چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

زکیه سعیدی - دبیر پهنه غرب: سازمان انتقال خون ایران از حدود نیم قرن قبل که به‌طور رسمی فعالیتش را آغاز کرد

زکیه سعیدی

تاکنون پیشرفت‌های چشمگیری از نظر استانداردهای جهانی داشته و توانسته در بخش‌های مختلف زنجیره تأمین خون، از ارتقای خدمات پزشکی وابسته به فرآورده‌های خونی تا ترویج فرهنگ اهدا و حفظ اهداکنندگان خون، موفق عمل کند اما مکان‌یابی مراکز اهدای خون از مهم‌ترین بخش زنجیره تأمین خون است که تاکنون کمتر به آن توجه شده است. به گفته مسئولان سازمان انتقال خون، هنوز هم به دنبال راه‌اندازی پایگاه‌های انتقال خون در مکان‌های مختلف شهر تهران نیستند و در مقابل تمام هم و غمشان را گذاشته‌اند تا ۵ مرکز جامع انتقال خون پایتخت را مجهزتر و اهداکنندگان بیشتری را به این مراکز جذب کنند.

البته حق هم دارند چراکه بر اساس قوانین سازمان بهداشت جهانی هر مرکز خون باید سالانه ۱۵ هزار اهدای خون داشته باشد درحالی که طبق آمار سازمان انتقال خون این رقم در مراکز اصلی شهر تهران به کمتر از ۵ هزار اهدای خون که بخشی از آن مستمر است می‌رسد بنابراین باید برای تغییر فرهنگ مردم در زمینه اهدای خون هیجانی که غالباً در زمان بحران و روزهای خاص سال مانند محرم و رمضان صورت می‌گیرد برنامه‌ریزی دقیق‌تری کرد و آنها را به سمت اهدای مستمر سوق داد. درست است که در شرایط فعلی کشور ما با مشکلات کمبود خون مواجه نیست و مردم در روزهای بحرانی مانند سیل اخیر در زمینه اهدای خون خیلی زود به میدان می‌آیند اما به اعتقاد کارشناسان مدیریت زنجیره تأمین خون اقتضا می‌کند مکان‌یابی دقیقی برای استقرار مراکز انتقال خون انجام شود تا در روزهای عادی و بحرانی شهروندان امکان دسترسی راحت‌تری به این مراکز داشته باشند.

با چنین شرایطی آیا مراکز انتقال خون پایتخت که یکی از آنها در غرب پایتخت واقع شده می‌توانند به کارایی زنجیره تأمین خون کمک کنند و اهداکنندگان خون به آسانی می‌توانند به این مرکز بروند؟ آیا تعطیلی پایگاه انتقال خون آزادی به دلیل استقبال کم شهروندان پاک کردن صورت مسئله نیست و نباید برای‌ ترویج فرهنگ برنامه‌ریزی کرد؟ و اگر این مرکز به دلیل استاندارد نبودن تعطیل شده پس چگونه ۶ سال فعال بوده است؟  

کد خبر 439699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha