همشهری آنلاین: شرکت ملی نفت ونزوئلا (PDSVA) فروش نفت را به کنسرسیوم آمریکایی اکسون موبیل به حال تعلیق در آورد.

خبرگزاری آلمان از کاراکاس گزارش داد، PDSVA روز سه‌شنبه (به وقت محلی) در پایتخت ونزوئلا اعلام کرد این اقدام واکنشی به «آزار اقتصادی» بزرگ‌ترین کنسرسیوم خصوصی نفتی جهان است.

این شرکت همچنین حرکت خود را یک «اقدام متقابل» در برابر «تعرض حقوقی – اقتصادی» شرکت اکسن موبیل علیه ملی شدن حوزه‌های نفتی ونزوئلا خواند.

این اقدام ونزوئلا پس از آن صورت گرفت که اکسون موبیل موفق شد حکم دیوان بین‌المللی را در مورد مسدود ساختن 12 میلیارد دلار از دارایی‌های شرکت ونزوئلایی را بگیرد.[شرکت نفت ونزوئلا ادعای اکسون موبیل را تکذیب کرد]

احکام دادگاه به عنوان بخشی از یک داوری بین‌المللی مورد درخواست اکسون موبیل برای دریافت غرامت از دولت چپ‌گرای ونزوئلا بابت ملی کردن میدان‌های مهم نفتی در منطقه اورینوکو صادر شدند.

شرکت ونزوئلایی این اقدام را «غیر‌ضروری، خصمانه به مفهوم ایجاد رعب» خواند.

ونزوئلا ژوئن گذشته شرکت‌های نفتی خارجی را وادار کرد دستکم 60 درصد از فعالیت‌های کاری خود را به PDSVA واگذار کنند. به این ترتیب اکسون موبیل ترجیح داد به طور کامل از ونزوئلا خارج شود.

روز یکشنبه این هفته بود که هوگو چاوز رئیس‌جمهور ونزوئلا، آمریکا را به تحریم نفتی تهدید کرد. وی گفت در صورتی که ونزوئلا در مناقشه با اکسون موبیل متحمل خسارتی شود، او دیگر «یک قطره نفت هم به امپریالیسم ایالات متحده» نخواهد داد.

این کشور آمریکایی لاتین چهارمین تأمین‌کننده نفت آمریکاست.

کد خبر 44155

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز