محمد سرابی-خبرنگار:بخش بزرگی از بدنه شهرداری تهران را کارگران تشکیل داده‌اند که به گفته شهردار تهران فهرست پرداخت حقوق‌های آنها گاهی به ۱۲۰هزار نفر می‌رسد اما امسال با وجود اینکه افزایش حقوق کارگران در مجلس تعیین شده است،

حناچي

کارگران حقوق سال قبل را دریافت می‌کنند. این نکته‌ای بود که چند تن از سخنرانان مراسم روز کارگر در فرهنگسرای بهمن به آن اشاره کردند.در این مراسم که با حضور شهردار، رئیس شورای شهر، مدیران سازمان‌ها و معاونان شهرداری و همینطور نمایندگان مجلس برگزار شد به جز قدردانی از کارگران نمونه، مرحله دوم پایش سلامت کارگران شهرداری تهران نیز رسما آغاز شد.

شهردار تهران در این مراسم گفت: ما در خانواده شهرداری تهران یکی از عظیم‌ترین بدنه‌های کارگری را هم در خود و هم به همراه خود داریم. ما در بخش‌های فضای سبز، پسماند، میادین میوه و تره‌بار، بهشت زهرا، خدمات شهری، عمرانی، مترو ، اتوبوسرانی و حمل‌ونقل و دیگر بخش‌ها با بدنه عظیم کارگران همکار هستیم و تلاش می‌کنیم تا بتوانیم در این شرایط سخت کمک به معیشت کارگران را حتی در قسمت‌هایی که با شهرداری قرارداد مستقیم ندارد فراهم کنیم.

«پیروز حناچی» افزود: می‌دانید که فهرست آمارهای حقوقی شهرداری تهران تا ۱۲۰هزار نفر هم می‌رسید زیرا حقوق بسیاری از کارگران پیمانکاری هم از این فهرست ارائه می‌شود تا مطمئن باشیم که کارگران پیمانکاری هم به موقع حقوق خود را دریافت می‌کنند.او به توزیع کالاهای ضروری در میادین میوه‌وتره‌بار هم اشاره کرد و گفت: تلاش ما برای کاهش فشار اقتصادی بر طبقات پایین است که بخشی از آن از طریق توسعه میادین میوه‌وتره‌بار و در همکاری مستقیم با دولت انجام می‌شود.

شهردار همچنین گفت: تابه‌حال در شهرداری تهران، بیش از ۱۰۰ نفر از همکاران‌مان را حین ماموریت از دست داده‌ایم که یاد و خاطره‌شان را گرامی می‌داریم.محسن هاشمی ، رئیس شورای شهر تهران نیز که پس از بازدید از پروژه‌های منطقه ۱۷به این مراسم آمده بود، اظهار کرد: امروز یکی از روزهای جهانی است که در جمهوری‌اسلامی هماهنگ با مناسبت بین‌المللی جشن گرفته می‌شود.

سابقه این روز به قرن نوزدهم برمی‌گردد؛ زمانی که کارگران آمریکایی علیه نظام سرمایه‌داری و به‌خاطر تضییع حقوق خود قیام کردند و امروز در جهانی هستیم که حقوق مادی و معنوی کارگران در آن به رسمیت شناخته می‌شود، هر چند هنوز جای کار دارد. الان شرایط اقتصادی کشور ما شبیه دوران دفاع‌مقدس شده و به جای جنگ مستقیم دچار جنگ اقتصادی شده‌ایم. متأسفانه الان قشر آسیب‌پذیر بیشتر آسیب می‌بینند زیرا اختلاف طبقاتی زیاد شده است.

امیدوارم مسئولان نسبت به این موضوع حساس‌تر شوند. او تأکید کرد: همانطور که رهبری نیز فرمودند، لازمه رفاه بیشتر قشر کارگر رونق تولید است. باید سعی کنیم سرمایه‌ها و نقدینگی افسارگسیخته که به اقتصاد صدمه می‌زند به سمت سرمایه‌گذاری برای تولید هدایت شود، و نباید بگذاریم فعالیت کاذب شکل بگیرد زیرا باعث از بین رفتن اشتغال می‌شود. قانون کار قانون پیشرفته‌ای است که به تصویب رسیده و اگر همه موارد آن اجرا شود می‌تواند قشر کارگر را تا حدی به حقوقش برساند.هاشمی همچنین گفت که در بازدید از منطقه ۱۷با کارگرانی صحبت کرده است که همچنان حقوق سال پیش خود را به‌صورت علی‌الحساب دریافت کرده‌اند.

  • پایش سلامت کارگران

دیگر سخنران این مراسم معاون توسعه منابع انسانی شهرداری بود که از مشارکت نمایندگان کارگران در بخش‌های تصمیم‌گیر مانند کمیته انضباطی ، همینطور کمیته طبقه‌بندی مشاغل و شورای تحول مناطق گفت و بیان کرد که افزایش حقوق‌ها در اردیبهشت‌ماه اعمال خواهد شد. «ابراهیم شیخ» افزود: در سال گذشته ۱۷۳۰۰نفر از کارگران مورد پایش سلامت و بهداشت قرار گرفتند و ۳هزار نفر از آنها برای پیگیری بیماری‌های خود به مراکز درمانی ارجاع شدند.

علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در همایش روز کارگر در فرهنگسرای بهمن از برخورد قانونی با کارفرمایانی که افزایش حقوق مصوب مجلس را رعایت نکنند، خبر داد و بیان کرد که در سال گذشته پرداخت حقوق‌ها با تأخیر روبه‌رو شده بود، به همین دلیل امکان دارد که امسال برخی کارفرمایان از پرداخت اضافه حقوق‌ها خودداری کنند. افشین حبیب‌زاده، عضو شورای شهر نیز بر همین نکته تأکید کرد و افزود:

اگر پیمانکاران در پرداخت حقوق‌ها تأخیری داشته باشند شهرداری می‌تواند حقوق‌ها را از محل تضامین دریافت شده از آنها پرداخت کند. این عضو کمیسیون حمل‌ونقل همچنین گفت: تشکل‌های کارگری باید در زیرمجموعه شهرداری تهران تشکیل شوند و اگر در بخش‌هایی مانند ساخت و بهره‌برداری مترو این تشکل‌ها ایجاد نشوند لازم است با فشار قانونی و مداخله اداره کار، مجمع عمومی تشکل‌های کارگری تشکیل جلسه دهند.در این مراسم از خدمات ۶۰کارگر نمونه قدردانی و به ۱۶کارگر امانتدار، خلاق، توانمند و.... لوح تقدیر اهدا شد. 

  • وظیفه مدیران شهری هوشمند بودن است

پیروز حناچی در نخستین جلسه پدافند غیرعامل شهر تهران در سال ۹۸: اگر از قبل تمرین و درست به بحران فکر کرده باشیم، مطمئنا کمترین مشکل را خواهیم داشت. وظیفه مدیران شهری، هوشمند بودن است در زمانی که هیچ‌کس هوشمند نیست. در جلسات هیأت دولت حدود ١٣ کمیته تشکیل شد که بنا بر پیشنهاد ما یکی از این کمیته‌ها به درس گرفتن از آموزه‌های بومی اختصاص داشت. در کلانشهرها باید باورمان بر این باشد که همواره در معرض تهدید هستیم؛ بعضی از این تهدیدها قابل تشخیص هستند، بعضی نیز قابل تشخیص نیستند، چرا که مؤلفه‌های بسیار زیادی در زندگی جمعی وجود دارند که تعیین‌کننده‌اند.

در مقیاس محلی هیچ دستگاهی وجود ندارد که متناظر با شهرداری باشد و به اندازه شهرداری تهران در زمان حادثه مسئولیت‌های مستقیم داشته باشد. به یاد دارید که در صادقیه یک دیواره شکست و آب به مترو آمد؛ اگر به‌موقع به آن رخداد رسیدگی نمی‌شد، حتما چندین کشته داشت؛ شهری چون تهران دائما در معرض چنین تهدیدهایی است. امسال شهر تهران در ١٢ فروردین می‌توانست به راحتی یک سیل جدی را تجربه کند، اما آمادگی همکارانم در شهرداری تهران باعث شد خطر از بیخ گوشمان بگذرد. با وجود این بخش بزرگی از حادثه فقط با آمادگی و آموزش قابل رفع است و هیچ تجهیزاتی آن را حل نمی‌کند. در زلزله بم آمار بالایی از قطع نخاع داشتیم،

به این دلیل که بدون آموزش‌های لازم افراد را از زیر آوار بیرون می‌کشیدند. در تهران شهرکی داریم که اگر آتش‌سوزی در آن اتفاق بیفتد، اصلا امکان ورود ماشین‌های سنگین آتش‌نشانی به آن وجود ندارد چرا که فاصله بین برج‌ها بسیار کم است؛ در این شرایط تنها ساکنان آنجا هستند که باید بدانند چه رفتاری در شرایط بحرانی آتش‌سوزی داشته باشند.

  • پیام شهردار به مناسبت روز جهانی کارگر

شهردار تهران در پیامی روز جهانی کارگر را تبریک گفت. در متن پیام پیروز حناچی آمده است:۱۱ اردیبهشت‌ماه برابر با روز نخست‌ ماه می، در همه جهان به یاد کارگران، گرامی داشته می‌شود. امسال را در کشور ما، مقام معظم رهبری سال «رونق تولید» نام نهاده‌اند. دستیابی به این رونق، سوای تصمیمات مؤثر سطوح عالی حاکمیت، جز به‌دست کارگران غیور ایرانی میسر نخواهد بود. رونق تولید سبب گسترده‌شدن سفره‌های کارگران و بهبود معیشت آنها و همچنین بهبود اقتصاد کشور خواهد شد.

به سهم خودم روز کارگر را به تمامی کارگران عزیز تبریک می‌گویم. اگر تهران شهری تمیز است و از قدم‌زدن در آن لذت می‌بریم، اگر سرانه فضای سبز آن به ازای هر شهروند در داخل محدوده و حریم ۱۶ مترمربع است و اگر پیشرفت و توسعه خطوط مترو موجب سهولت در حمل‌ونقل شهری شده است و هنوز هم بسیار فضای گسترش دارد، همه حاصل زحمات شبانه‌روزی کارگران عزیز همکار شهرداری تهران است. روز کارگر بر همه کارگران کشور ازجمله کارگران محترم شهرداری تهران و برادران افغانستانی‌مان مبارک باد.

کد خبر 439180

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha