مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۷
۰ نفر

خدیجه ستارزاده- البرز-خبرنگار: یکی از معضلات و آسیب‌های اجتماعی در البرز که رو به افزایش است و در همه مناطق، به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌ای بیشتر دیده می‌شود.

رئیس پلیس آگاهی البرز

سرقت به عنف است که شامل کیف‌قاپی، خفت‌گیری، زورگیری، سرقت گوشی، اموال نقدی و... است.  به گفته مسئولان، بیکاری، اعتیاد و شرایط اقتصادی حاکم روز به روز بر آمار جرایم و آسیب‌های این استان می‌افزاید که در این بین سرقت‌های خرد آمار بیشتری دارد.

اخبار زیادی مبنی بر دستگیری باندهای سرقت اطلاع‌رسانی می‌شود، اما با وجود این اخبار و هشدارهای زیادی که در رابطه با رعایت نکات امنیتی از طریق شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها داده می‌شود، به دلیل سهل‌انگاری شهروندان، روزانه ۳ تا ۴ سرقت به عنف در استان انجام  می‌شود. گفت‌وگوی همشهری با سرهنگ «محمد نادربیگی» رئیس پلیس آگاهی را در مورد وضعیت سرقت به عنف در استان با هم می‌خوانیم.

  • وضعیت سرقت به عنف در استان را چگونه تشریح می‌کنید؟

سرقت به عنف یکی از معضلات و آسیب‌های اجتماعی جدی امروز البرز است که رو به افزایش است و ضرورت دارد شهروندان با رعایت نکات ایمنی و هوشیاری بیشتر، از این سرقت‌ها و خطرات ناشی از آن پیشگیری کنند و همچنین برای حفظ مال و جان خود تلاش بیشتری داشته باشند. بیشترین آمار سرقت و کیف‌قاپی استان از گوشی است و در این بین قرار دادن گوشی در اختیار نوجوانان و غفلت آنها در استفاده از گوشی در کوچه و خیابان و پارک‌ها، شرایط را برای سرقت سارقان فراهم می‌کند و جان آنها را به خطر می‌اندازد. پس خانواده‌ها باید برای حفظ مال و جان فرزندان خود با آموزش موارد ایمنی و آگاه کردن آنها از اتفاقات احتمالی جلوگیری  کنند.

  • آمار سرقت به عنف از ابتدای سال چقدر بوده و در قیاس با سال قبل چه تغییری داشته است؟

از ابتدای سال، ۱۲۹ فقره سرقت به عنف در استان انجام شده که این آمار در ۲ ماه ابتدایی سال گذشته ۱۰۶ فقره گزارش شده بود و افزایش ۲۳ فقره سرقت در همین مدت هوشیاری بیشتر شهروندان را ضروری  می‌سازد.

آمار کشفیات سرقت از ابتدای سال چقدر بوده است؟

کشفیات سرقت به عنف در مدت مشابه سال گذشته ۴۲ درصد و امسال ۵۸ درصد بوده و وقوع جرم سرقت در ۲ ماه ابتدایی امسال ۲۱ درصد افزایش داشته است.

چند باند سرقت در این مدت شناسایی و دستگیر شده‌اند؟

از ابتدای سال ۴ باند سرقت به عنف در استان دستگیر شدند که بیشتر این افراد از ۲۰ تا ۲۶ سال و موتورسوار بودند و با پوشاندن سر و صورت خود با چفیه یا دستمال سعی داشتند شناسایی نشوند. برخی از آنها نیز با خودروهای شخصی با سوار کردن مسافران در میانه راه با تهدید و استفاده از سلاح، گوشی و اموال آنها را سرقت می‌کردند. این افراد با مخدوش و دستکاری کردن پلاک موتور و خودروها سعی بر عدم شناسایی داشتند. البته تعدادی باند سرقت نیز شناسایی شده و در حال انجام مراحل تکمیلی برای دستگیریاست.

  • توصیه شما به شهروندان برای ایمن ماندن از این حوادث و اتفاقات چیست؟

حتی‌المقدور سعی شود هنگام استفاده از گوشی از هدفون استفاده شود و همچنین زمان سوار شدن در خودرو مسافری کمتر از گوشی استفاده شود تا گوشی در معرض دید سارقان قرار نگیرد. به شهروندان توصیه می‌شود از خودروهای حمل‌ونقل گذری استفاده نکنند و از ناوگان حمل‌ونقل عمومی که قابل اطمینان است استفاده کنند.  

  • اعتیاد چقدر در ارتکاب این سرقت‌ها و جرایم نقش دارند؟

اعتیاد یکی از عوامل مهم سرقت به عنف بوده و بیش از نیمی از سرقت‌ها توسط این افراد برای تامین مواد مورد نیاز خود و یا خوشگذرانی آنها انجام می‌شود.

  • سرقت از کودکان در استان در چه وضعیتی است؟

سرقت از کودکان نیز یکی از موارد سرقت به عنف است که در آن خانواده‌ها با آویختن طلا و زیورآلات در پارک‌ها و مکان‌های عمومی و همچنین گذاشتن گوشی در اختیار فرزندان خود و عدم نظارت بر آنها فرزندانشان را در معرض خطر سارقان قرار می‌دهند. سرقت از کودکان خوشبختانه در استان البرز آمار پایینی دارد، اما از همان تعداد بیشتر دختران زیر ۸ سال هستند که مورد سرقت قرار می‌گیرند و نیاز است خانواده‌ها بیشتر به آن دقت کنند تا مانع گرفتار شدن فرزندان خود در این نوع سرقت شوند.

  • و سخن پایانی؟

سارقان و مجرمان همیشه از غفلت شهروندان برای رسیدن به اهداف خود و ارتکاب جرم استفاده می‌کنند و شهروندان نیز با عدم رعایت احتیاط و هوشیاری لازم زمینه را برای انجام سرقت، کیف‌قاپی و... فراهم می‌کنند. به شهروندان توصیه می‌کنم در کوچه و خیابان و به‌ویژه حین گذر از اماکن خلوت بیش از پیش مراقبت کنند تا طعمه سارقان نشوند. پلیس اقدامات لازم را در برقراری امنیت تا حد امکان انجام می‌دهد اما برقراری امنیت و سلامت در جامعه با همکاری و مشارکت عمومی مردم و پلیس به طور کامل محقق می‌شود.

  • روش‌های متداول باندهای سرقت به عنف

سرهنگ «محمد نادربیگی» رئیس پلیس آگاهی البرز درباره روش‌های متداول باندهای سرقت به عنف می‌گوید: بیشتر سرقت‌ها در محل‌های خلوت انجام می‌شود. سارقان با استفاده از غفلت شهروندانی که سرگرم استفاده از گوشی خود بوده و از اطراف غافل می‌شوند، اقدام به سرقت گوشی و کیف آنها می‌کنند. در برخی موارد هم شهروندان به عنوان مسافر سوار خودرو می‌شوند و از جانب راننده و همدستانش مورد سرقت قرار می‌گیرند. بیشتر سرقت‌های به عنف استان در خروجی‌های کرج به سمت اتوبان، فردیس و مناطق حاشیه‌ای که راه فرار مناسبی برای سارقان دارد انجام می‌شود. معمولا راننده با ماشین‌های مدل پایین با یک یا ۲ همدست در خودرو اقدام به سوار کردن مسافر می‌کند و در میان راه با تهدید و استفاده از سلاح، گوشی و اموال مسافر را سرقت می‌کنند. در مجموع روزانه ۳ تا ۴ سرقت به عنف در استان انجام می‌شود.

کد خبر 441239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha