بی تحرکی‌که یکی از نتایج اتکا به تکنولوژی است به عنوان یکی از عوامل اصلی در شیوع بیماری‌ها و بروز مرگ، اهمیت یافته است

فعالیت های جسمانی مناسب می تواند تاثیر مهمی در پیشگیری از بروز بیماری‌ها، عوارض آنها و در نهایت مرگ و میر ناشی از آنها داشته باشد. طرح نظرسنجی حاضر، بیانگر نظر شهروندان تهرانی در مورد پیاده روی و وضعیت پیاده روهای تهران است.

مدیر طرح: میترا زاغی

همکاران: سیامک کفایی، شبنم چهره، زهرا ادریس آبادی، فریده درفشی و سمیه گایکانی

پیشگفتار
پیاده روی: پیشرفت علوم و فناوری سبب می شود انسان ها با اتکاء به تکنولوژی نوین، رفتارهای جدیدی را کسب کنند. هر گونه تغییر جدید می تواند اثرات متفاوتی را در کلیه ابعاد زندگی فردی، اجتماعی، اقتصادی و ... انسان به وجود آورد. اما از میان این رفتارها،  عواملی که در سلا‌متی انسان تاثیرگذار هستند از نقش ویژه‌ای برخوردارند. به عنوان مثال، تغییر شیوه سنتی زندگی و الگوی رفتاری در جوامع و گرایش به زندگی ماشینی و الکترونیکی در میان افراد موجب بروز بسیاری از بیماری ها شده است.

بی تحرکی که یکی از نتایج اتکا به تکنولوژی است به عنوان یکی از عوامل اصلی در شیوع بیماری‌ها و بروز مرگ، اهمیت یافته است. فعالیت های جسمانی مناسب می تواند تاثیر مهمی در پیشگیری از بروز بیماری‌ها، عوارض آنها و در نهایت مرگ و میر ناشی از آنها داشته باشد.

پیاده روی از جمله فعالیت های جسمانی است که تاثیرات زیادی بر پیشگیری از بیماری‌های مزمن و غیرواگیر دارد. در دنیای امروز پیاده روی بهترین فعالیت و طبیعی ترین ورزش به منظور کسب آمادگی جسمانی و روانی به حساب می آید. این ورزش لذت بخش و کم خطر می تواند در دسترس همگان قرار گیرد، چرا که به نظر می رسد به دلیل عدم نیاز به امکانات خاص امکان اجرای آن در همه جا و همه وقت وجود داشته باشد. مهمتر اینکه این ورزش یک فعالیت اجتماعی است که امکان ایجاد روابط دوستانه را نیز فراهم می کند.

فواید پیاده روی
اصولا‌ فعالیت جسمانی مناسب برای تقویت عضلا‌ت قلب و ریه و کلا‌ سلا‌متی، زمانی مفید و موثراست که ‌ بــتــوانــد ســبـب بروز تغییرات زیست شناختی مفید در بدن انسان شود. از جمله این فعالیت ها می توان به فعالیت هایی اشاره کرد که منجر به  افزایش تعداد ضربان قلب شوند.  این فعالیت ها ممکن است یک پیاده روی تند تا شکل سریع آن یعنی دویدن نرم و سبک باشد.

با توجه به اینکه پیاده روی غیراصولی باعث بروز دردهای مفصلی و افتادگی عضلانی می شود، هنگام پیاده روی باید به برخی نکات توجه داشت: قوز نکنیم و شانه ها را محکم نگه داریم تا از افتادگی عضلانی جلوگیری واز احساس خستگی مزمن پیشگیری شود.

 بررسی متون و مقالا‌ت بیانگر اثرات بسیار مفید و متعدد ورزش پیاده روی بر سلا‌مت انسان از ابعاد مختلف است. سایت اینترنتی شهر الکترونیک همدان، فواید پیاده روی را اینچنین عنوان کرده:

"1.  کاهش احتمال حملات قلبی
2.  کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2
3.  تنظیم دیابت
4.   کنترل وزن بدن
5.  کاهش استرس و تقویت روحیه
6. قوی و فعال ماندن "

همچنین سایت اینترنتی تبیان، موارد زیر را نیز از فواید پیاده روی بیان کرده است:

"1. کاهش احتمال بروز سکته مغزی
2. .کاهش ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالا
3. کاهش درد ناشی از آرتروز
 4. کاهش خطر سرطان روده  "  

چگونه می توان از پیاده روی نتیجه بهتری گرفت؟
اگر قلب سالم باشد و ناراحتی یا مشکلی نداشته باشد مناسب ترین ضربان قلب در راه رفتن بایستی بین 120 تا 130 بار در دقیقه باشد ، این یک حد متوسط و مطلوب است ، البته برای افراد مسن 100 تا 110 بار در دقیقه و برای افرادی که مبتلا به ناراحتی های قلبی هستند این تعداد حتماَ بایستی توسط پزشک معالج تعیین شود.

بهتر است هر روز حداقل برای مدت نیم ساعت یا چهار بار در هفته و هر بار به مدت یک ساعت پیاده روی تند انجام دهید.

هرقدر می توانید مسیرهایی را که باید بروید، پیاده روی کنید.

اگر می خواهید سریع تر راه بروید، به جای برداشتن قدم های بلند، قدم هایتان را کوتاه و سریع تر بردارید.

 از کفش مناسب استفاده کنید. کفش پیاده روی، کف قابل ارتجاعی دارد و مانع لق خوردن پا در کفش می شود. ولی معمولاً هر کفش راحت و سبکی با پاشنه کوتاه مناسب است.

 دست هایتان را تکان دهید. هر دستی را با پای مخالف آن حرکت دهید، بدین صورت که دست راست با پای چپ، عقب و جلو برود و دست چپ با پای راست.

سرعت پیاده روی را دوره ای تنظیم کنید. مثلاً 1 یا 2 دقیقه با سرعت زیاد، و 3 یا 4 دقیقه با سرعت کم پیاده روی کنید یا 1.5  کیلومتر سریع و 3 کیلومتر آرام پیاده روی کنید.

مکان های متفاوتی را برای پیاده روی انتخاب کنید.

از تپه ها بالا و پائین بروید. بین پیاده روی، برای ایجاد تنوع و انجام نرمش و فعالیت بیشتر از چند تپه بالا و پائین بروید.

از یک چوب دستی استفاده کنید. استفاده از یک چوب دستی موجب تعادل بیشتر خصوصاً برای افراد مسن می شود.

در صورت تمایل می توانید در حین پیاده روی باری را حمل کنید، ولی با دقت،  فقط باید مراقب باشید که فشار آن به گونه ای نباشد که دچار خستگی عضلات دست و کتف شوید. همچنین افراد دچار فشار خون بالا و بیماران قلبی، در هنگام راه رفتن نباید چیزی در دست داشته باشند. البته باری را که با دست حمل می کنید نباید خیلی سنگین و بیشتر از 10درصد وزن شما باشد.

پیاده روها
پیاده روها در جابه جایی ساکنان شهرها و انتقال ترافیک شهر، نقش مهمی را ایفا می کنند. با توجه به افزایش جمعیت شهرها و معضلات ترافیکی، توجه به ایجاد پیاده روها و مسیرهای پیاده ضرورت بسیاری دارد. توسعه پیاده روها و تشویق مردم به پیاده روی در توسعه پایدار شهرها نقش موثری ایفا خواهد کرد، البته این در صورتی است که در طراحی پیاده روها از استانداردها و معیارهای موجود استفاده شود.

طراحی پیاده روها
در ساخت پیاده رو لازم است معیارهای ویژه ای در نظر گرفته شود. سایت شهرساز که مطالب قابل توجهی را در این خصوص ارائه کرده است به موارد متعددی اشاره می کند که در زیر به برخی از آن ها اشاره می شود.

1. عرض پیاده رو:

عرض پیاده رو به نوع خیابان و تواتر استفاده از آن و نوع کاربری غالب ناحیه بستگی دارد.مثلا در خیابان هایی که بازارهای جدید وجود دارد، به دلیل عقب نشینی مغازه ها و وجود پارکینگ خارج از خیابان،1.2 تا 1.8 متر عرض مناسبی است. در حالی که در مناطق مسکونی با تراکم متوسط و غیر تجاری،1.2 تا 1.5 متر کافی به نظر می رسد.

حداقل عرض برای عبور جانبازان با صندلی چرخ دار 2.1 متر می باشد.

2. چگونگی اتصال پیاده رو به مسیر ماقبل:

توجه به این مسئله ضروری است که سلسله مراتب در مورد پیاده روها نیز برقرار باشد، زیرا صحیح نیست که عرض پیاده رو یکباره تغییر کند.

3. چگونگی برخورد پیاده رو با سواره رو:

این مورد باید بسیار مورد بررسی قرار گیرد، زیرا اکثر تصادفات سواری ها با عابرین در این محل ها اتفاق می افتد. همچنین باید به افراد معلول نیز توجه داشت، چرا که وجود لبه و یا جوب بدون پل برای آنان مشکل ساز می باشد.

تغییر در نوع کفسازی پیاده رو نیز برای هشدار به عابران و یا در خیابان برای هشدار به رانندگان، می تواند از بروز حادثه بکاهد.

بهتر است فاصله ای بین پیاده رو و سواره رو (در حدود 1.5 تا 3 متر) ایجاد شود. در این صورت این مزایا را خواهیم داشت:

• جلوگیری از پاشیده شدن آب توسط خودروها روی افراد.

• تعبیه وسایل راهنمایی و ترافیکی در این محدوده.

• پارو کردن برف پیاده رو در این مکان.

• جلوگیری از تصادف افراد پیاده با وسایل نقلیه در اثر سر خوردن افراد یا شوخی کودکان یا افتادن به حریم خیابان بنا به هر علتی.

4. شیب پیاده رو:
افراد بالغ و سالم می توانند از پیاده رویی تا شیب 20% هم عبور کنند، اما برای کودکان، افراد مسن و معلولین این مقدار زیاد است، به همین علت شیب مناسب طولی در گستره 0 تا 10 درصد تعریف می شود.

بهتر است که اگر شیب از 6% بیشتر باشد، نرده و یا دستگیره ای در کنار پیاده رو تعبیه شود.

همچنین بهتر است که شیب به صورت گسسته اعمال شود و مکان هایی برای استراحت وجود داشته باشد(در شهرهای کوهپایه ای و دارای شیب).

5. کفسازی پیاده رو:
در کفسازی پیاده رو معمولا از بتن مسلح یا غیر مسلح استفاده می شود.اگر هم از بتن آسفالتی استفاده شود، باید لایه زیرین حتما از جنس سنگ شکسته یا بستر تثبیت شده باشد.

استفاده از سنگ فرش در حال گسترش است، زیرا هم زیباتر است و هم کم هزینه تر تمام می شود. ولی به مراقبت بیشتری نیاز دارد.

در زمانی که نیاز به پیاده رویی موقتی باشد(در مکان های توسعه شهری) بهتر است که از سنگ فرش استفاده شود، زیرا هم ارزان تر است هم در هنگام ساخت پیاده روی اصلی و دائمی، راحت تر کنده خواهد شد.

پیاده‌روهایی در شان پیاده‌ها
طرح های جامع از دهه 1960 به بعد به منظور ارائه چارچوبی برای تدوین سیاست های موثر و واقع گرایانه در جهت توسعه شهرها، در دنیا مطرح شد.این طرح برنامه ای است وسیع و فراگیر که توسعه جدید شهر را به همراه دارد. در طرح های جامع شهری به مسائل کلان همچون حمل و نقل، کاربری، مقررات ساخت و ساز، شبکه های ارتباطی و ... پرداخته می شود اما در سالهای اخیر با رویکرد نوین و مردم گرایانه دنیا به این مسأله، در اروپا و آمریکا تهیه اسناد ویژه ای تحت عنوان "طرح جامع عابر پیاده" مورد توجه قرار گرفته است. در این طرح ها، که همگی دارای اهداف و سیاست های مشترکی هستند، می توان به ارائه راهکارهایی مشترک جهت چگونگی طراحی شهر برای عابر پیاده دست یافت، هدف از تهیه این اسناد بنا نهادن یک سیستم جابجایی است که جذابیت شیوه های حمل و نقل نظیر پیاده روی، دوچرخه سواری و استفاده از وسایل نقلیه عمومی را افزایش داده و تشویق نماید. طرح جامع عابر پیاده به شبکه راه های پیاده رو، هویت داده و همچنین برای جابجایی عابران پیاده برنامه ریزی و سیاست گذاری می کند.

در این ارتباط بررسی طرح جامع شهر تهران که در واقع  یک سند راهبردی است و به مسائل کل شهر تهران می‌پردازد و طرح تفصیلی که مربوط به ضوابط ساخت‌وساز، شبکه‌بندی اجرای طرح جامع و عملیاتی کردن آن می‌شود، در دست اجراست.

" به گزارش دنیای‌اقتصاد، دکتر محمدباقر قالیباف در برنامه تهران 20 در شبکه تهران در مورد طرح جامع و تفصیلی شهر تهران گفت: در‌حال‌حاضر طرح جامع تهران نهایی شده و طرح‌های تفصیلی آن نیز در کمیسیون ماده پنج و شورای عالی به تصویب رسیده است. نقشه‌های یک‌ده هزارم طرح‌های تفصیلی هم تهیه شده و نقشه‌های یک‌دوهزارم آن نیز در حال آماده شدن است. وی از اجرایی شدن طرح جامع تهران در سال 87 خبر داد و گفت:‌ هیچ مشکلی در زمینه اجرای این طرح وجود ندارد و از ابتدای سال آینده قابلیت اجرایی شدن دارد. "

کلیات تحقیق
در این گزارش با به کارگیری نظرسنجی تلفنی و بدست آوردن آمارها، پردازش و تحلیل علمی آنها، سعی شده است تا به نظر پاسخگویان در مورد پیاده روی و فواید آن همچنین وضعیت پیاده روهای تهران دست یافت.  این گزارش حاصل جمع آوری پاسخ 1178 نفر از مردم تهران به پرسشنامه تهیه شده توسط واحد نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری است. این افراد به صورت تصادفی و بر اساس مراجعه به فهرست شماره تلفن ها (از 22000000 الی 88999999) انتخاب شدند. در این گزارش نظر کسانی که تمایل به پاسخگویی به تمام پرسش های تحقیق را داشته اند، منعکس شده است.

اهداف  تحقیق
هدف کلی این تحقیق دستیابی به مجموعه اطلاعات و پاسخ هایی است که پاسخگویان  در مورد  پیاده روی و فواید آن همچنین وضعیت پیاده روهای تهران بیان داشته‌اند.

روش نظرسنجی
در این پژوهش، از نظرات عامه مردم به صورت تلفنی (نظرسنجی تلفنی) به روش پیمایشی و نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. عددهای داخل جدول گرد شده است.

 جامعه نمونه
در این تحقیق نمونه آماری شامل  1178 نفر از مردم تهران است لازم به ذکر است که از این تعداد درصد  35 مرد و 65 درصد زن هستند.

زمان اجرای نظرسنجی
این نظرسنجی از تاریخ 7 تا 9 بهمن ماه 1386 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری انجام شده است.

پرسشنامه نظرسنجی

1. جنس
2. سن        
3. تحصیلات ؟
4. بعضی ها می گویند که پیاده روی ورزش مفیدی است،به نظر شما پیاده روی چقدر مفیده؟
5. فکر می کنید مهمترین تاثیر پیاده روی چیست؟
6. بیشتر چه زمانی از روز را برای پیاده روی مناسب می دانید؟
7. از نظر شما چه مکانی برای پیاده روی مناسب است؟
8. شما پیاده روی می کنید یا نه؟
9.  چرا پیاده روی می کنید؟
10. چرا پیاده روی نمی کنید؟
11. از نظر شما پیاده روهای تهران برای پیاده روی مناسب هستند؟
12. (در صورت خیر) چرا مناسب نیستند؟
13. شما برای بهبود وضعیت پیاده روها چه پیشنهادی دارید؟

چکیده:
 طرح نظرسنجی حاضر، ‌به منظور دست یافتن به نظر پاسخگویان در مورد پیاده روی و وضعیت پیاده روهای تهران به اجرا درآمده است. یافته های این طرح به قرار زیر است:

- 65 درصد از پاسخگویان زن و 35 درصد مرد هستند.
- 16 درصد پاسخگویان در گروه سنی 25-21 سال قرار دارند.
- اکثریت پاسخگویان (82 درصد) پیاده روی را خیلی مفید می دانند.
- 62 درصد از پاسخگویان مهم ترین تاثیر پیاده روی را سلامتی عنوان کرده اند.
- اکثریت پاسخگویان(75 درصد) مناسب ترین زمان پیاده روی را صبح زود می دانند.
- 73 درصد از پاسخگویان پارک ها را مناسب ترین مکان برای پیاده روی می دانند.
- اکثریت پاسخگویان(70 درصد) پیاده روی می کنند.
 - از میان پاسخگویانی که پیاده روی می کنند، دلیل  اکثریت (60 درصد)  ایشان، حفظ سلامتی می باشد.
- از میان پاسخگویانی که پیاده روی نمی کنند، 58 درصد نداشتن فرصت را دلیل این مسئله می دانند.
- 76 درصد از  پاسخگویان به هیچ عنوان پیاده روهای تهران را برای پیاده روی مناسب نمی دانند.
-  از میان پاسخگویانی که پیاده روها را برای پیاده روی مناسب نمی دانند، 30 درصد خرابی پیاده روها را دلیل این امر می دانند.
-29 درصد از پاسخگویان عریض کردن پیاده روها را برای بهبود وضعیت پیاده روها مفید می دانند.

جنس پاسخگویان   
بر اساس جدول شماره 1، از میان 1178 نفر پاسخگو 65 درصد  زن  و 35  درصد مرد  هستند.

جدول شماره  1- توزیع پاسخگویان بر اساس جنس

جنس

تعداد

درصد

زن

770

65

مرد

408

35

جمع

1178

100

 نمودار شماره  1

سن پاسخگویان
جدول شماره 2، نشان دهنده توزیع جامعه آماری این تحقیق است. همان طور که مشاهده می شود بزرگترین گروه سنی در 1178 نفر پاسخگوی این تحقیق را گروه سنی 21 تا 25 سال (16 درصد) و کوچک ترین گروه سنی را افراد 46 تا 50 سال (4 درصد) تشکیل می دهند.

جدول شماره 2- توزیع پاسخگویان بر اساس سن

سن

تعداد

درصد

21 تا 25 سال

184

16

31 تا 35 سال

178

15

26 تا 30 سال

176

15

36 تا 40 سال

149

13

15 تا 20 سال

123

10

41 تا 45 سال

116

10

51 تا 60 سال

102

9

60 سال به بالا

97

8

46 تا 50 سال

53

4

جمع

1178

100

نمودار شماره 2


سطح تحصیلات پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 3،  از میان 1180 نفر  پاسخگو 41 درصد دیپلم، 4 درصد بی سواد و 3 درصد در مقطع دبیرستان هستند.

جدول شماره 3- توزیع پاسخگویان بر اساس میزان تحصیلات

میزان تحصیلات پاسخگویان

تعداد

درصد

دیپلم

481

41

لیسانس و بالاتر

191

16

راهنمایی

158

13

دانشجو و فوق دیپلم

136

12

ابتدایی

131

11

بی سواد

41

4

دبیرستان

40

3

جمع

1178

100


نمودار شماره 3
 

پاسخگویان تا چه حد پیاده روی را مفید می دانند
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره4، از میان 1180 نفر پاسخگو، اکثریت پاسخگویان (82 درصد) پیاده روی را خیلی مفید می دانند.

جدول شماره 4-  توزیع پاسخگویان بر اساس میزان مفید بودن پیاده روی

پاسخگویان تا چه حد پیاده روی را مفید می دانند

تعداد

درصد

خیلی

968

82

تا حدی

210

18

جمع

1178

100

نمودار شماره 4
 

از نظر پاسخگویان مهم ترین تاثیر پیاده روی چیست؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 5، از میان 1178نفر پاسخگو، 62 درصد سلامتی را به عنوان مهم ترین تاثیر پیاده روی بیان کردند.بقیه پاسخگویان نیز تناسب اندام(16 درصد)، شادابی(13 درصد) و آرامش(9 درصد) را از مهم ترین اثرات پیاده روی می دانند.

جدول شماره 5- توزیع پاسخگویان بر اساس مهم ترین تاثیر پیاده روی

مهم ترین تاثیر پیاده روی از نظر پاسخگویان

تعداد

درصد

سلامتی

726

62

تناسب اندام

188

16

شادابی

157

13

آرامش

107

9

جمع

1178

100


نمودار شماره 5
 

مناسب ترین زمان برای پیاده روی از نظر پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 6، از میان 1178 نفر پاسخگو، 75 درصد صبح، 11 درصد بعد از ظهر، 3 درصد قبل یا بعد از غذا و 2 درصد شب را به عنوان مناسب ترین زمان برای پیاده روی می دانند.9 درصد از پاسخگویان نیز زمان خاصی را بیان نکردند.

جدول شماره 6 – توزیع پاسخگویان بر اساس مناسب ترین زمان برای پیاده روی

مناسب ترین زمان برای پیاده روی از نظر پاسخگویان

تعداد

درصد

صبح

884

75

بعد از ظهر

129

11

فرقی نمی کند

102

9

قبل یا بعد از غذا

33

3

شب ها

30

2

جمع

1178

100

نمودار شماره  6
 

مناسب ترین مکان برای پیاده روی از نظر پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 7، از میان 1178 نفر پاسخگو، 73 درصد پارک ها، 11 درصد خیابان ها و 7 درصد مکان های صاف و بدون پله را برای پیاده روی مناسب می دانند. 9 درصد از پاسخگویان نیز معتقدند در هر مکانی می توان پیاده روی کرد.

جدول شماره 7 – توزیع پاسخگویان بر اساس مناسب ترین مکان برای پیاده روی

مناسب ترین مکان برای پیاده روی از نظر پاسخگویان

تعداد

درصد

پارک ها

859

73

خیابان ها

130

11

فرقی نمی کند

107

9

مکان صاف و بدون پله

82

7

جمع

1178

100


نمودار شماره  7
 

آیا پاسخگویان پیاده روی می کنند ؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 8، از میان 1178 نفر پاسخگو، اکثریت آنها(70 درصد) پیاده روی می کنند .

جدول شماره 8 – توزیع پاسخگویان بر اساس پیاده روی کردن

آیا پاسخگویان پیاده روی می کنند ؟

تعداد

درصد

بله

822

70

خیر

356

30

جمع

1178

100


نمودار شماره  8
 

چرا پاسخگویان پیاده روی می کنند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 9،  از میان 822 نفر پاسخگویی که پیاده روی می کنند، دلیل  اکثریت (60 درصد)آنها برای پیاده روی، سلامتی است.تناسب اندام(15 درصد)، اجبار(9 درصد)، شادابی(8 درصد)، آرامش(6 درصد) و توصیه پزشک(2 درصد) از دیگر دلایل پاسخگویان برای پیاده روی می باشد.

جدول شماره 9 – توزیع پاسخگویان بر اساس دلایل  آنها برای پیاده روی کردن

دلایل پاسخگویان برای پیاده روی کردن

تعداد

درصد

سلامتی

494

60

تناسب اندام

118

15

از روی اجبار

75

9

شادابی

68

8

آرامش

48

6

به توصیه پزشک

19

2

جمع

822

100


نمودار شماره  9
 

چرا پاسخگویان پیاده روی نمی کنند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 10،  از میان 356 نفر پاسخگویی که پیاده روی نمی کنند،  اکثریت آنها (58 درصد)، نداشتن فرصت را دلیل این مسئله می دانند. داشتن بیماری(21 درصد)، تنبلی(10 درصد)، نبودن محیط مناسب برای پیاده روی(8 درصد) و آلودگی هوا(3 درصد) از دیگر دلایل پاسخگویان می باشد.

جدول شماره 10 – توزیع پاسخگویان بر اساس دلایل پیاده روی نکردن

دلایل پاسخگویان برای پیاده روی نکردن

تعداد

درصد

نداشتن فرصت

208

58

داشتن بیماری

73

21

تنبلی

34

10

نبودن محیط مناسب پیاده روی

30

8

آلودگی هوا

11

3

جمع

356

100

نمودار شماره  10

آیا پیاده روهای تهران برای پیاده روی مناسب هستند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 11، از میان1178نفر پاسخگو، 76 درصد معتقدند که پیاده روهای تهران اصلا برای پیاده روی مناسب نیستند. 14 درصد تا حدی و 10 درصد کاملا پیاده روهای تهران را برای پیاده روی مناسب می دانند.

جدول شماره 11 – توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آن ها در مورد مناسب بودن پیاده روهای تهران

پاسخگویان پیاده روهای تهران را برای  پیاده روی مناسب می دانند؟

تعداد

درصد

اصلا

901

76

تا حدی

160

14

کاملا

117

10

جمع

1178

100

 
نمودار شماره 11
 

چرا پاسخگویان پیاده روهای تهران را برای پیاده روی مناسب نمی دانند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 12، از میان 901 نفر پاسخگویی که پیاده روهای تهران را برای پیاده روی مناسب نمی دانند، 30 درصد خرابی پیاده روها را دلیل این امر می دانند.

جدول شماره  12- توزیع پاسخگویان بر اساس دلایل آن ها برای مناسب نبودن پیاده روهای تهران برای پیاده روی

پاسخگویان  چرا پیاده روهای تهران را برای پیاده روی مناسب نمی دانند

تعداد

درصد

خرابی پیاده روها

266

30

جمعیت زیاد

165

18

وجود موانع

129

14

استاندارد نبودن پیاده رو

104

12

عرض کم پیاده رو

90

10

عبور موتور سواران

85

9

پارک ماشین در پیاده رو

44

5

کثیف بودن پیاده رو

18

2

جمع

901

100

نمودار شماره 12
 

پیشنهاد پاسخگویان برای بهبود وضعیت پیاده روها
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 13، از میان 1178 نفر پاسخگو، 29 درصد عریض کردن پیاده روها را برای بهبود وضعیت پیاده روها مفید می دانند.

جدول شماره 13- توزیع پاسخگویان بر اساس پیشنهاد آنها برای بهبود وضعیت پیاده روها

پیشنهاد پاسخگویان برای بهبود وضعیت پیاده روها

تعداد

درصد

عریض کردن پیاده رو

338

29

نداشتن پیشنهاد

207

18

استفاده از استاندارد جهانی در ساخت پیاده رو

205

17

جریمه موتور سواران و اتومبیل های پارک شده در پیاده رو

128

11

مرمت کردن

124

11

برخورد با مسدود کنندگان معابر

93

8

جلوگیری از کندن پیاده روها توسط سازمان های مختلف

53

4

تمیز کردن پیاده روها

30

2

جمع

1178

100

نمودار شماره 13
 

منابع و مآخذ:

1. سایت شهر الکترونیک همدان

2. سایت تبیان

3. سایت شهر ساز

4. سایت دنیای اقتصاد

کد خبر 43634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز