مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در جنوب شهر تهران در زمینی به مساحت ۱۳۸ هکتار در مجاورت مرقد مطهر امام خمینی (ره) و به فاصله اندکی از فرودگاه امام خمینی (ره) در مسیر اتوبان تهران - قم واقع شده است.

sun city

اين مجموعه داراي يك ورودي شرقی از طريق اتوبان تهران - قم و يك ورودي از كمربندي شهرآفتاب است. اين مجموعه از چهار بخش اصلي نمايشگاه‌ها، مركز تجارت، مركز اقامتي و بخش خدمات و پشتیبانی تشكيل شده است. بخش‌های اصلی مجموعه:

  • بخش نمایشگاهی:

این بخش شامل سالن‌های نمایشگاه، سالن ملل و نمایشگاه های روباز می باشد.

سالن‌هاي نمايشگاهي: اين بخش در شمال سايت سازمان يافته است. سالن هاي نمايشگاهي به مساحت تقريبي 120/000 مترمربع و در سه تیپ طراحی شده اند. يك عدد سالن بزرگ (سه قلو) به مساحت 25/000 مترمربع ، چهار عدد سالن متوسط (2 قلو) هركدام به مساحت 15/000 مترمربع و چهار عدد سالن كوچك (تك قلو) هركدام به مساحت 8/000 مترمربع . این سالنها محل اصلی غرفه های نمایشگاهی است. هرکدام از سالنها فضایی یکپارچه و بزرگ است که با سقفی عظیم و زیبا فضایی منحصر به فرد و فاخر را پدید آورده است.

سالن ملل: اين ساختمان در بخش نمايشگاهي در شمال سايت در 2 طبقه با زير بناي ساختماني 8/000 مترمربع و به ارتفاع 24 متر ساخته می شود. بدنه ها و ستونهاي اين ساختمان از جنس بتني و شيشه و سقف آن با پوشش سازه فضا كار اجرا مي گردد. ساختمان ملل بعنوان هال اصلي ورودي مجموعه نمايشگاه است و با الهام از تالار تاريخي صد ستون پرسپوليس در شيراز طراحي شده است. این ساختمان ابتدای ورود بازدیدکنندگان به سالنهای نمایشگاهی محسوب می شود و نقطه ثقل کاربریهای نمایشگاهی محسوب می گردد.

 نمایشگاه‌های روباز: این بخش به مساحت تقریبی 32/000 مترمربع شامل فضایی باز است که در برخی از نمایشگاهها کاربرد دارد.

  • مرکز تجارت:

ساختمان مرکز تجارت 1و2 هریک با زیربنایی حدود 76/000 مترمربع و در پهنه های جنوبی سایت پیش بینی شده است. مرکز تجارت به عنوان نمایشگاه دائمی برخی از برگزار کنندگان (برندهای مشهور) و مکانی برای سازماندهی و پاسخگویی پس از هر نمایشگاه در نظر گرفته شده است و شامل فضاهایی از قبیل نمایشگاههای تجاری - مدیریت خدمات تجاری - نمایندگی ها - دفاتر بازرگانی - پارکینگ های اختصاصی و ... می‌باشد.

  • مرکز اقامتی:

مراکز اقامتی با مساحت تقریبی 160/000 متر مربع در پهنه جنوبی سایت شامل دو هتل پنج ستاره 350 اتاقه و یک هتل آپارتمان با امکانات و فضاهای جانبی مناسب می باشد که محل اسکان برگزار کنندگان نمایشگاه و بازدیدکنندگان خواهد بود. همچنین به منظور رونق بیشتر مرکز تجارت ، این بخش، امور مرکز تجارت را تسهیل خواهد نمود.

 

  • بخش خدمات و پشتیبانی:

این بخش شامل چند کاربری مهم می‌باشد.

ساختمان ورودي جنوبي، اداري و سمينار: در این ساختمان بازديدكنندگان بعد از عبور از دروازه هاي كنترل ورود و خروج ، به سمت سالن ملل هدايت مي شوند . مدیریت اداری مجموعه نمایشگاه در این ساختمان مستقر شده و ضمن سازماندهی فعالیت های نمایشگاه ، امکان ملاقات های تجاری و سمینارهای کوچک را فراهم می آورد همچنین این ساختمان نیازهای خدماتی و رفاهی کارمندان نمایشگاه را برآورده می سازد. ساختمان ورودي جنوبي ، اداري و سمينار با متراژ حدود 37/000 مترمربع در شمال ميدان مركزي مجموعه مابين سالن ملل و ميدان در راستاي شمالي جنوبي قرار دارد.

ساختمان همايش (كنفرانس): در اغلب نمایشگاه‌ها، برگزاری همایشهای بزرگ، اصلی ترین دستاورد علمی آن محسوب می گردد. سالن همايش ساختماني است جهت برگزاري سمينارها ، سخنراني ها و مراسم ويژه. اين ساختمان در منتهي اليه غربي محور گودال باغچه و در تراز سالن هاي نمايشگاهي قرار گرفته است مساحت تقريبي آن 32/000 متر مربع است كه داراي دسترسي نزديكي به رينگ پيراموني سواره و پد هلي كوپتر مي باشد.

ساختمان‌هاي خدمات جنبي: ساختمانهاي خدمات جنبي به تعداد 8 عدد و در طرفين سالن هاي نمايشگاهي قرار دارند. هر كدام از ساختمانهاي جنبي حدود 2/200 مترمربع شامل فضاهاي خدماتي همچون نمازخانه ، رستوران ، چايخانه و سرویسهای بهداشتی می باشد که نیازهای خدماتی بازدیدکنندگان را برطرف می سازد.

 پارکینگ‌ها: این پارکینگ‌ها با ظرفیت 7/500 اتومبیل نیاز بازدیدکنندگان برای پارک اتومبیل را به صورت کامل برطرف می سازد.

ایستگاه وسایل نقلیه عمومی: این ایستگاهها مجاور هردو ورودی اصلی مجموعه بوده و امکان تردد بازدیدکنندگان با وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس و تاکسی را فراهم می سازند.

ایستگاه مترو: این ایستگاه اختصاصی در ورودی شرقی مجموعه واقع شده و امکان تردد بازدیدکنندگان را از خطوط متروی تهران و بالعکس فراهم می سازد و به عنوان اصلی ترین مبدأ تردد مجموعه در نظر گرفته می شود.

محور چهار باغ: محور چهارباغ به عنوان شاهراه اصلی مجموعه ، مسیر تردد تفکیک شده سواره و پیاده در مجموعه است که با اتصال دو ورودی مجموعه ، قسمت جنوبی مجموعه (مراکز تجاری و اقامتی) را از قسمت شمالی (بخش نمایشگاهی و خدماتی) جدا نموده و در مرکز ثقل خود با یک میدانگاهی بزرگ ، ورود به بخش نمایشگاهی را تعریف می سازد . این محور با برخورداری از فضای سبز و آبنماهای ویژه ، ضمن ایجاد یک جلوه بصری زیبا در سایت مجموعه ، مسیر اصلی توزیع جمعیت در پروژه می باشد و استخوان بندی هندسی مجموعه محسوب می گردد.

محور گودال باغچه: این محور به عنوان یک مسیر فرعی تردد ، بازدیدکنندگان را درون بخش نمایشگاهی هدایت می نماید و با اتصال به دو ورودی فرعی شرقی و غربی ، امکان جابجایی افراد را بین بخشهای اصلی نمایشگاه (سالن ها) فراهم می سازد . این مسیر نیز دارای جلوه های بدیع باغسازی ایرانی بوده و فضایی دلپذیر را در قلب نمایشگاه بوجود می آورد.

رواق‌ها: اغلب فضای تردد عابرین پیاده در کل مجموعه و به ویژه در محور چهارباغ و گودال باغچه از داخل رواقهایی است که با سازه ای نسبتاً سبک ، مسیر پیاده را مشخص نموده است و عبور و مرور عابرین را تسهیل می نماید . به دلیل بزرگی مجموعه و مسیرهای طولانی پیاده ، این رواقها امکان تردد آسان افراد پیاده را فراهم می سازد.

مسجد: میدانگاهی اصلی مجموعه که در محور چهارباغ قرار دارد از یک سو به ورودی نمایشگاه و از سوی دیگر به مسجد ختم می شود. مسجد مجموعه با هویتی مستقل در نقطه عطف پروژه قرار دارد و دسترسی به آن برای همگان آسان خواهد بود.

ساختمان‌های خدماتی و تأسیساتی:

این ساختمان‌ها به عنوان تأمین کننده نیاز نمایشگاه در بخش‌های خدمات جنبی و تأسیساتی مجموعه در مساحتی بالغ بر50/000 متر مربع طراحی و ساخته می شوند که شامل موتورخانه های اصلی و فرعی ، پستهای برق ، ایستگاه تقلیل فشار گاز ، منابع آب ، تصفیه خانه فاضلاب و همچنین خدماتی شامل گمرک ، انبارها ، ساختمان های مدیریت و حراست ، آتش نشانی ، مهدکودک و مرکز اورژانس می باشد که کاربری پروژه را تکمیل می‌سازد. این ساختمان‌ها در دو محدوده مشخص و به صورت خطی در سایت جانمایی شده‌اند.

کد خبر 282645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha