سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۴:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پایتخت مجارستان تا سحرگاه سه شنبه 19 سپتامبر (28 شهریور) ناآرام بود بوداپست به صحنه رویاروئی میان پلیس ضدشورش و تظاهرکنندگانی تبدیل شده بود که خواهان استعفای نخست وزیر هستند.

خبرگزاری‌ها می‌گویند علت ناآرامی‌‌ها؛ پخش شدن یک نوار است که فرنس گیورشانی نخست وزیر مجارستان در آن درباره اوضاع اقتصادی می‌گوید.

سی ان ان بخش دردسرساز اظهارات فرنس گیورشانی نخست وزیر مجارستان را که در نوار مزبور وجود دارد؛ چنین نقل کرده است: Ferenc Gyurcsany

"ما صبح و عصر و شب  یک سال و نیم تا دو سال دروغ گفتیم"

 معترضان تلاش کرده‌اند مرکز تلویزیون را تصرف کنند تا دولت خشم و اعتراض آن‌ها را از تلویزیون به اطلاع همگان برساند.

بی بی سی می‌گوید پلیس با استفاده از ماشین‌های آبپاش و شلیک گاز اشک آور از حمله آنها جلوگیری کرد، افراد معترض نیز در مقابل سنگ و بطری به طرف مأموران پلیس پرتاب کردند و دستکم یک ماشین را به آتش کشیدند.

بنا به آخرین گزارشها، پلیس پس از چند ساعت مقابله، در برابر حرکت افراد معترض عقب نشست و راه ورود آن‌ها را به ساختمان تلویزیون باز گذاشت.

خشم جمعیت معترض به این خاطر است که فرنس گیورشانی نخست وزیر کشور اعتراف کرده است که دولت سوسیالیستی او برای برنده شدن در انتخابات راجع به وضع اقتصادی کشور دروغ گفته است.

معترضان می گویند در نواری که اخیرا افشا شده، آقای گیورشانی اعتراف کرده است که حزب او به خاطر کسب آرای بیشتر در انتخابات راجع به اوضاع اقتصادی کشور دروغ گفته است.

نخست وزیر این اظهارات را چند هفته پس از انتخابات در ملاقاتی با نمایندگان پارلمان بیان کرده است.

در مجارستان در آوریل گذشته انتخابات سراسری به عمل آمد و حزب سوسیالیست برنده شد.

در واقع هزاران نفر از روز یکشنبه در اعتراض به افشاگری های اخیر به خیابان آمده اند. اعتراض مردم شامگاه دوشنبه با حمله به اداره تلویزیون دولتی ابعاد تازه ای گرفت.

تحرک اعتراض آمیز مردم در مرکز بوداپست تا سحرگاه روز سه شنبه 19 سپتامبر ادامه داشته است.

از زمان سقوط رژیم کمونیستی در مجارستان در سال 1989 و برپایی نظام دموکراتیک، این اولین بار است که در این کشور میان مردم و مأموران پلیس درگیری پیش آمده است.

 

کد خبر 4390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز