سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
۰ نفر

امان‌الله قرایی‌مقدم - جامعه شناس: خشونت ریشه در مسائل خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از تماشاگران و طرفداران فوتبال از اقشار ضعیف و آسیب دیده جامعه به شمار می‌روند، هرچند استثناهایی وجود دارد.

امان‌الله قرایی‌مقدم

در طبقه‌بندی جامعه‌شناسی این افراد به طبقه پایین تعلق دارند که با انواع ناکامی‌ها، بدرفتاری‌ها، کمبودها، سرخوردگی‌ها، محرومیت‌ها و محدودیت‌ها و همچنین انواع مشکلات خانوادگی دست و پنجه نرم می‌کنند. در تمام دنیا از انگلیس و ایتالیا و آلمان در اروپا گرفته تا برزیل و آرژانتین در قاره آمریکا و مصر در آفریقا، ایران و ترکیه در خاورمیانه و آسیا و این‌گونه است. ریشه اصلی خشونت در خانواده‌ها و شیوه تربیت و پرورش فرزندان در آنهاست. فقر، بدرفتاری‌ها، محدودیت‌ها و محرومیت‌های خانوادگی در اقشار پایین و ضعیف جامعه به مراتب بیشتر است. به شرایط خانوادگی باید شرایط اجتماعی مثل وجود یاس و ناامیدی، شرایط اقتصادی مثل تورم، شرایط سیاسی مثل تحریم‌ها و شرایط فرهنگی مانند مطالب زرد رسانه‌ها را اضافه کرد. کسانی که به ورزشگاه می‌آیند به دنبال تخلیه کردن خشم فروخورده هستند. برای همین دعوا می‌کنند، فریاد می‌زنند، فحش می‌دهند، تخریب می‌کنند و ...

 افرادی که به ورزشگاه می‌روند جماعت هستند. جماعت با گروه تفاوت دارد. جماعت یک گروه موقت و زودگذر است. از ویژگی‌های جماعت تحریک‌پذیری است.یعنی تحت‌تأثیر جو، کنترل عقل از دست فرد خارج می‌شود و قدرت تفکر از بین می‌رود. در چنین شرایطی حرکتی که شکل گرفته سریع شیوع پیدا می‌کند. مثلاً یک نفر فحش می‌دهد و بقیه هم بدون اینکه در موردش فکر کنند همان رفتار را تکرار می‌کنند. در چنین شرایطی فرد ممکن است‌کاری را انجام دهد که اصلاً به آن اعتقادی ندارد و در شرایط عادی آن را انجام نمی‌دهد. جماعت به دسته‌های مختلف مانند منظم و نامنظم تقسیم می‌شود. جماعتی که به ورزشگاه و تماشای فوتبال می‌روند در دسته جماعت غوغا و جماعت فعال قرار می‌گیرند. استادیوم‌روها اغلب رفتارهایی غیرارادی تحت‌تأثیر جو و احساسات از خودشان بروز می‌دهند. تعصب کورکورانه‌ای که بین هواداران فوتبال وجود دارد هم این موضوع را تشدید می‌کند و باعث می‌شود تا شاهد خشونت و هنجارشکنی‌هایی در تمام استادیوم‌ها و بین تمام تماشاگران فوتبال در سرتاسر جهان باشیم.

کد خبر 440309

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha