پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ترامپ مدعی شد تا زمانی که چین به اقداماتی که آمریکا آن را محکوم می‌کند خاتمه ندهد، افزایش تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای چینی را حفظ خواهد کرد

جنگ تجاري آمريكا و چين

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه چین توافق حاصل شده با آمریکا در مذاکرات تجاری را زیر پا گذاشته است، اطمینان داد تا زمانی که چین به اقداماتی که آمریکا آن را محکوم می کند خاتمه ندهد، افزایش تعرفه های گمرکی بر کالاهای چینی را حفظ خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه تصمیم گرفت از روز جمعه تعرفه های گمرکی آمریکا را بر کالاهای وارداتی از چین به ارزش دویست میلیارد دلار (معادل ۱۸۰ میلیارد یورو) از ده درصد به بیست درصد برساند و این در حالی است که لیو هه، معاون نخست وزیر چین قرار است روز پنجشنبه به واشنگتن برود.
دونالد ترامپ در یک نشست جمهوری خواهان در ایالت فلوریدا گفت اگر هیچ توافق تجاری بین پکن و واشنگتن حاصل نشود، چین تعرفه گمرکی بیشتری به آمریکا پرداخت خواهد کرد.

وی در جمع هوادارانش گفت: «اعلام می کنم که تعرفه های گمرکی بر کالاهای وارداتی چین را افزایش می دهیم و تا زمانی که چین از فریب کارگران ما و دزدیدن مشاغل ما دست برندارد، عقب نخواهیم نشست.»

رئیس جمهور جمهوری خواه آمریکا در ادامه گفت: «چینی ها توافق را زیر پا گذاشته اند. آنها نمی توانند چنین کنند. پس باید بهای آن را بپردازند. اگر نتوانیم به توافق برسیم، مشکلی نیست، سالانه بیش از یکصد میلیارد دلار می گیریم.»

این اظهارات ترامپ بازارهای آسیا را که نگران از سرگیری تنش بین دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان هستند، آشفته کرد. پکن و واشنگتن یک هفته پیش به انعقاد یک توافق نزدیک بودند.

ترامپ پیشتر روز چهارشنبه در صفحه توئیتر خود با بیان اینکه لیو هه با هدف دستیابی به یک توافق به واشنگتن می آید، اعلام کرد: «بسیار خوشحال است که بیش از یکصد میلیارد دلار تعرفه گمرکی قرار است خزانه های آمریکا را پر کند.»
در پکن، وزارت بازرگانی چین اعلام کرد اگر آمریکا تهدید خود را برای افزایش تعرفه های گمرکی عملی کند، دولت چین تدابیری تلافی جویانه اتخاذ خواهد کرد.

رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا و استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا اوایل این هفته اعلام کردند دونالد ترامپ این تصمیم را گرفت، زیرا چین از برخی از تعهداتش عقب کشیده است.

دو منبع آگاه به مذاکرات گفتند این دور مذاکرات که قرار است این هفته در واشنگتن برگزار شود، پیشتر به عنوان آخرین دیدار پیش از انعقاد توافق تاریخی بین چین و آمریکا اعلام شده بود. حالا طرف آمریکایی تردید دارد که معاون نخست وزیر چین بتواند روند مذاکره را از سربگیرد.
واشنگتن به خصوص از پکن می خواهد که سیاست رقابتی خود و همچنین اقداماتش در زمینه مالکیت معنوی و انتقال اجباری فناوری ها را تغییر دهد و دسترسی به بازارهای مالی این کشور را تسهیل کند.

کد خبر 439796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha