مسکو - ایرنا: معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای این کشور اعلام کرد که ما نمی‌دانیم تشدید تنش میان تهران و واشنگتن به کجا خواهد کشید اما می‌دانیم سیاست فشار حداکثری واشنگتن نتیجه بخش نیست و محاسبات واشنگتن در این زمینه ساده لوحانه است.

روسیه: محاسبات آمریکا درباره ایران ساده لوحانه است

به گزارش ایرنا، سرگئی ریابکوف روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری دولتی تاس، در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا به دنبال درگیری با ایران است، این مطلب را بیان کرد و افزود: برای ما معلوم نیست که آیا واقعا واشنگتن امیدوار است که سیاست فشار حداکثری در نهایت منجر به آن شود که ایران نه فقط برای مذاکرات بلکه برای پذیرش خواسته های این کشور آماده باشد؛ من معتقدم که این محاسبه ساده لوحانه است.

وی در واکنش به این پرسش که آیا ایران محور اصلی گفت وگوهای مقامات روسیه و آمریکا در سوچی بود نیز گفت: من با این دیدگاه که ایران موضوع اصلی در مذاکرات سوچی بود موافق نیستم اما این موضوع مورد بحث قرار گرفت و بدیهی است این رویدادها نگرانی ما را برانگیخته است.
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در شهر بندری سوچی در ساحل دریای سیاه دیدار و گفت وگو کرد.

دیپلمات بلند پایه روس اظهار داشت: ما همچنان پس از دیدار با پمپئو نمی‌توانیم تصور کنیم که آمریکا استراتژی سنجیده ای برای بهبود وضعیت داشته باشد.

وی ادامه داد: وضعیت کنونی هدفمندانه از سوی آمریکا ایجاد شده است چرا که یک سال پیش آمریکا از برجام خارج شد و در پی آن به تشدید تحریم ها علیه ایران پرداخت.

  • احتمال افزایش مناقشه بیشتر شده است

ریابکوف در ادامه سخنان خود گفت: ما می دانیم که احتمال تشدید بیشتر رویارویی بین ایران و آمریکا و ریسک آغاز مناقشه مسلحانه با ادامه اقدامات آمریکا وجود دارد.

مقام روس افزود: روسای ما (پوتین و لاوروف) وزیر خارجه آمریکا را از چنین سناریویی و سوق دادن خاورمیانه به سوی یک بحران بزرگ برحذر داشتند.

وی خاطرنشان کرد: به او (پمپئو) نشان دادیم که همانند بسیاری موارد از جمله مساله کره شمالی، نباید همه سیاست خود را به ضربه زدن به طرف مقابل معطوف کرد و برای رفع مسائل نیاز به مشوق هم وجود دارد؛ امیدواریم که پمپئو این پیام دقیق مسکو را درک کرده باشد.

  • موضوع کنترل تسلیحات محور مذاکرات بود

ریابکوف خاطرنشان کرد: به اعتقاد من بحث اصلی میان روسیه و آمریکا در دیدار اخیر با پمپئو، کنترل تسلیحات و عدم انتشار سلاح های هسته ای، بحران در این سیستم و دورنمای روابط دوجانبه بین مسکو واشنگتن بود.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: در این عرصه پیشرفت معینی وجود دارد اما بدیهی است که همچنان کافی نیست.

وی افزود: ما پس از دیدار وزیر خارجه آمریکا تلاش خواهیم کرد که زمینه ای بوجود بیاوریم که مذاکرات برای ثبات راهبردی میان روسیه و آمریکا از سر گرفته شود.

کد خبر 440639

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha