فرشاد شیرزادی‌-خبرنگار:خیابان «نهم شرقی» یکی از فرعی‌های خیابان «توحید» در فلکه چهارم تهرانپارس‌ـ ضلع غربی پارک پلیس است.

مدرسه

درست جایی که خیابان‌ها خلوت و تردد آسان است و کمتر همسایه‌ای پیدا می‌شود که رفت و آمدش مزاحم دیگری باشد. اما چند عامل باعث شده‌ که ساکنان خیابان نهم شرقی معترض و گلایه‌مند باشند. یکی از آنها دوربرگردانی است که درست سر خیابان قرار گرفته و دیگری که از اولی هم مهم‌تر است، وجود ۲ مدرسه دخترانه و پسرانه در این کوچه باریک است.  

  • مزاحمت برای ساکنان خیابان

وقتی وارد نهم شرقی می‌شویم چند نفر از اهالی با دیدن دوربین عکاسی و خبرنگار جلو می‌آیند ساعت هنوز به ۱۲:۳۰ نرسیده‌ که مشکل این خیابان کم‌کم رخ نشان می‌دهد. ساکنان این خیابان می‌گویند: «از ساعت ۱۲ تا ۱۳ هر روز، غیر از پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها که مدرسه تعطیل است، نمی‌توانیم خودروهایمان را از پارکینگ خارج کنیم. دلیلش هم حضور والدین دانش‌آموزان در خیابان باریک نهم شرقی است.» «محمدرضا رستمی»، صاحب مغازه سوپرمارکتی سر خیابان نهم شرقی می‌گوید: «در این ساعات اگر مشتری داشته باشم، نمی‌تواند خودرواش را جلو مغازه پارک و با آسودگی خرید کند.

هر روز ۳ ساعت، یعنی از ساعت ۷ تا ۸ صبح، ۱۲ تا ۱۳ ظهر و ۱۷ تا ۱۸ بعد از ظهر در این خیابان جای پارک پیدا نمی‌شود. اینجا جایی برای پارک خودرو نیست. به علاوه ما که خانه‌مان در همین خیابان واقع شده، اگر بخواهیم از خانه خارج شویم نمی‌توانیم این کار را بدون دردسر انجام دهیم! ‌» «عباس مهدیان دولت‌آبادی» یکی دیگر از ساکنان خیابان نهم شرقی است. او می‌گوید:

«مادر یکی از همسایگانمان پیر است. یکبار مشکلی برایش پیش آمد و ساعت ۵ عصر می‌خواستند او را به درمانگاه ببرند اما والدین یکی از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی این مدرسه خودرو خود را جلو در پارکینگ خانه پارک کرده بود و تا حدود نیم ساعت هم از او خبری نبود. حتی شماره تلفن هم پشت شیشه ماشین نگذاشته بودند. به خیال اینکه سریع و بدون معطلی دست فرزند دلبندشان را می‌گیرند و سلانه می‌روند! غافل از اینکه همین کارشان باعث به تعویق افتادن انجام کار فوری پزشکی یکی از اهالی این خیابان شده و جز مزاحمت دستاورد دیگری نداشته است.»

  • تغییر ورودی مدرسه شهید هوایی

از اهالی خیابان نهم شرقی، راه‌حل عملی و قابل اجرایی برای حل مشکل ترافیک و مسدود شدن ورودی منازل در خیابان نهم شرقی دارند. دولت‌آبادی خیابان «شهید مرتضی نظری» را نشانمان می‌دهد. در این خیابان که عرضش بیشتر از خیابان نهم شرقی است، ‌ تردد خودروها به شکلی روان‌تر انجام می‌شود. خیابان شهید نظری، خیابان خلوتی است که انتهای خیابان نهم شرقی به آنجا ختم می‌شود. دولت‌آبادی و یکی دیگر از همسایه‌ها به نام «جعفر سلیمانی» می‌گویند:

«خیابان شهید نظری مسکونی نیست و به همین دلیل تعطیل شدن یکی از شیفت‌های مدرسه دخترانه و پسرانه شهید «محمدرضا هوایی» مزاحمتی برای کسی ایجاد نخواهد کرد. علاوه بر این جای پارک وسیع هم در اختیار والدین قرار دارد. دو طرف خیابان پهن است و پیاده‌رو بخش شرقی خیابان عرضش به اندازه‌ای است که بچه‌ها می‌توانند منتظر پدر و مادرشان شوند.» او می‌افزاید: «زمینی هم به وسعت ۶هزار مترمربع وسط خیابان شهید نظری قرار دارد که دورش فنس و حصارکشیده‌اند. البته بخشی از این زمین ورودی ندارد و تأسیساتی در آن قرار داده‌اند اما بخش قابل توجه دیگرش در اختیار مردم است و برای پارک خودرو هم خط‌کشی شده و والدین برای پارک خودرو می‌توانند از این پارکینگ رایگان استفاده کنند.»

  • پارک دوبله جریمه دارد 

هنگام تعطیل شدن شیفت صبح مدرسه پسرانه شهید هوایی، خودرو پلیس راهنمایی و رانندگی وارد کوچه نهم شرقی می‌شود. خودمان را معرفی می‌کنیم و از پلیس می‌پرسیم که چه‌کاری برای ترافیک این کوچه و مزاحمتی که برای همسایه‌ها ایجاد شده انجام خواهند داد. راننده که ظاهراً بیشتر از سروان عجله دارد تا راه باز شود و برود، بفهمی نفهمی ما را مزاحم کار خودش می‌بیند اما به روی خودش نمی‌آورد و به اصطلاح این پا و آن پا می‌کند. پلیس اما بدون معطلی، قاطع و سرراست پاسخ می‌دهد:

«در حال حاضر همه این خودروها جریمه خواهند شد. با بی‌سیم اطلاع داده‌ایم که افسر بعدی همه خودروها را جریمه کند.» پا روی گاز می‌گذارند و میان انبوه ماشین‌ها ناپیدا می‌شوند. ما که برمی‌گردیم خبری از جریمه و اعمال قانون نیست.  

  • بررسی تغییر دوربرگردان

یکی دیگر از درخواست‌های ساکنان خیابان نهم شرقی انتقال دوربرگردان خیابان توحید بین خیابان نهم و دهم است. آنها معتقدند که همه از این دوربرگردان استفاده می‌کنند و برای ورود به انتهای خیابان شهید نظری که بازار میوه و تره‌بار و مرکز راهنمایی و رانندگی و همچنین ساختمان معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه و ساختمان شهرداری ناحیه ۹ است، این خیابان را انتخاب می‌کنند. به همین دلیل‌ تردد در طول روز از این خیابان زیاد است. مهدی اناری، معاون حمل‌ونقل شهرداری منطقه می‌گوید: «تغییر دوربرگردان به خیابان دهم و یازدهم در دست بررسی است.» 

  • شهرداری جابه‌جایی ورودی مدرسه را بررسی می‌کند 

با «مهدی اناری»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۴ تماس می‌گیریم. او می‌گوید: «این موضوع را از دو زاویه باید بررسی کرد. یکی از حیث شهرسازی و دیگری از بعد ترافیکی. باید شهرداری در طرح تفصیلی شهرداری بررسی کند که آیا می‌توان از خیابان شهید نظری به مدرسه شهید هوایی ورودی و خروجی داد. این طرح باید بررسی شود و چه بسا این تغییر به دلیل وجود ساختمان‌های دیگر مردود اعلام شود.»

او ادامه داد: «البته مشکل ساکنان خیابان نهم شرقی با همکاری پلیس قابل حل است. اگر پلیس خودروهایی را که جلو در پارکینگ خانه‌ها سدمعبر کرده‌اند جریمه کند و با شهرداری وارد تعامل شود، مشکل به راحتی حل می‌شود. حتی می‌توان تقاضا کرد که یک نیروی راهور در این خیابان مستقر شود تا در صورت تخلف رانندگان را جریمه کند.» به مهدی اناری گوشزد می‌کنیم که دو مدرسه دیگر یکی دبستان «بنیان» و یک دبیرستان غیرانتفاعی دیگر هم دری به روی خیابان شهید نظری دارند و مشکلی برای اهالی ایجاد نکرده‌اند. مهدی اناری وعده می‌دهد که به‌زودی این تغییر را در شهرداری منطقه بررسی خواهد کرد.

کد خبر 437631

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha