مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳
۰ نفر

فرشته رضایی - رشت- خبرنگار: بارندگی‌های فروردین امسال که منجر به سیلاب در برخی استان‌ها شد، برای گیلان خوش‌یمن بود و پس از سال‌ها سد منجیل سرریز کرده است.

سفیدرود

با توجه به این موضوع، سال زراعی خوبی در استان پیش رو خواهیم داشت. داشتن برنامه برای مدیریت منابع آبی لازمه کشت و کار است تا از بتوانیم از این نعمت بیشترین بهره‌ را ببریم. آب مورد نیاز حدود ۱۷۲ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان از سد سفیدرود تامین می‌شود.  

  • رهاسازی آب سد در کانال‌های کشاورزی

در این رابطه مهندس مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان به همشهری گفت: بعد از ۲۰ سال، رهاسازی آب سد سفیدرود در کانال‌های کشاورزی بدون نوبت‌بندی تا اواخر خرداد ادامه دارد. «وحید خرمی» علت این وضعیت را بارش‌های مناسب در حوضه آبریز این سد مخزنی اعلام کرد. وی با بیان این‌که در فصل زراعی کنونی رهاسازی آب سد ۲ ماه زودتر آغاز شد، افزود: از ۲۶ اسفند تاکنون ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب از سد مخزنی سفیدرود در کانال‌های کشاورزی رها شده است. خرمی گفت: در حال حاضر یک میلیارد و ۸۶ میلیون مترمکعب آب در این سد ذخیره شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۴ درصد افزایش یافته است.  مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به افزایش ۳ برابری ورودی و خروجی آب سد سفیدرود اعلام کرد: ورودی آب سد سفیدرود ۴۳۴ مترمکعب و خروجی آن ۴۵۷ مترمکعب بر ثانیه است.  

  • وضعیت مناسب آبیاری در گیلان

این مسئول بیان کرد: هر سال کشاورزان برای انجام مقدمات کشاورزی از چاه‌ها و آب‌بندان‌ها استفاده می‌کردند که زحمت بیشتری برای کشاورزان داشت ولی امسال به علت شرایط مطلوب بارندگی از فروردین ماه آب در کانال‌های آبیاری رها شده و کشاورزان مقدمات کار کشاورزی را با این آب انجام می‌دهند. تاکنون وضعیت مناسب گزارش شده است. خرمی افزود: ۷۶ درصد مخزن سد سفیدرود برای آبیاری شالیزارهای گیلان در فصل زراعی جاری آبگیری شده است.  آب مورد نیاز ۱۸۰ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای گیلان از سد سفیدرود تامین می‌شود. وی در خصوص مدیریت منابع آبی در مناطقی که مشکل آب دارند گفت: لنگرود و تالش در صدر آسیب‌پذیری بودند.

 ۱۷ ایستگاه پمپاژ در لنگرود تعبیه کردیم و ۳۰ چاه در تالش حفاری شد. به این ترتیب توانستیم نقاط آسیب‌پذیر را در این۲ شهرستان مدیریت کنیم. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان ادامه داد: در رودسر، املش، لاهیجان، آستانه اشرفیه، سیاهکل، فومن، شفت، صومعه‌سرا، آستارا، ماسال و رضوانشهر با اجرای طرح‌هایی که پیش‌بینی کرده بودیم توانستیم ۱۱۰۰ کیلومتر از نهرهای درجه یک و درجه ۲ و رودخانه‌ها را لایروبی کنیم تا جریان آب را در مقطع حساس زراعی سرعت ببخشیم. وی بیان کرد: طی ۳ ماه با ۵۰ تا ۶۰ خودرو سنگین لایروبی را انجام دادیم و قبل از این‌که به مرحله بحران برسد، خودمان بحران را مدیریت کردیم.

  • در سال زراعی پیش رو مشکل آب نخواهیم داشت

استاندار هم در این زمینه گفت: فروردین امسال سد سفیدرود سرریز و ظرفیت آبگیری آن کامل شد. این امر نویددهنده این است که ما در سال زراعی پیش رو مشکل آب نخواهیم داشت. «مصطفی سالاری» بیان کرد: این که در سال زراعی مشکل آب نخواهیم داشت به این معنا نیست که دیگر نیاز نداریم تا آب و مسائل مربوط به کشاورزی را مدیریت کنیم، بلکه بیانگر این است که وضعیت تامین آب استان نسبت به سال گذشته که به سختی ولی به خوبی مدیریت و سپری شد، امسال بهتر است و سال آبی و زراعی بهتری در پیش خواهیم داشت.

  • درباره سد سفیدرود

سد مخزنی سفیدرود روی رودخانه سفیدرود و در پایین‌دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل‌اوزن و شاهرود، در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و مجاورت شهر منجیل ساخته شده است. ظرفیت فعلی سد سفیدرود یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب است.

کد خبر 440997

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha