سمیرا باباجانپور-خبرنگار:بیش از یک دهه است که فرهنگسرای فردوس به‌عنوان پایگاه اصلی تئاتر کودک و نوجوان در منطقه ۵ فعالیت می‌کند.

تئاتر کودکان

انتخاب ۲ سئانس مخصوص تئاتر کودک و نوجوان در آمفی‌تئاتر فرهنگسرا، نه براساس طرحی از پیش تعیین شده بلکه به دلیل استقبال شهروندان از نمایش‌های کودکان است. اهمیت تئاتر کودک و نوجوان و تأثیر آن در تربیت اجتماعی کودک آنقدر مهم است که انتظار داشته باشیم سالن‌های بیشتری به نمایش‌های کودکانه اختصاص داده شود.

از ساعت ۱۷ که درهای آمفی‌تئاتر فرهنگسرای فردوس برای نمایش باز می‌شود، محوطه فرهنگسرا حال و هوای دیگری پیدا می‌کند. کودکان با شور و هیجان و کلی خوراکی‌های رنگارنگ روی صندلی‌ها بالا و پایین می‌پرند و برای انتخاب صندلی مناسب با پدر و مادرشان چانه می‌زنند. در فرهنگسرای فردوس، از ساعت ۱۷ تا ۲۰، دو نمایش کودکانه روی صحنه می‌رود.  

  • نگاه آموزشی و تربیتی 

نمایش‌های موزیکال با دکورهای رنگی حال و هوای دیگری به نمایش‌های کودکانه می‌بخشد و صدای خنده بچه‌ها از پشت درهای بسته سالن به گوش می‌رسد. «فرزانه کرمانشاهی» کارشناس نمایشی فرهنگسرا می‌گوید: «نگاه ما به نمایش‌های عروسکی و کودکانه نگاه تفریحی و صرفاً پرکردن اوقات فراغت بچه‌ها نیست. مسلماً خوراک فرهنگی بچه‌ها را باید از طریق همین هنرهای نمایشی تأمین کنیم. تأثیر نمایش به‌عنوان ابزار آموزشی آنقدر اهمیت دارد که می‌توان بسیاری از نکات اخلاقی و تربیتی را از این طریق آموزش داد. اما آیا هر نمایشی چنین ظرفیتی دارد؟ ما در فرهنگسرای فردوس روی نمایش‌هایی تأکید می‌کنیم که مورد تأیید کارشناسان و ناظران سازمان فرهنگی و هنری است و صرفاً شادی و سرگرمی هدف آن نیست. »

  • فعلاً افزایش قیمت نداریم 

در منطقه ۵ تنها فرهنگسرای فردوس و مجموعه فرهنگی و هنری نور آمفی تئاترهای خود را به نمایش کودک اختصاص داده‌اند. کرمانشاهی دراین‌باره می‌گوید: «در سالن‌های خصوصی بخش سرگرمی و جذب مخاطب بیشتر نمود دارد. در این بخش قیمت‌ها هم متفاوت است. الان نکته‌ای که برای فعالان حوزه نمایش کودک اهمیت دارد بحث هزینه و قیمت بلیت است. افزایش قیمت‌ها از مخاطبان می‌کاهد. در تئاتر کودک، والدین همراه کودک حضور دارند. مثلاً قیمت بلیت در فرهنگسرای فردوس ۱۵ تومان است. اگر یک پدر و مادری به همراه فرزندشان بخواهند نمایش را ببینند باید ۴۵ تومان بدهند. ما در فرهنگسرای فردوس سعی کرده‌ایم افزایش قیمت نداشته باشیم. »

  • وقتی تعداد مخاطبان کم می‌شود

«پوریا شش‌پری» کارگردان جوانی است که در حوزه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت می‌کند. او که نمایش «‌موش خپلک» را در فرهنگسرای فردوس روی صحنه دارد معتقد است افزایش قیمت بلیت ریزش تماشاگر را همراه دارد. او می‌گوید: «در بیشتر سالن‌هایی که برای نمایش می‌رویم هر روز از تعداد مخاطبان کم می‌شود. وضعیت اقتصادی مردم جوری شده است که برای کنترل مخارج، نخستین چیزی را که از سبد خانواده حذف می‌کنند کالای فرهنگی است. از طرفی هزینه‌ها و دستمزدهای فعالیت‌های نمایشی افزایش پیدا کرده است. ما برای اینکه بتوانیم تئاتر کودک را همچنان پر شور نگه داریم باید مورد حمایت قرار بگیریم. خوشبختانه مردم غرب تهران به این موضوع اهمیت می‌دهند. سالن‌های فرهنگسرای فردوس معمولاً رونق خوبی داد. با این حال زمانی‌که هزینه یک نمایش با قیمت بلیت و دریافتی عوامل آن جور در نیاید، ‌خواه‌ناخواه ما افزایش قیمت بلیت را خواهیم داشت که این اصلاً خوب نیست. »

  • آمفی‌تئاتر سراهای محله گزینه خوبی است

پوریا شش‌پری از محتوای بعضی از تئاترهای کودکانه که در سالن‌های خصوصی نمایش داده می‌شود گله می‌کند و می‌گوید: «بعضی از نمایش‌های کودک برای جلب مخاطب و فروش بیشتر طوری طراحی می‌شوند که باب طبع والدین هستند و شاید دیالوگ‌ها و حرکات بازیگران مناسب سن کودکان نباشد. کودک اگر می‌خندد صرفاً به خاطر این است که پدر و مادرش می‌خندند ولی چیزی از نمایش دریافت نمی‌کند. نسبت به وسعت منطقه ۵ جمعیتش سالن‌های نمایش زیادی ندارد. به غیر از فرهنگسرای فردوس، خانه فرهنگ نور و کانون پرورش فکری جای دیگری فعال نیست. این در حالی است که بسیاری از سراهای محله منطقه ۵ از آمفی‌تئاترهای خوبی برخوردار هستند و این سراهای محله می‌توانند محل خوبی برای نمایش‌های کودک باشد. افرادی که دغدغه فرهنگی دارند هم می‌توانند حمایت کنند. حالا که استقبال از نمایش‌های کودکانه در منطقه زیاد است باید دنبال راه‌حلی برای رونق و گسترش آن باشیم نه اینکه منتظر بمانیم تا همین سالن‌های محدود نیز زمان‌های اختصاصی نمایش کودکانه خود را حذف کنند و به کارهای دیگر بپردازند. »

کد خبر 439686

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha