مینا شهنی: تنها یک ماه به پایان سال باقی‌مانده اما هنوز از میزان افزایش مستمری مددجویان نهادهای حمایتی خبری نیست.

افزون بر این تکلیف پشت‌نوبتی‌های کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز هنوز روشن نشده‌است.

در حالی‌که معاون برنامه‌ریزی و امور مجلس کمیته از درخواست این نهاد برای افزایش میزان مستمری افراد زیر پوشش بر اساس نرخ تورم حرف می‌زند، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از تصویب بودجه برای افزایش مستمری بدون اشاره به میزان افزایش سخن می‌گوید.

محمد حسینی فشمی، معاون برنامه‌ریزی و امور مجلس کمیته امداد درباره میزان افزایش مددجویان زیر پوشش گفت: تلاش خواهیم کرد تا با متقاعد کردن نمایندگان مجلس شورای اسلامی سهمیه مربوط به مستمری مددجویان را افزایش دهیم، تا در سال آینده با مشکلات کم‌تری روبه‌رو شوند.

او تأکید کرد‌ کمیته امداد نسبت به دخالت میزان تورم برای تعیین مستمری مددجویان در سال آینده اصرار دارد و تلاش خواهد کرد تا این خواسته را به سرانجام برساند.

ولی رعیت و موسی‌الرضاثروتی دو تن از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در اظهار نظرهایی جداگانه‌ اختصاص  450 میلیارد تومان به کمیته امداد و سازمان بهزیستی خبر دادند.

ثروتی این میزان اعتبار را برای زیر پوشش قرار دادن پشت‌نوبتی‌ها و پرداخت هزینه‌های درمانی، تحصیلی و مسکن مددجویان و معلولان این دو نهاد اعلام کرده‌ و رعیت نیز با اشاره به این‌که ممکن است این عدد اندکی تغییر کند، آن‌را مختص افزایش مستمری مددجویان و زیر پوشش قرار دادن پشت‌نوبتی‌ها عنوان کرده‌است.

هر چند رعیت معتقد است که باید به فکر توانمند کردن مددجویان تحت پوشش بود و افزایش مستمری را گام مؤثری برای برطرف کردن مشکل مددجویان ندانسته‌است.

با وجود این‌‌که در برنامه چهارم توسعه بر بهبود وضع زندگی دهک‌های پائین جامعه تأکید شده‌است و در حالی ‌که در سال آخر اجرای این برنامه هستیم‌، به‌نظر می‌رسد با اهداف برنامه فاصله زیادی داریم.

در فصل هشتم قانون برنامه چهارم توسعه(1387-1384) با عنوان ارتقای امنیت انسانی و عدالت اجتماعی بر بهبود کیفیت زندگی افراد نیازمند کشور تأکید شده‌است.

در بند یک ماده 97 این قانون آمده‌است: افزایش مستمری ماهانه خانواده‌های نیازمند و بی‌سرپرست و زنان سرپرست خانواده تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی بر مبنای40 درصد حداقل حقوق و دستمزد در سال اول برنامه است.

از آن‌جایی که نرخ تورم در تعیین حداقل دستمزدها در نظر گرفته خواهد شد، به‌نظر می‌رسد درصورتی که امکان دستیابی به پرداخت مستمری به میزان 40 درصد ‌ حداقل دستمزد وجود داشته‌باشد، دیگر نیازی به تأثیر نرخ تورم در تعیین مستمری نخواهد بود، اما از آن‌جا که میزان مستمری پرداختی هنوز با 40 درصد حداقل دستمزد فاصله دارد تحمل تورم موجود در بازار کشور برای مددجویان نهادهای حمایتی ناممکن خواهد بود.

پشت‌نوبتی‌ها در انتظار

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان بهزیستی کشور در حال حاضر 100 هزار خانوار در فهرست پشت نوبتی‌های این سازمان نام‌شان به ثبت رسیده و در انتظار روشن شدن وضعیت‌ خود به سر می‌برند.

کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز با تعداد پشت‌نوبتی و نیازمند حمایتی بالغ بر چند برابر تعداد اعلام شده از سوی سازمان بهزیستی، آنان را نیازمند حمایت دانسته و تحت پوشش قراردادن‌شان را از اولویت‌های برنامه‌ریزی‌شده‌  اعلام کرده‌است.

اما آنچه در کشاکش روزهای پایانی سال میان این دو نهاد و مجلس و دولت در آیند و روند است، تعیین بودجه کافی برای تحت پوشش قراردادن گروه‌های پشت نوبتی است در حالی‌که نمایندگان مجلس در روزهای بررسی لایحه بودجه دولت خبر از در نظر گرفتن بودجه کافی برای حل مشکلات نهادهای حمایتی می‌دهند، مسئولین این دو نهاد با ارائه ارقام کسر بودجه امسال‌ نهاد متبوع شان اعلام می‌‌کنند که به  بودجه زیادی برای حل مشکل افراد تحت پوشش و پشت نوبت نیاز دارند.

در هر حال با جدی شدن بحث بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی، خبرهای متفاوتی از سرنوشت سال آینده مدد جویان و پشت‌نوبتی‌ها به گوش می‌رسد و هنوز روشن نشده که سر انجام پشت‌نوبتی‌‌های این دو نهاد سال آینده چه سرنوشتی خواهند داشت؟ و از سوی دیگر میزان افزایش مستمری افراد تحت پوشش نیز هنوز تعیین نشده است.

در این شرایط به‌نظر می‌رسد تکلیف مخاطبان دو نهاد حمایتی بزرگ کشور برای سال آینده هنوز روشن نیست.

کد خبر 44108

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز