب دموکرات کردستان عراق را به عنوان رئیس جدید اقلیم کردستان عراق برگزید.

نیچروان بارزانی نتوانست در این رای گیری آرای اتحادیه میهنی کردستان عراق، نسل نو و جماعت اسلامی کردستان عراق را بدست بیاورد و تنها ۶۸ رای موافق را بدست آورد.

لطیف فرج سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان عراق بلافاصله با واکنش به عدم مشارکت فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان عراق در این نشست  و متهم کردن حزب دموکرات کردستان عراق به تک روی در تصمیم گیری اعلام کرد: حزب دموکرات کردستان عراق به هیچ کدام از دو توافق صورت گرفته با اتحادیه پایبند نبوده و ما رسما هشدار می دهیم که این تک روی باعث پیامدهای منفی برای اقلیم خواهد بود.

وی افزود: مشکل ما تقسیم پست ها نبوده است بلکه مشکل ما با حزب دموکرات کردستان عراق عدم همکاری مشترک حزب دموکرات در خصوص کرکوک می باشد و ما از اینجا اعلام می کنیم که حزب دموکرات کردستان عراق مشکلات جدی برای اجرای توافقات صورت گرفته ایجاد کرده است.

سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان عراق تصریح کرد که عدم مشارکت اتحادیه میهنی کردستان عراق در پروسه انتخاب رئیس اقلیم و حتی دولت اقلیم کردستان عراق  این پست ها را روبروی عدم مشروعیت سیاسی می کند.

لطیف فرج در خصوص اقدامات بعدی اتحادیه میهنی کردستان عراق اعلام کرد اقدامات بعدی حزب روشن و واضح است و تصمیم امروز ما اقدامی مهم برای مقابله با تک روی در کردستان عراق بود.

امید خوشناو رئیس فراکسیون حزب دموکرات کردستان عراق در پارلمان اقلیم در واکنش به عدم مشارکت اتحادیه میهنی در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: عدم حضور اتحادیه میهنی بر تمامی توافقات صورت گرفته تاثیر خواهد گذاشت و ما نسبت به این اقدام نگرانیم.

وی افزود:از امروز به بعد گامهای تشکیل دولت اقلیم کردستان عراق نیز آغاز خواهد شد.

جماعت اسلامی کردستان عراق نیز تاکید کرده بود که به نیچروان بارزانی به عنوان رئیس اقلیم کردستان عراق رای نمی دهد و در صف اپوزیسیون قرار می گیرد.

گفتنی است ریبوار خوشناو، امید عبدالسلام، محمد حمه صالح و هیوا عبدالله سایر کاندیدها موفق به کسب هیچ رای در پارلمان نشدند.

نچیروان بارزانی برادرزاده مسعود بارزانی و نوه مصطفی بارزانی، رهبر جنبش کردهای عراق و بنیانگذار حزب دموکرات کردستان عراق است.

نچیروان بارزانی بدین ترتیب دومین رئیس منطقه خودمختار اقلیم محسوب می شود، سمتی که از سال ۲۰۰۵ توسط مسعود بارزانی تاسیس شد.

رئیس جدید اقلیم کردستان متولد منطقه ای در شمال عراق است و بخشی از زندگی در تبعید خود رادر ایران سپری کرده است. او به سه زبان کردی، فارسی و انگلیسی تسلط دارد.

کد خبر 441943

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha