همشهری‌آنلاین: مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب از احتمال تبدیل شدن این نمایشگاه به منطقه آزاد تجاری خبر داد و در مورد عدم برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب توضیحاتی ارائه کرد.

شهرآفتاب

محمدرئوف قادری صبح شنبه ۱۴ اردیبهشت در نشست خبری با بیان این‌که یکی از استراتژی‌های نمایشگاه شهر آفتاب تبدیل این فضا به منطقه آزاد تجاری بود، گفت: هنگامی که حناچی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد تمامی دغدغه و برنامه‌های‌مان را با او مطرح کرده و از او خواستیم که مشکلات و درخواست‌های شهر آفتاب را در جلسه هیأت دولت مطرح کند و خوشبختانه این اتفاق افتاد و بررسی مسائل شهر آفتاب در دستور کار دولت قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، او افزود: حل مشکل عدم برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب به کمیسیون زیربنایی دولت ارجاع داده شد گفت: همچنین درخواست ما برای تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری نیز به دفتر مناطق آزاد تجاری دولت ارسال شد.

قادری با بیان این‌که بیستم فروردین ماه سال ۹۸ کمیسیون تخصصی و زیربنایی با حضور چندین تن از وزرای دولت تشکیل جلسه داد و در آن بحث‌های مختلفی مطرح شد، گفت: در این جلسه عنوان شد که انتقال نمایشگاه‌های پر مخاطب به شهر آفتاب یک ضرورت است، چرا که هزینه‌های برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در تهران به زیان مردم است که خوشبختانه با حمایت اعضای این کمیسیون مقرر شد که کارگروه ویژه‌ای برای برگزاری نمایشگاه‌ها برگزار شود و همچنین انتقال نمایشگاه‌های پر مخاطب به صورت تدریجی به شهر آفتاب مورد تاکید قرار گرفت هر چند که با مخالفت نمایشگاه بین‌المللی مواجه شدیم اما این مهم به تصویب رسید.

مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب با بیان این‌که قرار است شهرداری‌ها تغییر کاربری مناسبی برای نمایشگاه‌ها در نظر بگیرند، افزود: دوستانمان در وزارت صنعت عنوان کردند که زمینی در منطقه پرند خریداری کرده و احتمالاً آن را به نمایشگاه و مرکز تجارت جهانی تبدیل می‌کنند که در این کمیسیون تاکید شد بهتر است هر گونه سرمایه‌گذاری در شهر آفتاب متمرکز شود.

قادری با بیان این‌که به دلایل مختلف دولت مخالف تأسیس مناطق آزاد تجاری در کشور است گفت: اما با این حال قرار است تبدیل شدن شهر آفتاب به منطقه آزاد تجاری را در جلسه فردا (یکشنبه) تعیین تکلیف کنند.

او گفت: آینده نمایشگاهی تهران، شهر آفتاب خواهد بود. بر اساس تقویم نمایشگاهی تا پایان سال ۲۶ نمایشگاه در این سایت برگزار می‌شود که با توجه به اعمال تحریم‌های متفاوت علیه ایران اتفاق خوبی است.

مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب در مورد چرایی عدم برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: امروز آخرین روز نمایشگاه کتاب در مصلی است و خوشبختانه با حمایت همه دستگاه‌ها شاهد حضور گسترده مردم و اهالی نشر و قلم بوده‌ایم. شهرداری تهران کمک‌های زیادی در برگزاری نمایشگاه در مصلی کرده است اما برای همه جای سوال است که چرا این نمایشگاه پر مخاطب در شهر آفتاب برگزار نشده است؟

قادری افزود: بر اساس تفاهم‌نامه مدیریت اسبق و وزارت ارشاد نمایشگاه شهر آفتاب به صورت رایگان در اختیار برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب قرار گرفت و همه هزینه‌ها که بیش از ده‌ها میلیارد تومان می‌شد نیز شهرداری تقبل کرده و هیچ هزینه‌ای متوجه وزارت ارشاد نبود. شهرداری شهر آفتاب را رایگان در اختیار ناشران قرار داد و جای سوال است که آیا به همان نسبتی که شهرداری هزینه‌ها را تقبل کرد آیا ناشران رایگان به نمایشگاه آمدند؟

مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب با بیان این‌که ما بارها و به صراحت اعلام کردیم که شهر آفتاب آماده برگزاری نمایشگاه کتاب است، گفت: مدیریت شهری حتی یک‌بار هم مخالفتی در برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب نداشت و حتی اعتراف کردیم که چرا نمایشگاه کتاب علی رغم آن‌که ما آمادگی داریم و می‌توانیم رایگان برگزار کنیم در جای دیگری برگزار شد.

قادری با بیان این‌که مسئولان نمایشگاه اعلام کرده‌اند که زیرساخت‌های لازم در شهر آفتاب وجود ندارد؛ گفت: امکان برگزاری سالن‌های موقت در نمایشگاه بود و همچنین ۴۶ هزار متر فضای نمایشگاهی مجتمع تجاری نیز آماده بهره برداری بود اما اگر نمایشگاه ناقص است باید به موقع تذکر دهند نه این‌که روزهای آخر بیایند و بگویند زیرساخت‌ها آماده نیست و ما هم که نمی‌توانیم معجزه کنیم.

او گفت: سالن‌ها قرار بود رایگان در اختیار ناشران قرار گیرد. آیا اگر به ناشران می‌گفتند که نمایشگاه شهر آفتاب رایگان است باز هم نمی‌آمدند؟ آیا سودی که آنها در مقابل رایگان بودن غرفه‌ها دریافت می‌کردند کمتر از سود فروش کتاب بود؟

مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب افزود: مصلی هم زیرساخت‌های لازم را ندارد اما نمایشگاه کتاب در آنجا برگزار می‌شود و ما می‌توانستیم با بودجه‌ای که در نظر گرفته بودیم این نواقص و مشکلات را حل کنیم. امیدواریم سال آینده نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شود.

قادری همچنین در مورد تبدیل شهر آفتاب به منطقه آزاد تجاری گفت: تمامی تصمیمات اقتصادی کشور در تهران گرفته می‌شود و اگر بتوانیم شهر آفتاب را به منطقه آزاد تبدیل کنیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود چرا که شهر آفتاب ورودی استان‌های دیگر به تهران است و تبدیل شدن آن به منطقه آزاد تجاری می‌تواند موجب رونق صنعت نمایشگاه‌داری با توجه به تحریم‌های موجود شود.

او گفت: روزی که شورای شهر دوم تصمیم به ساخت شهر آفتاب گرفت یک تصمیم استراتژیک بود. چرا که باید در تهران در بحث پدافند غیر عامل یک مکانی وجود داشت که در زمان بحران کارگشا باشد و حالا آن مکان شهر آفتاب با داشتن بیش از پنج کیلومتر تونل است.

قادری با بیان این‌که چشم‌انداز نمایشگاهی شهر آفتاب روشن است؛ گفت: به خاطر حیات خلوت عده‌ای نباید مردم را با برگزاری نمایشگاه در تهران قربانی کنیم.

او در ادامه با اعلام خبر برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی نوشت‌افزار و تجهیزات مهندسی گفت: این نمایشگاه یازدهم تا چهاردهم تیر ماه با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت‌کننده در فضایی ۱۴ هزار متری و در ۲ سالن برگزار می‌شود

کد خبر 439238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha