دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۸
۰ نفر

محمدرضا طالبی‌نژاد - دبیر ستاد مرکزی انتخابات ۴دوره شورایاری‌ها: بررسی دقیق‌تر تجربیات و دستاوردهای جهان توسعه‌یافته و واقعیت‌های جامعه نشان می‌دهد که برای رهایی از بسیاری از چالش‌ها راهی جز تمرکززدایی و نهادینه کردن مشارکت شهروندان در حوزه‌های مختلف نداریم.

محمدرضا طالبی‌نژاد

مشارکتی که در چند دهه اخیر به‌ویژه در مناطق جنوبی تهران افزایش یافته و شهروندان را در اداره بهتر محله خود سهیم کرده است. البته مدتی است وجود تخلف و سوء‌استفاده برخی افراد در بخش‌هایی از شورایاری و مدیریت محله این مشارکت‌ها را به چالش کشیده است، اما باید گفت بهانه‌هایی مانند وجود این تخلف‌ها، محکم نبودن مبانی و پایه‌های قانونی آن، وجود برخی مشکلات و مناقشات در برگزاری انتخابات شورایاری،

استناد نادرست به پایین بودن مشروعیت و پشتوانه مردمی شورایاری‌ها به‌دلیل میزان مشارکت پایین رأی‌دهندگان انتخابات ادوار قبلی شورایاری، بعضی از اشکال‌ها و ایرادهای تکنیکی وارده به شورایارها و مدیریت محله و... نباید مستمسکی برای توقف چرخ مشارکت مردمی در اداره شهر قرار گیرد. حال که به هردلیلی در محله‌ها «شورای محله» به‌صورت فراگیر و قانونمند نداریم و از طرفی امکان اداره مطلوب کلانشهر تهران بدون تشکیل گروه‌ها و نهادهای مردمی و توزیع بخشی از اختیارات و قدرت نهادهای متمرکز اداره‌کننده شهر به‌لایه‌های پایین‌تر منطقه‌ای و محله‌ای وجود ندارد، شبهه در تداوم الگوی شورایاری و مدیریت محله در بهترین حالت آن نشان از نبود بینش جامعه‌شناختی و دوراندیشانه و پشت پا زدن به علم و تجربه دارد.  

اکنون که خوشبختانه دوفوریت طرح برگزاری انتخابات دوره پنجم شورایاری‌ها توسط شورای اسلامی شهر تهران تصویب شده است شورا باید برای انتخابات آینده شورایاری‌ها و رفع اشکالات و ایرادات آن با اصلاح اساسنامه شورایاری و تدوین و تصویب آیین‌نامه اجرایی انتخابات و تمهید شرایط مناسب برای این رویداد بزرگ به‌خصوص برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی فراگیر و همه جانبه آن حتی لحظه‌ای را از دست ندهد و انتخاباتی را برگزار کند. با این اقدام ۴شاخص اصلی سلامت انتخابات، مشارکت حداکثری، رقابتی بودن وکارآمدی بیشتر نهاد شورایاری به‌صورت سنجش‌پذیر محقق خواهد شد.  

در همین راستا برخی از مدیران شهرداری تهران هم (البته بیشتر در سطوح پایین‌تر) بهتر است به‌جای اندیشیدن به محدود کردن فضای مدیریت محله و شورایاری و برگرداندن شرایط تمرکزگرایانه قبلی، آستین بالا زده‌ و اشکال‌ها و ایرادهای طرح مدیریت محله را که به اندازه کافی شناسایی و مشخص شده برطرف کنند.  باور ما این است که با برگزاری مطلوب انتخابات دوره پنجم شورایاری‌ها و اصلاح و بهینه‌سازی ساختار و مناسبات مدیریت محله، چرخ این نهاد مردمی روغنکاری شده و بهتر و روان‌تر از گذشته به حرکت خود ادامه خواهد داد. پس با هیچ بهانه‌ای نباید اصالت و موجودیت این نهاد را زیر سؤال برد و این چرخ را متوقف کرد.  

کد خبر 437393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha