همشهری آنلاین: یک شرکت دانش‌بنیان داخلی با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری موفق به تولید دستگاه اجکتور ماهواره‌ای و لیزری تسطیح زمین مجهز به عامل خاکورز شد که با استفاده از آن عملیات تسطیح زمین کشاورزی و جاده‌ها در مدت زمان کمتر و با دقت بالاتر انجام می‌شود.

دستگاه اجکتور ماهواره‌ای و لیزری تسطیح زمین

بنیامین عباسیان، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه فنی و مهندسی، در گفتگو با خبرنگار همشهری آنلاین درباره دستگاه اجکتور ماهواره‌ای و لیزری تسطیح زمین مجهز به عامل خاکورز که مورد حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی نیز قرار گرفته است، گفت: این دستگاه که با عنوان اجکتور لیزری کششی پشت تراکتوری نیز شناخته می‌شود دستگاهی است که عملیات تسطیح زمین کشاورزی و جاده‌ها را در مدت زمان کمتر و با دقت بالا انجام می‌دهد. این دستگاه با برداشتن خاک از قسمت‌های مرتفع زمین و ذخیره آن در مخزن خود و سپس قرار دادن خاک در قسمت‌های کم‌ارتفاع، عمل تسطیح و شیب‌بندی زمین را انجام می‌دهد.

وی، افزایش ارزش افزوده زمین به میزان ۵۰۰ درصد، افزایش عملکرد محصول به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد در هر هکتار، افزایش راندمان کاربری آب در مزرعه به میزان ۱۰ درصد، کاهش زمان آبیاری به میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد، افزایش سطح زیر کشت به میزان ۱۰ درصد، کاهش هزینه تولید به میزان ۳۰ درصد، کاهش عمق متوسط آبیاری به میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد و کاهش نیروی انسانی به میزان ۳۵ درصد را از جمله مهمترین مزیت‌های این دستگاه برشمرد.

عباسیان، همچنین قابلیت کار این دستگاه با دو سیستم ماهواره‌ای و لیزری، توانایی انجام تسطیح در زمین‌های مرطوب، مصرف انرژی کمتر در مقایسه با دیگر اسکریپرهای لیزری موجود در بازار، وزن کمتر محصول نسبت به سایر دستگاه‌های تسطیح‌کننده زمین، قیمت پایین‌تر اجکتور لیزری نسبت به دیگر اسکریپرهای لیزری موجود در بازار، افزایش مانورپذیری این دستگاه به دلیل عرض کمتر آن در مزارع کوچک‌تر و وارد آمدن فشار کمتر بر خاک با توجه به وزن کمتر اجکتور را از جمله مزیت‌های دستگاه اجکتور ماهواره‌ای و لیزری تسطیح زمین این شرکت در مقایسه با نمونه‌های داخلی و خارجی آن توصیف کرد.

این فعال حوزه دانش‌بنیان، با اشاره به بهره‌گیری از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی در زمینه نمونه‌سازی دستگاه اجکتور ماهواره‌ای و لیزری تسطیح زمین، از صادرات این دستگاه به کشور عراق در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این دستگاه از جمله دستگاه‌هایی نیست که به تولید انبوه برسد بلکه بسته به سفارش، تولید می‌شود.

وی در مقایسه کیفیت نمونه‌های داخلی و خارجی این محصول نیز گفت: در داخل کشور نمونه‌هایی از این دستگاه تولید شده است اما ما با توجه به بهینه‌سازی‌هایی که در دستگاه انجام داده‌ایم هزینه‌های مربوط به تولید آن را کاهش دادیم. دستگاه تولیدی نسبت به مشابه خارجی خود بسیار ارزان ‌قیمت‌تر و به صرفه‌تر است و کارکرد آن نیز مشابه نمونه خارجی است.

کد خبر 438192
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha