دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۱
۰ نفر

زهرا کریمی-خبرنگار: محله ونک از محله‌های قدیمی تهران است که اساس شکل‌گیری آن به سال‌هایی برمی‌گردد که روستا بود و با تهران قدیم حدود ۶ کیلومتر فاصله داشت.

ده ونك

اکنون بعد از سال‌ها این روستا به واسطه چندین قنات و ساخت کارخانه ریل راه‌آهن با تغییراتی از نظر شهرسازی مواجه است و به مرور زمانبر جمعیت آن اضافه شده و به شهر تهران پیوسته است. وجود امامزاده قاضی الصابر(ع) و قبرستان قدیمی آن ملاک قدمت این محله است.

این محله قدیمی از شمال با اوین، از شرق با بزرگراه کردستان و از غرب با بزرگراه چمران و از جنوب با بزرگراه همت محدود شده است. اگر در کوچه‌پسکوچه‌های این محله قدیمی قدم بزنید اسم کوچه‌های قلعه و سرلو را خواهید دید. به گفته اهالی در گذشته ۱۰ خانوار در یک قلعه زندگی می‌کردند و محل زاغه گوسفندان در کوچه سرلو بود.

کافی است پای صحبت قدیمی‌ها بنشینید تا برایتان دوران ناصری تا الان را در چند ساعت خلاصه کنند. وجود کارخانه ساخت ریل راه‌آهن نیز باعث شد تا تنها میدان ده‌ونک با نام میدان کارخانه شناخته شود. سایر بناهای به جا مانده از این روستا شامل ۲مسجد قدیمی، ۲حمام، یک کاروانسرا، یک تکیه و برخی از خانه‌های کارگران کارخانه است. 

کد خبر 437282

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha