همشهری آنلاین: بسیاری از افراد می‌دانند که نوشابه‌های شیرین‌شده سالم نیستند اما یک بررسی جدید نشان می‌دهد که آب‌میوه‌ها وضع چندان بهتری ندارند.

sugary fruit juice

به گزارش هلث‌دی نیوز پژوهشگران می‌گویند مصرف مرتب نوشیدنی‌های شیرین از جمله آب‌میوه‌های شیرین ممکن است عمر شما را کوتاه کند.

جین ولش استادیار دانشکده پزشکی اموری در آتلانتا و سرپرست تحقیق دراین‌باره گفت: «سالمندانی که مقدار بیشتری نوشیدنی‌های شیرین‌شده شامل نوشابه‌های گازدار و نوشابه‌های شیرین‌شده با قند می‌نوشند، ممکن است در معرض خطر مرگ زودرس قرار بگیرند.»

ولش افزود: «تلاش‌ها برای کاهش مصرف نوشابه‌های گازدار و سایر نوشابه‌های شیرین‌شده باید آب‌میوه‌ها را هم در برگیرند و بزرگ‌سالان را هم مانند کودکان هدف قرار دهند.»

ٰآیا آب میوه کودکان را چاق می‌کند؟

ولش و همکارانش در این بررسی داده‌های مربوط به ۱۳۴۴۰ مرد و زن با میانگین سنی ۶۴ را که بخشی از یک بررسی بزرگ سکته مغزی از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ بودند، را گردآوری کردند. ۷۱ درصد این افراد چاق بودند یا اضافه‌وزن داشتند.

این پژوهشگران دریافتند افرادی که بیشترین مقدار نوشابه‌های شیرین‌شده- شامل آب‌میوه‌های صد درصد- نوشیده بودند، در مقایسه با افرادی که کمترین مقدار این نوشیدنی‌ها را مصرف می‌کردند، میزان بالاتری از مرگ‌ومیر داشتند. به‌علاوه، به ازای مصرف هر ۳۵۰ گرم نوشیدنی اضافی این خطر حتی بیشتر می‌شد.

حدود نیمی از جمعیت آمریکا در روز یک نوشیدنی شیرین‌شده مصرف می‌کنند. بااینکه اغلب افراد از خطرات نوشابه‌های گازدار و سایر نوشابه‌های شیرین‌شده مانند نوشابه‌های انرژی‌زا آگاهی دارند اما هنوز آب‌میوه را گزینه سالمی می‌شمارند.

شواهد نشان داده است که نوشابه‌های شیرین‌شده با قند با افزایش خطر دیابت، بیماری قلبی و چاقی همراهی دارند. درباره آب‌میوه شواهد کمتری در این مورد وجود دارد.

آب‌میوه‌های کامل حاوی مقداری مواد مغذی هستند و ممکن است برای سلامت مفید هستند، اما در عین حاوی مقدار زیادی قند از منابع طبیعی هستند.

گرچه شواهدی درباره ارتباط میان مصرف آب‌میوه‌های شیرین و افزایش خطر دیابت وجود دارد، اما میوه‌های کامل چنین تأثیری ندارند.

در حال حاضر توصیه می‌شود که مصرف آب‌میوه از حد ۱۲۰ تا ۱۷۰ گرم در روز تجاوز نکند.

کارشناسان می‌گویند گرچه آب‌میوه‌ها به‌اندازه نوشابه‌های شیرین‌شده با قند زیان‌بار نیستند، اما مصرف آب‌میوه‌ها بوسیله کودکان و بزرگ‌سالان به‌خصوص افرادی که می‌خواهند وزن بدنشان را کنترل کنند، نیز باید در حد متعادلی باشد.

اسموتی‌ها بر اساس میوه به‌طور شایع به‌عنوان گزینه‌های سالم‌تر تبلیغ می‌شوند. اما اجزای این اسموتی‌ها کاملاً متفاوت است و پژوهش چندانی درباره اثراتشان بر سلامتی انجام نشده است. به‌علاوه اسموتی‌ها معمولاً میزان بالایی کالری دارند و به‌عنوان نوشیدنی‌های روزانه توصیه نمی‌شوند. آب سبزی‌ها نسبت به آب‌میوه‌ها کالری کمتری دارند، اما ممکن است مقدار زیادی نمک داشته باشند.

کد خبر 441003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =