سمیرا باباجانپور-خبرنگار:داشتن هدف‌های بزرگ، اراده و تلاش بی‌وقفه می‌طلبد.

مشاغل خانگي

خواهران مشهدی ابراهیم سال ۱۳۹۷ بی‌وقفه کار کردند تا به هدفشان که راه‌اندازی نخستین مرکز کشف استعدادهای دانش‌آموزی غرب پایتخت است دست پیدا کنند. ریحانه و زهرا مشهدی ابراهیم بعد از ۸ سال تحقیق و شناخت شرایط فرهنگی و آموزشی منطقه ۲۱ توانستند مؤسسه‌ای راه‌اندازی کنند که نخستین هدف آن کشف استعدادهای دانش‌آموزی و رونق کارآفرینی است.  

کار کردن برای دانش‌آموزان ساده نیست، به‌خصوص در محیطی که قرار است دانش‌آموز، علاوه بر تعلیم و آموزش، تفریح و سرگرمی نیز داشته باشد و از خلال همه این فعالیت‌ها به سمت علاقه و استعدادش هدایت شود. زهرا مشهدی‌ابراهیم در این‌باره می‌گوید: «مهر ماه سال گذشته زمانی که برای نخستین بار درهای مؤسسه را روی دانش‌آموزان گشودیم، دعا کردم که اینجا تنها یک آموزشگاه ساده و فوق‌برنامه درسی نباشد. من و خواهرم ریحانه تصمیم گرفتیم فضایی را فراهم کنیم که یک کودک و یا نوجوان بتواند تصویری از آینده خودش را در اینجا ببیند. فضایی برگرفته از تلاش و امید و صد البته انگیزه و خلاقیت.»

  •  توسعه فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی 

ریحانه معلم است و زهرا به‌عنوان خواهر بزرگ‌تر مسئولیت مدیریت مؤسسه را برعهده دارد. ریحانه می‌گوید: «چند سالی می‌شود که به‌عنوان معلم در مدارس منطقه ۲۱ تدریس می‌کنم. منطقه ۲۱ منطقه متفاوتی است. شرایط منطقه که بیشتر صنعتی است و بافت مسکونی پراکنده و نبود امکانات رفاهی و فرهنگی کافی در آن برای من معلم انگیزه‌ای شد تا این مرکز را راه‌اندازی کنم. در همه سال‌هایی که در این منطقه تدریس می‌کنم با دانش‌آموزانی برخورد داشته‌ام که از استعداد و توانایی هنری و علمی خوبی برخوردار بوده‌اند.

اما همه چیز برای آنها در مدرسه و چند آموزشگاه خصوصی خلاصه می‌شود. هزینه مؤسسه‌های خصوصی هم آنقدر زیاد است که همه نتوانند از آنها استفاده کنند. زمانی که مؤسسه کشف استعدادهای دانش‌آموزی را راه انداختیم، هدفمــــان را کسب درآمد قرار ندادیم، بلکه تصمیم گرفتیم در کنار موفقیت دانش‌آموزان کارآفرینی را تجربه کنیم.» زهرا در دنباله حرف‌های خواهرش به این نکته اشاره می‌کند که اینجا خدمات و امکانات رایگان است.

ما یک کتابخانه مجهز و به روز را به رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار داده‌ایم البته برای کلاس‌ها شهریه می‌گیریم که این شهریه در حد و اندازه همان شهریه‌های سراهای محله است چون تجربه ثابت کرده است وقتی آموزشی رایگان ارائه می‌شود تأثیرگذاری کمتری دارد. حتی کادر آموزشی و استادانی که انتخاب کرده‌ایم همگی از افرادی انتخاب شده‌اند که با خود عهد کرده‌اند اگر استعدادی تنها به دلیل مشکلات مالی امکان شکوفایی نداشت، حمایتش کنند.»

  •  دانش‌آموزان در بازارچه کارآفرینی 

در مؤسسه استعدادیابی خواهران مشهدی ابراهیم قبل از هرکاری استعداد و علاقه دانش‌آموزان شناسایی می‌شود. البته این شناخت با برگزاری جلسات مشاوره رایگان حاصل می‌شود. زهرا مشهدی ابراهیم می‌گوید: «اینکه والدین بیایند از توانایی دانش‌آموز بگویند و با چند سی‌دی و مدرک از علاقه و استعداد فرزندشان صحبت کنند برای ما کافی نیست. دانش‌آموزان قبل از هر قضاوتی در جلسات مشاوره شرکت می‌کنند.

در این جلسات علاقه و استعداد فرد شناخته می‌شود و برنامه‌ریزی‌های‌آموزشی بر اساس آن شکل می‌گیرد.»ریحانه مشهدی ابراهیم می‌گوید: «۸ سال زمان صرف کردیم تا بازار هدفمان را شناسایی کنیم و نیاز محله‌مان را بشناسیم. با بچه‌های این منطقه ارتباط گرفتیم و متوجه شدیم که دانش‌آموزان این منطقه به افرادی نیاز دارند که از دوران نوجوانی و دانش‌آموزی به‌صورت هدفمند روی آنها سرمایه‌گذاری کنند تا در آینده به‌عنوان فردی مؤثر در جایگاه خودشان قرار بگیرند.

با این روش قطعاً خانواده‌ها هدفمند هزینه می‌کنند. کارمان را با پرورش استعدادها شروع کردیم. اول از خانواده‌ها می‌خواهیم که استعداد فرزندشان را مشخص کنند. این مجموعه به دانش‌آموزان ۷ تا ۱۸ ساله خدمات می‌دهد. کودک زیر ۷ سال دچار یکسری هیجانات دوران کوچکی است. هنوز نمی‌تواند استعدادهایشان را به خوبی بشناسد و آن را مطرح کند. چون در بیان احساسات و انگیزه‌ها و استعدادها و علایقش مشکل دارد.

بر این اساس مسلماً هر فردی سرجای خودش قرار می‌گیرد و هر دانش‌آموز با استفاده از توانایی و استعدادش از خودش هنر و اثری به جا می‌گذارد. ما اینجا بچه‌ها را برای سرگرمی ثبت‌نام نمی‌کنیم. باید از دانش‌آموز یک خروجی دریافت کنیم که در نمایشگاه و بازارچه مؤسسه به نمایش درآید تا امکان درآمدزایی برای دانش‌آموز فراهم شود. نخستین بازارچه ما ماه آینده برگزار می‌شود و درآمد حاصل از آن به مؤسسه‌ای خیریه اهدا می‌شود. تلاش برای شکوفایی استعداد برمبنای ایجاد فرصت‌های کارآفرینی هدفی است که ما دنبال می‌کنیم.

  • حمایت از مشاغل خانگی 

کسب و کارهای خانگی یکی از راه‌های کسب درآمد و ایجاد اشتغال به شمار می‌رود. از این‌رو با توجه به گسترش این مشاغل اداره کارآفرینی شهرداری منطقه ۵ دست به کار شده و افراد فعال در مشاغل خانگی در این منطقه را شناسایی و آنها را ساماندهی می‌کند. «منصور منصوری» مدیر اداره کارآفرینی شهرداری منطقه۵ درباره این طرح می‌گوید: «برخی از افراد به دلایلی نمی‌توانند در فضا و محیط‌های وسیع‌تر در خارج از خانه کار کنند و به خاطر نداشتن مجوز، فعالیت آنها با مشکلاتی روبه‌روست.

از این‌رو جامعه هدف در این طرح شناسایی و ساماندهی افرادی است که در منازلشان کار می‌کنند. در همین راستا میزان سراهای محله مانند سرای محله پونک، جنب‌آباد شمالی و جنوبی، فراخوانی را منتشر و این افراد را شناسایی کرده‌اند. در این طرح حدود ۳۷۵ مشاغل خانگی در محله‌ها شناسایی و جلسات توجیهی برای آنها هم برپا شد. اکنون این طرح در مرحله گرفتن مجوز فنی و حرفه‌ای برای گردانندگان مشاغل خانگی مانند خیاطی، گلدوزی، شیرینی‌پزی و ویراستاری است.» علاقه‌مندان و گردانندگان مشاغل خانگی می‌توانند برای ثبت‌نام در این طرح به سراهای محله منطقه ۵ مراجعه کنند.

کد خبر 436801

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha