همشهری آنلاین: پارلمان ترکیه روز شنبه 9 فوریه برای رای گیری در مورد رفع ممنوعیت حجاب در دانشگاه‌ها تشکیل جلسه می‌دهد.

به گزارش بی بی سی، پیش نویس لایحه رفع ممنوعیت حجاب در دانشگاه‌های ترکیه در رای گیری اولیه در پارلمان روز چهارشنبه6 فوریه، با 401 رای موافق در برابر 110 رای مخالف  به تصویب رسید و رای گیری نهایی پارلمان برای رفع ممنوعیت حجاب در دانشگاه‌ها روز شنبه 9 فوریه انجام می‌گیرد.

بدین ترتیب راه برای اصلاح دو ماده از مفاد قانون اساسی ترکیه و رفع ممنوعیت حجاب در دانشگاه‌های این کشور هموار می‌شود. پیشتر و در روز شنبه 2 فوریه  کمیته قانون اساسی پارلمان ترکیه با طرح تغییر قانون اساسی جهت لغو ممنوعیت حجاب در دانشگاه‌ها موافقت کرده بود. [کمیته‌ قانون اساسی ترکیه با لغو ممنوعیت حجاب موافقت کرد]

گفته می‌شود قانون رفع ممنوعیت حجاب به دلیل این که حزب حاکم عدالت و توسعه در پارلمان از اکثریت برخوردار است، بدون هیچ گونه مشکلی به تصویب خواهد رسید.

سی ان ان نیز گزارش داده است که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه از حزب عدالت و توسعه روز پنجشنبه 7 فوریه در سخنانی با اشاره به رفع ممنوعیت حجاب در دانشگاه‌های ترکیه گفته بود: ما به رنج دخترانمان در درهای ورودی دانشگاه‌ها خاتمه خواهیم داد.

پیشتر و در سال 1997 نظامیان لائیک ارتش ترکیه بی توجه به اعتقادات مذهبی مردم کشور خود و جهت سرنگون ساختن دولت نجم ‌الدین اربکان، زمینه تصویب قانون ممنوعیت حجاب در دانشگاه‌های ترکیه را قراهم کرده بودند.

این در حالی است اکثر مردم ترکیه مسلمان هستند و قانون اساسی این کشور که بر مبنای لائیسیته تدوین شده است در تعارض با اعتقادات و دیدگاه‌های مردم ترکیه قرار دارد.

کد خبر 43815

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز