مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شهردار تهران گفت: حفاظت، مدیریت تغییرهاست. اگر بتوانیم تغییرات در شهرها را به درستی مدیریت کنیم، در عمل حفاظت را توسعه داده‌ایم.

سخنراني حناچي در كنفرانس بین‌المللی حفاظت از میراث قرن بیستم

به گزارش شهرنوشت، پیروز حناچی صبح سه‌شنبه سوم اردیبهشت با حضور در باغ نگارستان در اولین روز از «کنفرانس بین‌المللی حفاظت از میراث قرن بیستم، از معماری تا منظر» شرکت کرد.

این کنفرانس به همت مؤسسه پژوهشی فرهنگ‌وهنر پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و سازمان بین‌المللی دوکومومو- که حناچی ریاست آن را بر عهده دارد- برگزار شد.

شهردار تهران در ابتدای سخنان خود در این کنفرانس ضمن تبریک فرارسیدن روز معمار و اشاره به این‌که با ورود به دانشگاه دیگر مسئولیت‌های اجرایی را فراموش می‌کنم، گفت: امروز از موضع یک عضو هیات علمی صحبت می‌کنم و به موضوع «حفاظت» می‌پردازم؛ حفاظت، مدیریت تغییرات است. اگر بتوانیم تغییرات در شهرها را به درستی مدیریت کنیم، در عمل حفاظت را توسعه داده‌ایم.  

او افزود: شهرها در حال تغییراند؛ شهرهای تاریخی در کشوری مانند ایران، هسته‌های قدیم و با سابقه‌ای دارند، به همین خاطر این تغییرات هم می‌تواند مثبت باشد و هم می‌تواند یک تهدید به حساب آید. علاوه بر این موضوع، بعد از انقلاب صنعتی بسیاری از شهرها توسعه پیدا کردند؛ صنعت باعث شده است تا شهرهایی همچون اصفهان و کاشان که شهرهای قدیمی هستند، با موج جدیدی از توسعه و تغییرات مواجه شوند.

شهردار تهران تصریح کرد: وقوع ٣ تغییر عمده در دنیا باعث شده تا فرصت‌های جدید شکل بگیرد؛ توسعه بخش خصوصی، خروج صنعت از شهرها به خاطر مسائل زیست‌محیطی و عدم تمرکز و واگذاری قدرت از دولت‌های مرکزی به دولت های محلی. این سه تغییر موجب شده تا طی زمان با تفاوت‌های بزرگ مواجه شویم. خروج صنعت یک فرصت تلقی می‌شود، البته همین فرص بدون برنامه‌ریزی می‌تواند یک تهدید باشد؛ ما در ایران از آغاز دهه ٧٠ در این موضوع تجربیاتی داشتیم که البته مبانی نظری روشنی درباره آن وجود نداشت.

حناچی تأکید کرد: خوشبختانه دولت نیز تا به حال همنوایی کرده و یکی از بزرگ‌ترین صنایع کشور، یعنی «سیمان ری» را با این هدف در اختیار شهرداری تهران قرار داده است.  

او با اشاره به موضوع «منظر» به عنوان دیگر مبحث مورد توجه در این کنفرانس گفت: در سال ١٩٣١ اولین کنفرانس بین‌المللی درمورد حفاظت در اوج نهضت مدرن برگزار شد؛ در آن دوره آثار به طور انفرادی دیده می‌شدند؛ در سال ١٩۶۴ بنا و مجموعه اطراف آن مطرح شد و در سال ١٩٧٢ نیز موضوع شهرهای تاریخی طرح شد.

شهردار تهران ادامه داد: امروز از تمام عرصه‌های شهر تاریخی صحبت می‌کنیم و با این رویکرد، اساساً نگاه به شهرهای تاریخی متفاوت می‌شود.

حناچی گفت: ما در دانشگاه تهران رسالتی برای خود قایل هستیم و هدایت جریان‌های جدید را نیز تعقیب می کنیم؛ یکی از این موضوعات میراث مدرن ما است که عمر آن به حدود ١٠٠ سال برمی‌گردد. بسیاری از این آثار در طول زمان مورد حفاظت قرار نگرفتند و دوکومومو نیز تلاش می‌کند تا آن‌ها را به چرخه حفاظت برگرداند.  

شهردار تهران افزود: خوشبختانه تعداد بسیاری از ساختمان‌ها مربوط به دولت هست و زیاد در معرض تهدید مستقیم نیستند، اما آثاری که در اختیار بخش خصوصی هستند در معرض خطر قرار دارند.  

حناچی با بیان این‌که اکنون نکته‌ای را در قالب شهردار تهران می گویم، عنوان کرد: در شهرداری تهران تلاش می‌کنیم تا با کمک به مالکین واحدها این آثار را حفظ کنیم. خوشبختانه جریانی در مرکز شهر برای تبدیل این‌ موارد به کافه کتاب و فضاهای فرهنگی آغاز شده است؛ اخیراً نیز در کوچه لولاگر یکی از این ساختمان‌های بهبودیافته را افتتاح کردیم.

شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: یادآوری می‌کنم که امروز روز سه‌شنبه بود؛ ما مردم شهرمان را تشویق می‌کنیم تا به خاطر بهتر شدن هوای شهرمان، از خودروی شخصی کم‌تر استفاده کنند. خوشبختانه در سال ٩٧ موفق شدیم ٢٠ درصد از ذرات معلق هوای تهران را بکاهیم؛ امیدواریم با یاری مردم این مسیر را در سال جدید نیز ادامه دهیم.

گفتنی است نمایندگانی از چند کشور خارجی نیز در این کنفرانس حضور دارند.

کد خبر 438130

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha