مینا شهنی: تعیین مستمری افراد زیر پوشش با در نظر گرفتن نرخ تورم یکی از خواسته‌های کمیته امداد است.

میزان مستمری مددجویان کمیته امداد همه ساله اندکی افزایش می‌یابد، اما امسال این نهاد خواهان افزایش مستمری مددجویانش با در نظر گرفتن نرخ تورم است.

محمد حسینی فشمی، معاون برنامه‌ریزی و امور مجلس کمیته امداد در این‌باره گفت: تلاش خواهیم کرد تا با متقاعد کردن نمایندگان مجلس شورای اسلامی سهمیه مربوط به مستمری مددجویان را افزایش دهیم، تا در سال آینده با مشکلات کم‌تری روبه‌رو شوند.

او با اشاره به این‌که در قانون برنامه چهارم توسعه میزان مستمری مددجویان 40 درصد حداقل دستمزد در نظر گرفته شده، افزود: پیشنهاد نخست ما به نمایندگان مجلس رسیدن به وضعیتی است که در قانون برنامه چهارم توسعه کشور پیش‌بینی شده‌است.

در فصل هشتم قانون برنامه چهارم توسعه(1387-1384) با عنوان ارتقای امنیت انسانی و عدالت اجتماعی بر بهبود کیفیت زندگی افراد نیازمند کشور تأکید شده‌است.

در بند یک ماده 97 این قانون آمده‌است: افزایش مستمری ماهانه خانواده‌های نیازمند و بی‌سرپرست و زنان سرپرست خانواده تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی بر مبنای40 درصد حداقل حقوق و دستمزد در سال اول برنامه است.

آنچه در آخر این ماده آمده است مبنای محاسبه را نخستین سال اجرای برنامه تعیین کرده‌است به این ترتیب چنانچه خواسته کمیته امداد که در نظر گرفتن این قانون است مورد توجه قرار گیرد میزان مستمری خانواده‌های تحت پوشش باید بر اساس حداقل دستمزد تعیین شده در سال 1384 که نخستین سال اجرای برنامه‌است در نظر گرفته شود اما برای سال‌های بعد دستور روشنی ندارد.

به گفته فشمی میزان مستمری پرداختی به هر خانوار زیر پوشش کمیته امداد را امسال بین 25 تا 50 هزار تومان بوده‌است.

تحمل تورم برای مددجویان غیرممکن است

معاون برنامه‌ریزی و امور مجلس کمیته امداد با استناد به این‌که تورم به وجود آمده در کشور شرایط را برای مددجویان نهادهای حمایتی سخت کرده‌است گفت: با توجه به این‌که بانک مرکز میزان تورم امسال را تا 17 در صد نیز اعلام کرده‌است به‌نظر می‌رسد تحمل بار ناشی از تورم برای مددجویان ناممکن باشد.

به گفته او به همین دلیل مسئولان کمیته امداد پیشنهاد دیگری نیز آماده‌کرده‌اند، بر اساس این پیشنهاد کمیته امداد از مجلس و دولت می‌خواهد تا در تعیین میزان مستمری نرخ تورم را نیز محاسبه کند.

محاسبه نرخ تورم سبب می‌شود تا مستمری مددجویان با رشد بهتری روبه‌رو شود  و شرایط حداقلی زندگی برای این گروه از مردم کمی بهبود یابد.

فشمی میزان بودجه درخواستی کمیته امداد را برای سال‌آینده 2 هزار و 700 میلیارد تومان عنوان کرده و گفت که دولت تنها با یک هزار و 218 میلیارد تومان آن موافقت کرده و در لایحه بودجه گنجانده ‌است.

بودجه سال گذشته کمیته امداد یک هزار و 180 میلیارد تومان بوده و به گفته معاون امور مجلس این نهاد، بودجه امسال تنها 2 درصد رشد کرده‌است.

فشمی معتقد است  چنانچه همین بودجه در مجلس شورای اسلامی به تصویب و تائید نمایندگان برسد کمیته امداد توان افزایش مستمری‌ها را نخواهد داشت.

کد خبر 42857

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز