مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
۰ نفر

۷ سد لاستیکی نیمه تمام در گیلان وجود دارد که با تخصیص اعتبارات تا پایان سالجاری به افتتاح می‌رسند.

سد لاستیکی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان به همشهری آنلاین گفت: ۷ سد لاستیکی در گیلان تا پایان سالجاری افتتاح می‌شود. در حال حاضر این سدها بین ۵۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وحید خرمی با اشاره به ساخت سدهای لاستیکی به عنوان سازه‌هایی منطبق بر محیط زیست اظهار کرد: سدهای لاستیکی در بستر رودخانه‌ها احداث می‌شوند و هیچگونه عوارض زیست محیطی از جمله قطع درخت و یا مشکلات مربوط به منابع طبیعی ندارند.

خرمی اضافه کرد: در نقاط مختلف استان ۱۱سد لاستیکی مصوب شده بود که از این تعداد چهار سد لاستیکی طی سه سال گذشته در شهرستان‌های لنگرود، آستانه اشرفیه و فومن به بهره‌برداری رسید.

وی تصریح کرد: سدهای لاستیکی خالکایی ماسال با پیشرفت فیزیکی ۷۱ درصد، گرگانرود تالش با ۵۸ درصد، فخرآباد رشت ۵۴ درصد، تولم شهر در صومعه سرا ۵۲ درصد، سدهای لاستیکی خانه‌های آسیبا آستارا با ۴۲ درصد و انبار سر در آستانه اشرفیه با ۱۰ درصد و رادار کوه شهرستان لنگرود با هفت درصد در دست اجرا هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان، درباره سدهای مخزنی در استان نیز گفت: سد مخزنی پلرود در شرق، سد شفارود در غرب و سد دیورش در جنوب استان در منطقه رودبار در دست احداث است.

وی توسعه و بهبود آبیاری اراضی کشاورزی از طریق ایستگاه‌های پمپاژ در مخزن این سدها و یا کانال‌های انحرافی که در ادامه آن احداث می‌شود، ایجاد بستر مطمئن برای رودخانه ها را از مزیت‌های راه اندازی این سدها عنوان کرد.

برخی از مزارع گیلان در نقاطی خارج از محدوده سد سفیدرود قرار دارند و ضرورت دارد برای آبیاری این مزارع سدهای لاستیکی به بهره‌برداری برسند. با احداث چنین سازه‌هایی با ساماندهی کردن آب‌بندان‌ها در سطح استان می‌توان قدمی مهم برای تأمین آب مورد نیاز فعالیت‌های کشاورزی برداشت. تامین و بهبود آب مزارع کشاورزی، ممانعت از پدیده کف کنی یا برداشت‌های غیر مجاز از کف رودخانه‌ها در محدوده سدهای لاستیکی و جلوگیری از پیش روی آب شور دریا از دیگر مزیت‌های راه اندازی سدهاست.

کد خبر 598258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha