سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین- مریم دری‌منش: لیگ فوتبال فرانسه با نام لو شامپیونه از سال ۲۰۰۲ به شکل کنونی و با حضور ۲۰ تیم و در هر فصل ۳۸۰ بازی برگزار می‌شود.

لو شامپیونه

لیگ ۱ برترین لیگ فوتبال مردان در فرانسه است. از سال ۱۹۳۲ تا ۲۰۰۲ دیویزیون ۱ یا پرمیر دیویزیون نامیده می‌شد و از ابتدا نیز یک لیگ فوتبال حرفه‌ای بود.

از سال ۱۸۹۴ مسابقات قهرمانی فوتبال فرانسه برگزار می‌شد، اما تازه از سال ۱۹۳۲ بود که نام قهرمانی فرانسه رسما به آن اطلاق شد.

در کشوری که فوتبال تا قرن بیستم بعد از دوچرخه‌سواری، گلف و راگبی اهمیت داشت، زمان زیادی طول کشید تا لیگ فوتبال این کشور در رده پنجم رده‌بندی لیگ‌های معتبر و قدرتمند اروپایی قرار بگیرد.

در فصل ۳۳/۱۹۳۲ اولین فصل فوتبال حرفه‌ای در فرانسه با حضور ۲۰ تیم و در دو گروه برگزار شد که تیم‌های اول این دو گروه  با برگزاری بازی فینال، قهرمان فصل اول را تعیین ‌کردند و شش تیم نیز به دسته پایین‌تر سقوط کردند و بدین ترتیب فصل بعدی با شرکت ۱۴ تیم و تنها در یک گروه برگزار شد.

اما به مرور تعداد تیم‌ها افزایش پیدا کرد، به طوری که فصل ۳۶/۱۹۳۵ با ۳۴ تیم و فصل ۳۹/۱۹۳۸ با ۳۷ تیم برگزار شد و تیم‌ها بازیکنان خارجی را به خدمت گرفتند که همین سبب ارتقای سطح فوتبال این کشور شد. به طور مثال در فصل ۳۴/۱۹۳۳ سیزده بازیکن اتریشی، ده انگلیسی،‌ هفت مجار، پنج اسکاتلندی و پنج آلمانی در این لیگ بازی می‌کردند. این رویه ادامه داشت تا این که قانون استفاده از تنها دو بازیکن خارجی در هر تیم تصویب شد.

قهرمانان لیگ در سال‌های اولیه برگزاری لیگ فوتبال فرانسه عبارت بودند از:

۳۳/۱۹۳۲: المپیک لیل

۳۴/۱۹۳۳: اف سی ست

۳۵/۱۹۳۴: اف سی سوشو

۳۶/۱۹۳۵: راسینگ پاریس

۳۷/۱۹۳۶: المپیک مارسی

۳۸/۱۹۳۷: اف سی سوشو

۳۹/۱۹۳۸: اف سی ست

در زمان جنگ جهانی دوم (۱۹۴۰ تا ۱۹۴۵) فرانسه به اشغال نیروهای آلمان درآمد و این کشور عملا به سه بخش (منطقه آزاد، اشغالی و ممنوعه) تقسیم شد. در این سال‌ها مسابقات فوتبال در دو الی سه گروه منطقه‌ای انجام می‌شد ولی تقسیم کشور به سه منطقه مجزا، عملا اجازه برگزاری بازی‌های پایانی را نمی‌داد.

پس از آزادی فرانسه دوباره مسابقات به شکل قبل برگزار شد و سال ۱۹۴۵ همه چیز به حالت عادی درآمد و در این سال ۱۸ تیم در لیگ ۱ شرکت کردند.

در پایان فصل ۱۱/۲۰۱۰ در رتبه‌بندی پنج ساله یوفا، فرانسه پس از انگلستان، اسپانیا، آلمان و ایتالیا و قبل از پرتغال در رتبه پنجم برترین لیگ‌های فوتبال اروپا ایستاد. بدین ترتیب فوتبال فرانسه دو سهمیه قطعی در لیگ قهرمانان اروپا، به علاوه سه سهمیه در لیگ اروپا به دست آورد.

در فصل ۱۲/۲۰۱۱ اما پرتغال جای فرانسه را در رتبه پنجم گرفت و فرانسه به رتبه ششم سقوط کرد.

  • روزهای بازی

در فصل ۱۴/۲۰۱۳ بازی‌های لیگ ۱ در پایان هفته برگزار ‌شدند. به دلیل تقاضای شبکه‌های تلویزیونی یک بازی روز جمعه، شش یا هفت بازی روز شنبه و دو یا سه بازی هم روز یکشنبه انجام می‌گرفت، به طوری که در مجموع هفت بازی از هر هفته می‌توانست پخش زنده تلویزیونی داشته باشد.

  • شهرآورد

در لیگ فوتبال فرانسه شهرآوردی واقعی به معنای رویارویی دو تیم همشهری کمتر دیده می‌شد، اما از آغاز دهه ۵۰ از بازی دو تیمی که عناوین قهرمانی زیادتری کسب کرده بودند، به عنوان دربی یاد می‌شد تا این که در سال‌های اخیر مهم‌ترین دربی فرانسه موسوم به "کلاسیک" به دیدار دو تیم المپیک مارسی و پاری سن ژرمن اطلاق می‌شود.

البته از سال ۲۰۱۷ به این سو از چند رویارویی دیگر هم با توجه به تعداد هوادارن و یا نزدیکی مکانی دو تیم و نیزعوامل دیگر به عنوان دربی یاد می‌شود، مانند سنت اتین مقابل لیون، لیل مقابل راسینگ لن، نانت مقابل استات رن و متز مقابل نانسی و ......

کد خبر 438146

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha