همشهری آنلاین: ورود عنوان «فرزندخواندگی» به صفحه توضیحات شناسنامه کودکان واگذار شده به خانواده‌ها در جلسه بعدی کمیسیون لوایح دولت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزیستی در رابطه با روند بررسی لایحه فرزندخواندگی در دولت، عنوان کرد: این لایحه در کمیسیون فرعی دولت بوده و 22 بند از 32 بند آن در کمیسیون اصلی لوایح هیات دولت تصویب شده و در انتظار جلسه بعدی هستیم تا 10 بند باقی‌مانده بررسی و به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

دکتر نصر افزود: یکی از مباحث مطروحه در این لایحه این است که آیا صفحه توضیحات در شناسنامه ارائه شده، به عنوان فرزند خوانده بودن کودک عنوان شود و یا این که شناسنامه کودک همچون افراد عادی و به نام خانواده صادر شود.

به گزارش ایسنا وی با بیان این که در روند قبلی واگذاری فرزندخوانده به خانواده، پس از گذشت دوره آزمایشی شش ماهه، خانواده می‌توانست درخواست صدور شناسنامه برای فرزند با نام خود کند، تصریح کرد: سیاست اصلی بهزیستی حفظ هویت افراد است، چرا که هویت در آینده برای کودک به عنوان سرمایه‌ای گرانبها به شمار می‌رود.

وی در ادامه در مورد وضعیت کودکان تحت پوشش بهزیستی گفت: 34 شیرخوارگاه در سطح کشور وجود دارد که این مراکز، دو هزار و 180 کودک در سنین صفر تا شش سال را تحت پوشش دارند.

دکتر نصر با اعلام این مطلب، افزود: این شیرخوارگاه‌ها دولتی اداره می‌شوند و یکی از مراکزی هستند که به دلیل حساسیت نگهداری کودکان و بحث فرزندخواندگی، واگذاری آن‌ها به بخش غیردولتی ممنوع است.

وی یادآور شد: تمامی کودکانی که به مراکز نگهداری بهزیستی ارجاع داده می‌شوند، از طریق سیستم مراجع قضایی و با حکم وارد چرخه نگهداری سازمان می‌شوند.

مدیرکل دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزیستی، مجموع کودکان تحت پوشش و حضانت دفتر شبه خانواده بهزیستی را 20 هزار و 500 نفر خواند و عنوان کرد: دو هزار و 180 نفر از کودکان در سنین صفر تا شش سال، دو هزار و 506 نفر در سنین شش تا 12 سال و مابقی در سنین 12 تا 18 سال قرار دارند که حضانت نیمی از 20هزار کودک تحت پوشش به خانواده‌ها سپرده شده و حدود نیمی دیگر از کودکان در «کانون‌های خانواده» (مراکز شبه خانواده) ساماندهی شده‌اند.

به گفته وی، 9 هزار و 500 کودک در 430 مرکز دولتی و غیردولتی نگهداری می‌شوند که 34 مرکز از مجموع مراکز یاد شده را شیرخوارگاه‌ها تشکیل می‌دهند.

دکتر نصر یادآور شد: 85 درصد از مجموع 20 هزار و 500 کودک یاد شده، بد سرپرست هستند، به طوری که والدین آن‌ها، صلاحیت نگهداری از فرزندان را نداشته و حضانت فرزند آن‌ها توسط مراجع قضایی به بهزیستی سپرده شده است. همچنین 15 درصد کودکان باقی‌مانده نیز بدون سرپرست هستند.

وی با اشاره به مشارکت‌ها و کمک‌های مردمی، تصریح کرد: با کمک خیرانی که همیشه دست یاری آن‌ها به سوی کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست دراز بوده، کمبود و کسری در اداره مراکز خود به ویژه شیرخوارگاه‌ها به لحاظ حساسیت عاطفی خانواده‌ها نداریم و شیرخوارگاه‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که بیشترین مشارکت‌های مردمی را به سوی خود جلب می‌کنند. از سوی دیگر ادعا می‌کنیم، کودکان شیرخوارگاه‌ها از سطح متوسط بالای زندگی اجتماعی برخوردارند.

کد خبر 44156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز