همشهری آنلاین: محمدجواد مرادی‌نیا، از هماهنگی با موسسه خانه کتاب و کتابخانه ملی برای ایجاد درگاه مشترک برای صدور شابک و فیپا خبر داد.

تجمیع شابک و فیپا در سامانه صدور پروانه و مجوز نشر کتاب

محمدجواد مرادی‌نیا، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی؛ درباره یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این دفتر در حوزه سامانه صدور پروانه و مجوز نشر کتاب در سال جدید گفت: در نظر است تا صدور شابک و فیپا از طریق این سامانه صورت پذیرد؛ یعنی ناشران برای دریافت مجوز کتاب صرفا با یک سامانه سر و کار داشته باشند. افزایش سهولت کار ناشران هدف اصلی این رویکرد است. 

به گزارش خبرگزاری ایبنا، مرادی‌نیا افزود: هماهنگی‌های لازم با خانه کتاب و کتابخانه ملی که مرجع صدور شابک و فیپا هستند برای عملیاتی شدن این طرح صورت گرفته است.در سال جدید سامانه صدور پروانه و مجوز نشر کتاب ‌توسعه خواهد یافت و ۱۰ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۰ استان به آن خواهند پیوست.

وی گفت: استان‌های مزبور، استان‌هایی هستند که قبلا اختیار صدور مجوز کتاب به آن‌ها تفویض شده است. هدف از این تصمیم، افزایش سرعت و دقت بررسی در صدور مجوز، ایجاد هماهنگی و جلوگیری از موازی‌کاری و نیز برخورد سلیقه‌ای با کتاب در استان‌های مختلف است.

مدیرکل اداره کتاب درباره تفویض اختیار صدور مجوز چاپ کتاب به استان‌های دیگر افزود: در حال حاضر چنین اختیاری به ۱۰ استان واگذار شده و توسعه آن به استان‌های دیگر هم امکان‌پذیر است.

وی تاکید کرد: این امر به تعداد ناشران هر استان و میزان تولید سالانه کتاب در آنجا بستگی دارد. چنانچه استانی حد نصاب لازم را داشته باشد و تشکیل هیات نظارت استانی در آن به صرفه باشد، هیات نظارت مرکزی در این باره تصمیم‌گیری خواهد کرد.

کد خبر 436577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha