جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: استاندار کرمانشاه گفت: طبق برآوردهای انجام شده، در حادثه سیلاب اخیر که حدود ۱۰ روز پیش شاهد آن بودیم حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی استان وارد شد.

سيل كرمانشاه

به گزارش ایرنا، هوشنگ بازوند در جلسه مربوط به شناسایی مناطق در مسیر سیل استان در سرسرای جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: از چهارم تا دوازدهم فروردین امسال میانگین بارش باران در استان به ۱۵۱ میلی متر رسید که تقریبا اندازه یک فصل در این ۱۰ روز شاهد بارندگی بودیم.

وی ادامه داد: با توجه به اخطاریه‌های صادر شده از سوی اداره کل هواشناسی، ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان‌ها به موقع تشکیل و با برنامه‌ریزی مناسب و اطلاع رسانی‌های دقیق باعث شدند که خسارت‌های مالی و جانی به حداقل برسد. بازوند تصریح کرد: همراهی خوب مردم در جریان وقوع سیل اخیر و اندیشیدن تمهیدات لازم باعث شد تا این بحران طبیعی به خوبی مدیریت شود.

استاندار کرمانشاه با اشاره به وارد آمدن خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی به بخش‌های مختلف استان، گفت: باید با کمک نماینده‌ها تلاش کنیم تا بخش قابل توجهی از این خسارت‌ها جبران و اعتبارات عمرانی لازم را دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه در حوادث این چنینی لازم است نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شود، افزود: یکی از نقاط ضعفی که در حادثه سیل اخیر به چشم آمد فراهم نکردن محل اسکان مناسب برای مردمی بود که از آنها خواسته شد تا منزل و محل سکونتشان را ترک کنند.

بازوند با بیان اینکه ابتدا باید سرپناه مناسبی برای مردم و اموال با ارزششان پیدا می‌شد بعد از آنها خواسته می شد که سکونتگاه خود را ترک کنند، یادآوری کرد: فردی که ده‌ها سال برای جمع کردن امکانات رفاهی خود و خانواده‌اش تلاش کرده به این راحتی حاضر نمی‌شود آن‌ها را ترک کند.

مدیر ارشد استان همچنین خواستار اندیشیده شدن تدبیری برای نقاطی که شیب رودخانه به طرف داخل شهر است، شد و گفت: در چنین نقاطی به خصوص اگر این شیب نیز کم و سرعت عبور آب پائین باشد مشکلاتی را ایجاد می‌کند که نمونه آن را در جریان سیلاب شهرک کرناچی دیدیم.

وی، تخریب رودخانه‌ها و تبدیل آنها به خیابان در شهرها را یکی از مهمترین دلایل وقوع سیلاب در شهرها عنوان کرد و گفت: این موضوع در جریان سیلاب اخیر و در بسیاری از استان‌ها خود را نشان داد.

بازوند همچنین با انتقاد از اجرایی نشدن طرح مهندسی رودخانه‌ها نیز گفت: اگر این طرح در رودخانه گاماسیاب اجرا می‌شد به طور قطع از طغیان آن در پنج تا ۶ نقطه جلوگیری و حدود ۱۰ هزار هکتار زمین زیر آب نمی‌رفت.

استاندار کرمانشاه در ادامه به مکلف شدن استانداران کشور برای شناسایی مناطق مسکونی، اداری، تجاری و عمومی در معرض سیل و ارسال گزارش به وزیر کشور خبر داد و گفت: طبق نامه و دستور رئیس جمهوری این کار باید تا یکشنبه آینده و با کمک شهرداران انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین شهرداران نقاط مختلف استان وظیفه داران تا تمامی نقاط شهری و حتی روستایی در معرض سیل اعم از واحدهای مسکونی و تجاری و همچنین واحدهای اداری و عمومی را شناسایی و حداکثر تا روز یکشنبه آینده (۲۵ فروردین) برای استانداری کرمانشاه ارسال کنند.

کد خبر 437020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha