همشهری آنلاین: پکن روز جمعه دقایقی پس از اجرایی شدن تعرفه های جدید گمرکی که به عنوان اقدامی تنبیهی از سوی واشنگتن برای کالاهای وارداتی چینی در نظر گرفته شده است تاکید کرد اقداماتی متقابل را در اسرع وقت انجام خواهد داد.

زورآزمايي چين و آمريكا

به گزارش یورونیوز، دولت آمریکا در نخستین ساعات بامداد روز جمعه به صورت رسمی از افزایش پانزده درصدی حقوق و تعرفه های گمرکی بر بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار کالای واردای چین به کشورش خبر داد.

افزایش پانزده درصدی تعرفه های گمرکی بر کالاهای چینی که در بحبوحه جنگ تجاری میان دو کشور قرار بود پیش از این به اجرا گذاشته شود ماه ژانویه گذشته از سوی دولت ترامپ به حال تعلیق درآمد. واشنگتن این اقدام را به عنوان نشانه حسن نیت و پیش زمینه مساعد برای از سرگیری مذاکرات تجاری پس از اوجگیری اختلافات میان دو طرف در سال گذشته میلادی انجام داده بود.

این درحالی است که گفته می شود دونالد ترامپ نا امید از روند پیشرفت مذاکرات و نیز مردد نسبت به حسن نیت مذاکره کنندگان چینی تصمیم گرفته است افزایش تعرفه های تعلیقی را به مرحله اجرا درآورد.

چین در واکنش به این اقدام ضمن ابراز تاسف عمیق از تصمیم دولت آمریکا تاکید کرده است که در اسرع وقت مقابله به مثل خواهد کرد. وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه ای کوتاه بدون اشاره به جزئیات بیشتر تصریح کرد: «ما نسبت به این تصمیم تاسف بار انتخاب دیگری جز به کار بستن اقدامات لازم تلافی جویانه پیش رو نداریم.»

  • هشدار فرانسه نسبت به شدت گرفتن جنگ تجاری آمریکا و چین

جنگ تجاری میان آمریکا و چین نه تنها بر اقتصاد دو کشور یاد شده تاثیر به سزایی دارد بلکه به اذعان کارشناسان در صورت شدت گرفتن این منازعه رشد اقتصاد جهانی نیز متاثر از آن روندی معکوس را طی خواهد کرد.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه روز جمعه در آستانه برپایی دور جدیدی از مذاکرات تجاری آمریکا و چین با هشدار در این خصوص تاکید کرده است که بالاگرفتن تنش و اختلافات تجاری میان دو کشور یادشده برای رشد اقتصاد جهانی و نیز میزان فرصت های شغلی در اروپا بسیار تهدید آمیز خواهد بود.

آقای لومر در گفتگو با شبکه خبری «سی نیوز» تصریح کرد: «هیچ تهدیدی برای رشد اقتصاد جهان بزرگتر از به بن بست خوردن مذاکرات تجاری چین و آمریکا تشدید اختلافات میان دو کشور یاد شده نیست.

به گفته وزیر دارایی فرانسه: «افزایش تعرفه های گمرکی به منزله آن است که کالاهای کمتری در سراسر جهان مبادله می شود و این تاثیری منفی بر فرصت های شغلی در فرانسه و اروپا به جای خواهد گذاشت.»

  • امید برای دستیابی به یک توافق تجاری

واشنگتن و پکن، برغم این جنگ تعرفه ای که برای فرجام گفتگوها میان دو طرف به شدت تهدید کننده قلمداد می شود، قرار است روز جمعه مذاکرات برای رسیدن به تفاهم بر سر یک توافق تجاری را از سر بگیرند.

وزارت بازرگانی چین در عین حال در بیانیه خود تاکید کرده است: «ما امیدواریم که گفتگوها زمینه نزدیک شدن دو کشور به یکدیگر را فراهم کند و بتوانیم با هم و از طریق همکاری و مشورت در جهت حل مشکلات حرکت کنیم.»

مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین روز پنجشنبه در واشنگتن از سر گرفته شد. به گزارش منابع نزدیک به این مذاکرات، جو حاکم بر گفتگوها میان طرفین نستبا آرام گزارش شده و دونالد ترامپ دستیابی به توافق در هفته جاری با «ممکن» توصیف کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین یادآور شده است که در همین چارچوب «نامه خوبی» را از سوی همتای چینی خود دریافت کرده و قرار است به زودی با وی تلفنی گفتگو کند.

کد خبر 439872

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha