جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

افسانه شیپوری: حجاب در ترکیه از سالها پیش در میان لائیک ها، سکولارها و جمهوری خواهان این کشوربه صورت مساله‌ای پیچیده مطرح بوده است.

از سال 1920 ترکیه با این مشکل به طورجدی روبه رو بوده و درهردوره به گونه‌ای متفاوت با این موضوع برخورد شده است.

با روی کار آمدن حزب اسلامگرای ترکیه و با وجود رئیس جمهور و نخست وزیری که خود
خواهان حفظ ارزش‌های اسلامی هستند این امید در افکار عمومی ترکیه به وجود آمد که با خیالی راحت بتوانند به فعالیت‌های اجتماعی وبه دوراز دغدغه بپردازند.

در پیشگاه یک اعتراض

استفاده از حجاب به خصوص در دانشگاه‌های دولتی ترکیه برای خانم های محجبه از اهمیت بسیار بالایی برخورداراست درحالی که درقانون اساسی این کشور کسانی که با روسری برسر کلاس حاضر می شدند حق حضور در کلاس را نداشتند بنا براین از تحصیلات عالیه محروم می ماندند وهمین امر به صورت مساله‌ ی بغرنج برای دختران دانشجو بود.

در این میان اعضای هئیت علمی واستادان  دانشگاه ها با امضای بیانیه‌ای ساکت ننشسته ودر اعتراضی  همگانی صدای خود را به دولت رساندند وخواهان حل این مشکل شدند.

پاسخ پارلمان به یک خواسته دیرین

در همین حال پارلمان ترکیه در اولین دور رای‌گیری به تغییر قانون اساسی برای لغو ممنوعیت حجاب در دانشگاه‌ها رای مثبت داد، اقدامی که به شدت مورد مخالفت سران سکولار جامعه قرار دارد.

نهادهای سکولار شامل ژنرال‌های ارتش، قضات و اعضای ارشد دانشگاه‌ها بیم آن دارند که لغو ممنوعیت حجاب در دانشگاه‌ها جدایی دین از سیاست را در کشور که از اصول اصلی جامعه‌ی مدرن ترکیه به شمار می‌آید، از بین ببرد.

این اقدام ترکیه با واکنشهای مثبت همراه بوده است وکشورهای منطقه واز جمله آنها کشور خودمان، ایران آن را گامی رو به جلو برای ترکیه تلقی کرده است.

تحول در یک نگرش

در این میان الهام امین زاده عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی کشورمان در گفتگوبا همشهری بین الملل درباره لغو ممنوعیت حجاب دردانشگاه‌های ترکیه معتقد است این قانون جدید تحولی درنگرش اسلامی در منطقه است.

وی اظهار داشت از زمانی که براساس قوانین ودستوراتی که مبتنی برسیره لائیک ها وغیرمذهبی ها در ترکیه ممنوعیت حجاب صادر شد، به علت اینکه دوسوم مردم ترکیه مذهبی هستند و قاعدتاً پایبند به دین اسلام وآموزه‌های اسلامی هستند بارها مخالفت خود را درباره ممنوعیت حجاب دراین کشور اعلام داشته‌اند و حتی خانواده‌های خود را برای تحصیل به خارج از کشور بفرستند، تا در امنیت به فعالیت خود ادامه دهند به خاطر ممنوعیت حجاب درفضایی نا امن مشغول به تحصیل نباشند.

اختیار انتخاب بر مبنای یک خواست اسلامی

وی اضافه می‌کند: خوشبختانه به دلیل این که رجب طیب اردوغان نخست وزیرکنونی خود دارای خانواده‌ای مذهبی ومسلمان است؛ خود یکی از مخالفان ممنوعیت حجاب درترکیه به شمار می رود واصلا روی کارآمدن اردوغان بر پایه همین دلیل رخ داد که مردم خود به اختیار خویش وی را انتخاب کردند ومسلما از او انتظار دارند که در خصوص مسائل اسلامی ومذهبی پشتیبان خواست افکار عمومی باشند.

امین زاده درمورد اینکه چرا پارلمان رای به لغوممنوعیت حجاب داده است گفت: قاعدتاً درکشوری که نیمی از آن رامسلمانان تشکیل می دهند اگر حجاب رابرای زنان مسلمان ممنوع کنیم به خصوص در کشور اسلامی این ممنوعیت باعث می شود که دختران مسلمان از حق فعالیت اجتماعی محروم شوند این یعنی عدم تطابق مابین اجتماع و دولت.

وی با اشاره به تعصب سکولارها برمبانی لائیزم تاکید کرد :در ابتدا مقاوتهایی از سوی حزب مخالف انجام می پذیرد اما در نهایت قوانین است که در پارلمان ترکیه رای مثبت می آورد،
چون همه خود را ملزم به قانون اساسی می دانند وباید تابع قوانین باشند و در نهایت این پارلمان ترکیه وقوانین حاکم بر جامعه است که نقش خود را ایفا می کند.

منبع: همشهری امارات

کد خبر 43751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز