یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۵
۰ نفر

علی ابراهیمی-روزنامه‌نگار: مقابله با هجوم ملخ‌های صحرایی از سمت شبه‌جزیره عربستان به ایران و جلوگیری از وارد آمدن خسارت به پوشش گیاهی کشور ادامه دارد.

ملخ

به گزارش همشهری، با هجوم بی‌سابقه ملخ‌های صحرایی دستگاه‌های ذیربط از آمادگی برای مقابله با این آفت برای کاهش خسارت‌های احتمالی آن به اراضی کشاورزی و پوشش گیاهی خبر می‌دهند. گزارش دریافتی همشهری نشان می‌دهد ملخ‌های صحرایی با پرواز طولانی‌مدت از طریق دریا از شبه‌جزیره عربستان، پوشش گیاهی ۶استان جنوبی ایران را تهدید می‌کنند.

رضا درگاهی، رئیس سازمان حفظ نباتات هجوم این تعداد ملخ را به زمین‌های کشاورزی در ۵۵سال گذشته بی‌سابقه دانست و اعلام کرد: ۲۰۰هزار هکتار زمین کشاورزی در معرض خطر قرار دارند. به گفته او تاکنون در ۳۸هزار هکتار مبارزه جدی انجام شده و خطر از بین رفته است. رضا درگاهی، افزود: این آفت که ملخ صحرایی نام دارد از آفات بسیار خطرناکی است که اگر کنترل نشود امنیت غذایی را تهدید کند. او افزود: تاکنون آسیب جدی به زمین‌های کشاورزی وارد نشده، ولی مبارزه با این آفت باید گسترش یابد زیرا ۱۲۵هزار میلیارد تومان ارزش ریالی محصولاتی است که در خطر قرار دارند که در برابر این رقم مبلغ مورد نیاز برای مبارزه با این آفت بسیار ناچیز است و پیش‌بینی می‌شود درصورت انجام حمایت‌های لازم تا آخر تیرماه این آفت دفع شود.

  • هشدار فائو به کشورها درباره ملخ صحرایی

سازمان خواروبار جهانی فائو در جدیدترین گزارش خود با اشاره به هجوم ملخ‌های صحرایی به ۶استان جنوبی ایران، گزارش داده است: بررسی‌ها نشان می‌دهد ملخ‌های صحرایی در ۲طرف دریای سرخ در حال ازدیاد هستند. علاوه بر این دومین نسل در برخی سواحل سودان و عربستان در حال زیاد شدن است و به‌تدریج گروه‌ها و گله‌های بزرگ‌تری را شکل می‌دهند.

در گزارش فائو آمده است: برخی از این گروه‌ها به سمت عربستان حرکت کرده و در ماه مارس تخمگذاری کرده‌اند، در جنوب غرب آسیا گروه‌های بزرگ‌تر و تعدادی گله‌ها در سواحل جنوب ایران هستند و پایان مارس آنجا از تخم بیرون آمده‌اند. گروه‌های بزرگ‌تری حداقل یک گله در منطقه الجاسم در جنوب غرب پاکستان در اواسط مارس دیده شده که آنجا تخمگذاری کرده‌اند. عملیات کنترلی در هر دوکشور با شدت بیشتری انجام می‌شود.

  • تلاش برای نابودی ملخ صحرایی

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه معمولا هر ۵ تا ۶سال شاهد حمله جمعیت محدود ملخ‌ها به ایران بوده‌ایم، به همشهری گفت: با ورود یک موج ملخ به سواحل جنوبی موج بعدی نیز به فاصله یک هفته تا ۱۰روز تکرار شده و این موج ورود ملخ‌ها تا پایان خردادماه ادامه دارد.

سعید معین می‌گوید: تلاش می‌شود تا با سمپاشی از تخم‌ریزی این ملخ‌ها جلوگیری شود اما معمولا با سمپاشی تا ۹۵درصد جمعیت این ملخ‌ها تلف شده و ۵ تا ۱۰درصد تخم‌ها باقی می‌ماند که با رصد این حشرات از طریق جی‌پی‌اس مابقی ملخ‌ها نیز سمپاشی شده و از بین می‌روند. وی افزود: معمولا  هر ۵ تا ۶سال چنین حمله‌ای را شاهد بوده‌ایم اما طبق اطلاعات فائو، از اواخر فروردین و اردیبهشت با تراکم‌های بسیار بالاتری از هجوم ملخ‌ها نسبت به آنچه تاکنون شاهد بوده‌ایم مواجه خواهیم شد.

  • پرواز ملخ‌های مهاجم از روی دریا به ایران

 معین با بیان اینکه این نوع ملخ با پرواز از شبه‌جزیره عربستان و بیش از ۴۰۰کیلومتر حرکت از روی دریا راهی ایران می‌شود، گفت: در میان گونه‌های گوناگون ملخ، تنها این نوع ملخ قادر است با سرعت ۱۵ تا ۲۰کیلومتر روزانه ۱۰ تا ۱۲ساعت پرواز کند اما اوج مهارت این حشرات آن است که به هنگام وزش باد موافق، خود را در مسیر باد رها کرده و با ثابت کردن بال خود (گلایدر کردن) می‌توانند در ساعت بسته به سرعت باد، از ۵۰۰ تا ۲هزار کیلومتر مسافت را طی کنند.

سعید معین افزود: پیش‌بینی فائو آن است که از اواخر فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال با تراکم‌های بسیار بالاتری از هجوم ملخ‌ها به ایران نسبت به آنچه تاکنون شاهد بوده‌ایم، مواجه خواهیم شد. علت آن است که ۲۰دسته ملخ در ساحل دریای سرخ عربستان و تا یمن مستقر هستند و طبق تعریف فائو هر دسته بین ۲۰ تا ۱۵۰میلیون ملخ را شامل می‌شود. (به‌طور متوسط ۵۰میلیون ملخ) علاوه بر آن در مناطق مرکزی عربستان نیز ۷ تا ۸دسته ملخ مستقر است که طبق اطلاعاتی که فائو در بولتن‌هایی که هر ۱۵روز یک‌بار می‌فرستند اعلام کرده، از نظر تراکم به همان میزان ملخ‌های ساحل دریای سرخ در عربستان است.

  •    ملخ مهاجم صحرایی را بشناسید

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ملخ صحرایی مهاجم به ایران با نام علمی (شیستو سرکا گریگاریا) در شرق آفریقا و کشورهای سودان، اتیوپی و اریتره زندگی می‌کند. این نوع ملخ پس از رسیدن به دوره پنجم رشد و تغذیه خود به رنگ قهوه‌ای درمی‌آید و بدنش دارای چربی فراوانی است. معین افزود: این نوع ملخ که بدنش در سنین یک تا ۵ انباشته از چربی است و رنگ قهوه‌ای دارد، به‌دلیل آماده‌شدن برای جفتگیری و تخم‌ریزی باید این چربی را از طریق پرواز طولانی بسوزاند.

او افزود: با این روند ملخ صحرایی به محض رسیدن به سواحل جنوبی ایران جفت‌گیری کرده و به فاصله ۳روز برای تخم‌ریزی آماده می‌شود و به فاصله ۵ تا ۸روز یک کپسول تخم حاوی ۸۰ تا ۱۲۰تخم را در عمق ۸ تا ۱۰سانتی‌متری خاک قرار می‌دهد. این تخم‌ها بسته به میزان دما در ۱۰ تا ۵۰روز تبدیل به پوره می‌شوند اما در دمای ۳۲درجه، تخم‌ها در ۱۲روز تبدیل شده و پوره‌ها از تخم خارج می‌شوند.

کد خبر 437940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha