اشکان جهان آرای - خبرنگار: مازندران سرزمین پیوند تاریخ و طبیعت و افسانه‌هاست. نمی‌شود نامی از سفر و مقصد سفر بیاید و شمال ایران و به‌ویژه مازندران از قلم بیفتد. این استان پر از فرصت گشت ‌و ‌گذار است.

جاده چالوس

از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی گرفته تا زیرساخت‌های تفریحی و رفاهی و حتی روستاهایی که چند سال است مورد توجه قرار گرفته‌اند.

برای رفتن به استان مازندران چند راه اصلی وجود دارد. محور فیروزکوه، محور هراز و جاده چالوس. هر یک از این ۳ محور نیز از شهرت خاصی برخوردار است. البته برای رفتن به مازندران ۳ محور دیگر نیز وجود دارد. یکی از رامسر که مسیر دسترسی گیلان به این استان در غربی‌ترین نقطه ماندران‌ است و دیگر گلوگه در شرقی‌ترین نقطه استان برای گلستانی‌ها و در جنوب هم محور کیاسر برای دسترسی سمنانی‌ها به مازندران است.

محور فیروزکوه

محور فیروزکوه از بهترین محورهای دسترسی به شمال است. برای استفاده از این محور باید از جاجرود، رودهن، دماوند و فیروزکوه گذشت. در ادامه هم باید گردنه گدوک را طی کرد و روستای معروف ورسک را پشت سر گذاشت؛ روستایی که با پل معروفش زبانزد عام و خاص است. در ادامه هم باید از سوادکوه گذشت تا به قائمشهر رسید. اقامتگاه بومگردی غوزک در روستای غوزک شهر سوادکوه استان مازندران واقع شده است. اگر قصد ماندن در سوادکوه داشتید این اقامتگاه پیشنهاد خوبی است. هر کلبه از این اقامتگاه برای ۵ نفر ظرفیت دارد و اجاره آن ۱۷۴ هزار تومان است.

سوادکوه

 احتمالا نام سوادکوه را شنیده‌اید. شهرستانی که، در مسیر جاده تهران - قائمشهر، دروازه ورودی مازندران محسوب می‌شود و سالانه میلیون‌ها نفر از آن عبور می‌کنند بی‌آن‌که بدانند با پشت سر گذاشتن این شهر چند جاذبه گردشگری را از دست داده‌اند در حالی که می‌توانند در این شهرستان اقامتی چند روزه داشته باشند و از تنوع گردشگری آن لذت ببرند. سوادکوه دست پری برای مهمانانش دارد. از بناها و مناطق تاریخی گرفته تا طبیعت بکر و آبشارهای زیبا و حتی خوردنی‌های خوشمزه و متنوع. در این شهرستان مشکلی برای تهیه سوغاتی هم نخواهید داشت. صنایع‌ دستی در نقاط مختلفی از این شهرستان بخش جدانشدنی اقتصاد خانواده‌هاست. جاجیم آلاشت یکی از برندهای مطرح صنایع ‌دستی مازندران است. ایستگاه‌های راه‌آهن در سوادکوه هنوز بناهای قدیمی با معماری ۸۰ سال پیش هستند که می‌توانند برای شما جذاب باشند. قسمت‌هایی از خط آهن شمال را که، به خاطر موازی دیده‌شدن ۳ خط ریل روی کوه‌ها، به «سه خط طلا» معروف شده است فقط در سوادکوه می‌توانید ببینید. «سه خط طلا» و «پل ورسک» در این مسیر دیدنی‌های خوبی هستند و می‌توانید با ۲ شاهکار در مهندسی جهان عکس یادگاری بگیرید.

غار اسپهبد خورشید

در سوادکوه می‌توانید یک سلفی خوب با بزرگ‌ترین طاق طبیعی جهان بیندازید. غار اسپهبدخورشید، از مسیر تهران به سوادکوه، بعد از پل ورسک، در دسترس‌ترین جاذبه تاریخی - طبیعی سوادکوه است. غاری پر رمز و راز که از داخل خودرو و در مسیر هم به چشم می‌آید. این غار در منطقه دوآب و مقابل ورودی خطیرکوه واقع شده است. اسپهبدخورشید غار - قلعه‌ای است که داخل آن اتاق‌هایی از دوره ساسانیان وجود دارد.

از اسپهبدخورشید که بگذریم، شورمست یکی از روستاهای سوادکوه است. روستایی در منطقه‌ای زیبا با دریاچه‌ای در دل جنگل و ارتفاعات. این دریاچه ۱۵ هزار متر مربعی در ۶ ماه نخست سال مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند.

آلاشت سوادکوه هم یک مقصد کامل گردشگری است که همه اجزای مورد نیاز را در خود دارد. از موزه و بافت تاریخی و بارارزشش گرفته تا رصدخانه و مسجدی منحصربه‌فرد و طبیعتی زیبا و آب و هوایی کم‌نظیر. در آلاشت همه چیز برای یک اقامت چند روزه فراهم است.

آبشار گزو، روستای لاجیم پارک جنگلی جوارم، جنگل سنگده و دریاچه برنجستانک از جمله دیدنی‌های سوادکوه هستند.

اگر اهل گردشگری‌های بومی یا همان بوم‌گردی هستید و دوست دارید اقامتتان در مقصد سفر، شبیه به زندگی بومیان همان منطقه باشد، سوادکوه یکی از بهترین گزینه‌هاست. چند سالی است که بوم‌گردی در این منطقه مورد توجه تعدادی از فعالان گردشگری قرار گرفته است. در حال حاضر علاوه بر یک مهمان‌پذیر و ۲۲ خانه مسافر ثبت‌شده سوادکوه، حدود ۲۰ مجموعه بوم‌گردی نیز در سوادکوه فعال هستند.

جویبار و قائمشهر

جویبار و قائمشهر همسایه‌اند. ۲ شهر که در ورزش ایران و جهان به‌ویژه در المپیک سهم ویژه‌ای دارند. قائمشهر شهر قهرمانان بزرگ همچون «امامعلی حبیبی» و «بهداد سلیمی» است و جویبار پایتخت کشتی ایران. اگر به جویبار رفتید، حتما سری به روستای کلاگرمحله این شهر هم بزنید و با قطب سفال شمال ایران آشنا شوید. اینجا انواع ظروف زیبای سفالی را می‌توانید با قیمتی مناسب تهیه کنید و در کارگاه‌های سفال هم از نزدیک جدال دستان هنرمند سفالگران و گِل را ببینید. اگر هم جمعه به جویبار رفتید، جمعه‌بازار این شهر را از دست ندهید؛ یکی از قدیمی‌ترین بازارهای هفتگی شمال ایران که چند ساعت شما را سرگرم پویایی و اقتصاد محلی می‌کند.

 در قائمشهر هم می‌توانید از طبیعت جاده نظامی لذت ببرید و در کنار رودخانه تلار و مجموعه تفریحی پارک تلار که در ورودی غربی این شهر قرار دارد، اقامتی کوتاه داشته باشید. قائمشهر قطب مرکبات مازندران است. بخش عمده‌ای از مرکبات بازار کشور در قائمشهر تولید می‌شود. این یعنی می‌توانید با قیمتی مناسب از بازار این شهر مرکبات با کیفیت تهیه کنید. ضمنا خروجی جنوبی این شهر محل مناسبی برای خرید سوغاتی‌های مختلف محلی است. وقتی به این شهر رفتید، حتما آب‌بندان و پارک جنگلی جاده نظامی و مرداب قادیکلا را ببینید. راستی اگر اهل هیجان ورزش هستید و دوست داشتید که نشاط و هیجان فوتبالی یک شهر خاص را تجربه کنید، ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ در قائمشهر باشید تا در بازی حساس نساجی و سپاهان، خاص بودن هواداری نساجی در قائمشهر را ببینید.

ساری

اگر می‌خواهید به مرکز و شرق مازندران بروید باید از قائمشهر بگذرید و به ساری برسید.

برای گردش در ساری دست‌کم یک روز زمان نیاز است. شهرداری ساری چند سال است که تورهای نوروزی رایگان برپا می‌کنید. می‌توانید از این تورها استفاده کنید و شهر را با جاذبه‌هایش ببینید. هسته مرکزی شهر پر از بناهای قدیمی است.

عمارت ۱۵۰ ساله کُلبادی موزه کوچکی است که نزدیک میدان اصلی واقع شده و به تنهایی دیدنی است. خانه‌ فاضلی نیز دیوار به دیوار موزه، عمارتی زیبا در محله آب‌انبار نو است. از راه خانه کلبادی می‌توانید به حمام وزیری دوره قاجار بروید که از لحاظ نوع معماری، مصالح و ویژگی‌های ساختمانی از بناهای مشهور است.

پارک ملل در حاشیه رود تجن و شرق ساری محل خوبی برای گشت و گذار در کنار رودخانه است. خروجی ساری را که به سمت شهر سورک بروید پارک جنگلی شهید زارع در دسترس شماست. در این پارک فضای بازی، امکان اقامت شبانه، برپایی چادر و خدمات رفاهی و فروشگاهی وجود دارد.

بخشی از معماری عصر صفوی که در اصفهان به طور کامل می‌توان آن را دید، در شمال ساری و شهر ساحلی فرح‌آباد، که روزگاری پایتخت دوم شاه عباس صفوی بود، قرار دارد. جاده فرح‌آباد، پیش از رسیدن به ساحل، شما را به مجموعه تاریخی فرح‌آباد می‌رساند. مسجدی زیبا با حیاط و شبستان و رواق‌های جذاب به سبک معماری عصر صفوی که در نزدیکی دریا از شما میزبانی می‌کند.

در مسیر فرح‌آباد آنقدر غذاخوری و سفره‌خانه و رستوران وجود دارد که برای انتخاب سردرگم می‌شوید. «شالی» یکی از رستوران‌های معروف و پرمشتری این جاده است. بسته به نوع غذا به قیمت‌های مختلف می‌توانید غذاهای با کیفیت میل کنید. اما اگر از طرفداران آش‌های مختلف هستید و می‌خواهید هزینه کمتری هم برای غذا صرف کنید، سری به آشکده مادربزرگ ساری در سه‌راه کشاورزی بزنید. شعبه اصلی این آشکده در قائمشهر است. اینجا با هزینه‌ای اندک می‌توانید یک وعده غذای گرم با کیفیت میل کنید.

خانه‌های روستاهای اطراف فرح‌آباد برای اقامت مسافران آماده‌اند. ساری چند هتل مناسب هم دارد. برای خرید سوغات می‌توانید از فروشگاه‌های مراکز خرید جاده فرح‌آباد و هم از بازارهای ساری ترشی، مربا و صنایع ‌دستی تهیه کنید. صنایع ‌دستی اصیل مازندران را از فروشگاه بزرگ صنایع ‌دستی خیابان ملامجدالدین بخواهید.

دشت ناز

میاندورود شهرستانی کوچک، اما زیبا و خاص است. از ساری که به سمت شرق بروید، شهر سورک، مرکز شهرستان میاندورود، را مقابل خود دارید. برای تماشای پناهگاه حیات وحش «دشت ناز» و دیدن «گوزن زرد ایرانی» و پرندگانی نظیر «قرقاول» و کبوتران در میاندورود برنامه‌ریزی کنید. این پناهگاه در مسیر میاندورود به ساری قرار دارد. دشت‌ ناز در واقع یکی از معدود جنگل‌های جلگه‌ای مازندران است.

کیاسر و تماشای چشمه اسرارآمیز باداب‌سورت

یکی از محورهای دسترسی به مازندران محور کیاسر است که در مسیر سمنان به ساری قرار دارد. اهمیت گردشگری این مسیر چشمه‌های اسرارآمیز باداب‌سورت است. هر چند که می‌گویند باداب‌سورت ۲ نمونه مشابه در آمریکا و ترکیه دارد، اما به خاطر تنوع رنگ و مزه‌های آب، این چشمه در تمام دنیا نظیر ندارد. برای رسیدن به چشمه‌های سورت باید وارد جاده کیاسر شوید. از چهاردانگه به روستای «اروست» بروید. حد فاصل روستاهای «اروست» و «مالخواست» باید مسیری ۸ کیلومتری را در روستا پشت سر بگذارید. راه مستقیم خاکی به سمت چشمه‌ می‌رود. به آنجا که رفتید لطفا وارد چشمه‌ها نشوید. حال این چشمه‌ها به خاطر بی‌ملاحظگی ما خوب نیست. در این منطقه حتما از معماری روستای اروست و مالخواست هم لذت ببرید. روستاهایی که به سبک ماسوله ساخته شده‌اند. ۳۰ کیلومتر بعد از «سورت» به دیدن دریاچه «چورت» در ۶۰ کیلومتری ساری بروید.

دریاچه «اَلندان» را در ۷۰ کیلومتر ساری و بخش چهاردانگه حتما ببینید. در بهار سرسبزی و بوی گیاهان دارویی اطراف این دریاچه بی‌نظیر است. در مسیر کیاسر - ساری، ۱۲ کیلومتر مانده به ساری، هتل جنگلی زیبایی است که اگر قصد اقامت در آن را نداشته باشید می‌تواند برای گشت و گذار پذیرای شما باشد. هتل «هفت‌خال» هم در ۵۵ کیلومتری ساری قرار دارد. اگر می‌خواهید از طبیعت بیشتر لذت ببرید و با شب‌مانی در خانه‌ای روستایی یا اقامتگاهی بومی بنا دارید از هزینه‌های سفر بکاهید، برای اقامت به خانه‌های روستایی در «مالخواست» بروید. آش‌های کم‌نظیر محلی را می‌توانید در اقامتگاه‌های روستایی چهاردانگه و دودانگه پیدا کنید.

برای دیدن برج «رسکت» از دوراهی سد سلیمان تنگه و کیاسر، به سمت سد بروید. اطراف سد هم شرایط تفرج و اقامت فراهم است.

نکا

در ادامه مسیر شرقی استان مازندران باید از نکا گذشت. نکا را به شهر صنعت و سیمان می‌شناسند. اما این شهر هم می‌تواند برای شما جذاب و خاطره‌انگیز باشد. بقایای کشاورزی با ۱۳ هزار سال قدمت و خانه‌ مردمی را که پیش از آریایی‌ها در این منطقه زندگی می‌کردند در غار «کمیشان» می‌بینید. این غار برای علاقه‌مندان به باستان‌شناسی و طبیعت‌گردی جذاب است. کمیشان در۵ کیلومتری نکا و ١٠ کیلومتری بهشهر، یک کیلومتری شرق روستای «کمیشان» قرار دارد.

آب معدنی قُرمرض

چشمه آب معدنی «قرمرض» با خاصیت درمانی کلیوی در پارک جنگلی نکا در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر نکا بین روستاهای «زرندین علیا» و «درویشاندر» است. آب این چشمه به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند.

«زروم» روستایی رنگارنگ در ۷۰ کیلومتری نکا است. اقامتگاه بوم‌گردی این روستا در همه‌ فصول سال پذیرای گردشگران است. به زروم که بروید عمق صمیمیت یک روستا را درک خواهید کرد. همان‌جا می‌توانید محل اقامت مناسب انتخاب کنید و غذای محلی با کیفیت بخرید.

بهشهر

بهشهر که به خاطر زیبایی‌هایش در دوره صفویه به اشرف‌البلاد مشهور شد، از قدیم تاکنون یکی از زیباترین شهرهای مازندران است. شبه جزیره میانکاله، یکی از مهم‌ترین مناطق حفاظت‌شده در شمال ایران است. اگر هر بار که به شمال آمدید فقط به ساحل و دریا و جنگل رفتید، این بار بازدید از میانکاله را در برنامه قرار دهید. هر ساله بیش از صدها هزار پرنده مهاجر وارد این منطقه حفاظت‌شده می‌شوند. بهترین فصل برای سفر به میانکاله بهار است. برای رفتن به میانکاله ۲ مسیر اصلی وجود دارد؛ راه اول ساری – نکا – بهشهر - بندرامیرآباد و میانکاله و راه دوم ساری –سورک - دشت‌ناز – گهرباران - بندرامیرآباد و میانکاله است.

 اگر مایل به دیدن مزارع زیبا، دیدار از پارک حیات وحش دشت‌ناز، که محل پرورش گوزن خالدار آسیایی است، تالاب زیبای زاغمرز و حرکت در مسیر ساحلی دریای مازندران هستید، مسیر دوم را انتخاب کنید.

مجموعه باغ‌های عباس‌آباد در ۹ کیلومتری بهشهر، در دامنه رشته کوه‌های البرز قرار دارد. ورودی جاده فرعی مسیر این باغ، از داخل شهر بهشهر می‌گذرد. این مجموعه شامل چشمه، مخزن، گل‌باغ، کاخ، حمام، آسیاب آبی و ۲ برج آجری است. تاریخ و طبیعت در عباس‌آباد پیوند عجیب و زیبایی با هم خورده‌اند.

کاخ زیبا و تاریخی صفی‌آباد که متعلق به مادر شاه عباس صفوی بود در جنوب غرب بهشهر و بالای ارتفاعات منتهی به دشت قرار دارد. با توجه به پیگیری‌های استانداری مازندران و وعده وزیر اطلاعات، نوروز ۱۳۹۸ به احتمال بسیار زیاد، بازدید از این کاخ فراهم می‌شود. می‌توانید از نخستین مسافرانی باشید که به تماشای این کاخ زیبا می‌رود.

این که در دل شهری شمالی، حضور در یک باغ ایرانی مانند آنچه در اصفهان دیده‌اید را تجربه کنید برایتان جذاب نیست؟ در پارک شهرداری این اتفاق برایتان خواهد افتاد. باغی به‌جامانده از دوران صفویه که در مرکز شهر قرار دارد. با عمارتی تاریخی که متأسفانه هنوز به عنوان شهرداری استفاده می‌شود. حتما به این باغ سری بزنید.

روستای هزار ساله متکازین در ۷۷ کیلومتری بهشهر علاوه بر گورستان تاریخی و بقایای ۵۰ آسیاب آبی، به خاطر گلیمچه متکازین که هنر دست زنان اهالی روستاست مشهور است. گلیمچه متکازین یکی از خاص‌ترین آثار صنایع ‌دستی مازندران است. در بهشهر در خیابان‌های ایستگاه گرگان، جمهوری، مفتح و گرگان و شهر رستم‌کلا و منطقه زاغمرز از کارگاه‌های تولید گلیمچه متکازین، لاک‌تراشی، نمد، زیورآلات سنتی، صنایع چوبی و گلیم دیدن و خرید کنید.

در سایت موزه گوهرتپه به ۷ هزار سال پیش سفر می‌کنید. تپه‌ای به‌جامانده از شهری کهن در حاشیه‌ دریای خزر که برای رسیدن به آن ۲ کیلومتر از شهر رستمکلا در شهرستان بهشهر باید فاصله بگیرید. در مسیر می‌توانید سری هم به غارهای هوتو و کمربند بزنید و یکی از نخستین زیستگاه‌های کشف شده انسان‌ها را ببینید.

گلوگاه

گلوگاه نقطه اتصال تاریخ و طبیعت است. در این مسیر سوار بر ماشین زمان به هزاران سال قبل سفر می‌کنید. چیزهای شگفت‌انگیزی در مسیر گلوگاه به انتظارتان نشسته است.

توسکاچشمه؛ سرد و لذت‌بخش

اگر پارک‌های جنگلی برایتان جذابیت دارد و دلتان برای هوای پاکیزه، سرد و دل‌پذیر لک ‌زده، پارک جنگلی «توسکا چشمه» در ۵۰ کیلومتری جنوب گلوگاه را از دست ندهید.

در گورستان تاریخی «سفیدچاه» با بیش از ۱۵ تا ۲۰هزار قطعه سنگ خاکستری به پا ایستاده‌ مواجه می‌شوید. سنگ‌هایی که نقوش نمادین و مرموزی روی آنها حک شده است. می‌توانید در امتداد پارک جنگلی توسکا چشمه و بعد از طی مسافتی حدود ۲۰ کیلومتر به «سفیدچاه» برسید.

در هر شعبه‌ای از اکبرجوجه خوردن این غذای خاص شمالی به شما می‌چسبد، اما لذت خوردن اکبرجوجه در شعبه اصلی و خاستگاه این غذا بیشتر است. شعبه اصلی و نخستین اکبرجوجه در گلوگاه وجود دارد.

در روستاهای سراج‌محله، نصرت‌آباد و تیله‌نو و خیابان ۱۵ خرداد گلوگاه می‌توانید از کارگاه‌های صنایع‌ دستی پیکرتراشی، سفال سرامیک، چرم‌ دست‌دوز و ساخت ساز سنتی بازدید کنید و سوغاتی با کیفیت بخرید.

۵ کیلومتر بعد از بهشهر در خلیل‌شهر سراغ روستای کرمانی‌محله را بگیرید. خانه‌ روستایی «کومه» در این روستا، زیبا و صمیمی است. اقامت در این خانه برای گردشگران ایرانی و خارجی خاطرات خوبی ساخته است. خانه مسافر «برکه» نیز با امکانات مناسب در جوار «کومه» قرار دارد.

اقامت

طبیعت مسیر شرق مازندران به حدی لطیف است که می‌توانید شب را در یک چادر مسافرتی میان طبیعت به سر ببرید. اما اگر علاقه‌مند به اقامت در کلبه‌ها و اماکن بوم‌گردی در این مسیر هستید «روجین ‌تپورستان» در هزار جریب نکا روستای سفرمیان، خانه‌های شمالی در روستای نوذرآباد نکا و بوم‌کلبه «میانکاله» در زاغمرز بهشهر را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای کسانی که هتل و هتل‌آپارتمان را برای اقامت می‌پسندند چندین گزینه وجود دارد؛ هتل‌آپارتمان «میلاد» نکا، هتل «مروارید صدرا» بهشهر، هتل «بهشهر» و هتل چهار ستاره «بادله» میاندورود میزبان لحظات خوش شما خواهند بود.

محور هراز

محور هراز از دیدنی‌ترین جاده‌های مازندران است. در این مسیر شما می‌توانید قبل از رسیدن به آمل از ۲ روستای ویژه گردشگری فیلبند و شاهان‌دشت با آبشار بی‌نظیرش دیدن کنید.

آمل

فرقی ندارد که از هراز به مازندران بروید، از چمستان به سمت شرق بیایید یا از محمودآباد برای سفر به شرق مازندران به جای مسیر پرترافیک کناره، محور خلوت‌تر آمل-بابل را انتخاب کنید، در هر صورت باید به آمل بروید؛ شهری تاریخی که پر از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی است. برای رفتن به روستای فیلبند که در تقسیمات سیاسی از توابع بابل محسوب می‌شود، باید به جاده هراز بروید. فیلبند شما را به قلب تصاویر رویایی طبیعت می‌برد، در واقع سفر به نقطه‌ای فراتر از ابرهاست. برای رفتن به فیلبند حتما شرایط جوی را در نظر بگیرید. از مسیر فرعی چلاو در جاده هراز به فیلبند می‌رسید. در جاده هراز جاذبه‌های زیادی انتظار شما را می‌کشند. دریاچه سد لار در ۱۳ کیلومتری پلور، شهر لاریجان با آب گرم‌های معروف، غارهای سنگی کافرکلی در نزدیکی لاریجان، روستاهای ییلاقی منطقه از جمله پلور، ناندل، نوا، ایرا و آب‌اسک، دریاچه ساهون در روستای نوا، آبشارهای شاهاندشت، لاسم، آبشار قو، دشت دریوک و آبشار کوهره، آبشار یخی لاریجان، آبشار آب‌مراد لاسم، کتیبه شکل‌ شاه و پارک جنگلی میرزا کوچک‌خان همگی در جاده هراز می‌توانند گزینه‌هایی برای تفریح باشند.

در آمل و مناطق اطراف هم کم نیستند مناطقی که می‌توان برای گشت و گذار انتخاب کرد. دیدن روستاهای سنگ‌درکا، گزناسرا، انگتارود و آلش‌رود با مناظر زیبای جنگلی در غرب آمل، روستای بلیرون در جنوب آمل، پل تاریخی دوازده چشمه در مرکز شهر، پل معلق، هتل قدیمی شهر و بازار قدیمی چهارسوق در آمل را از دست ندهید. آستانه امامزاده‌ عبدالله(ع) در نزدیکی شهر آمل هم مقصد مناسبی برای سفر است. البته امامزاده عبدالله(ع) چند سال است که به شهر ارتقا یافته است. هم مکانی برای زیارت است، هم سیاحت. امکانات اقامتی و مکان خرید در آنجا وجود دارد. بهترین سوغاتی آمل می‌تواند برای شما شیرینی‌های محلی باشد. آملی‌ها در پخت شیرینی‌ها شهره‌اند. حتما از شیرینی‌سراهای معروف این شهر مانند شیرینی شاه‌بلوط، شیرینی‌های محلی آمل را بخواهید.

اگر مایلید یک وعده غذای گرم و کم‌هزینه و با کیفیت میل کنید، سری به آشکده بی‌بی در خیابان هراز بزنید. این خیابان غذاخوری‌های زیادی برای سلیقه‌های مختلف دارد. از رستوران‌های سلف‌سرویس تا رستوران‌های سنتی. رستوران لاله‌زار و حاج‌محسن و غذاخوری کاله برخی از آنها هستند.

هتل نارنجستان هم یک جاذبه گردشگری و هم محلی برای اقامت است، اما امکان اقامت ارزان در این هتل فراهم نیست. هتل کیانا نزدیک پلیس‌ راه نور موقعیت خوبی برای اقامت دارد. اقامتگاه بوم‌گردی لاویج در روستای سادات‌محله هم گزینه‌ دیگر است. در مسیر کناره هم بیشتر از چیزی که فکرش را کنید، با تابلوی اجاره ویلا و خانه مواجه می‌شوید.

بابل

بابل شهر بناهای تاریخ معاصر است. چند بنای به‌جامانده از دوره پهلوی اول در این شهر قرار دارد. کاخ سلطنتی بابل واقع در حاشیه جنوبی شهر، برج تاریخی که امسال به برج موزه تبدیل شد و تنها برج موزه کشور است و موزه گنجینه بابل برخی از این بناها هستند. پل تاریخی محمدحسن‌خان هم در بابل قرار دارد که قدمتی بیشتر از بناهای نامبرده دارد. علاوه بر این‌ها، در بابل بافت‌های زیبای قدیمی متعددی هم وجود دارد. حتما سری به محله حصیرفروشان بابل بزنید و به فاصله چند دقیقه از هیاهوی شهر دور شوید و سفری به چند دهه قبل داشته باشید. برخی نقاط محله فرقی با یک شهرک سینمایی ندارند. مسجد جامع بابل و مسجد محدثین هم از بناهای مذهبی با معماری ویژه مازندران هستند. در بابل فرصت دارید که سری هم به منطقه زیبای لفور سوادکوه و دریاچه سد البرز بزنید.

اگر قصد دارید در بابل غذای ارزان بخورید، سراغ ساندویچی‌های این شهر بروید، اما به جای فست‌فود، سراغ ساندویچ «شامی بابلی» بروید. شامی‌ بابلی اگر از نوع درست و واقعی‌اش باشد، برند خاصی از این غذای پرطرفدار ایرانی‌هاست که ترکیب سبزی‌های آن را فقط بابلی‌ها بلد هستند. اگر هم خواستید کمی بیشتر هزینه کنید، رستوران‌های خوبی در بابل وجود دارد که می‌توانید به آنجا بروید. از رستوران حاج‌مهرداد با کته‌کباب‌های باکیفیتش در میدان کارگر تا رستوران معروف حوریا در خیابان شریعتی که طعم غذاهایش حتما برایتان ماندگار خواهد بود. این شهر هم از قائمشهر و هم از آمل قابل دسترسی است.

فریدونکنار و بابلسر

اگر از نور و محمودآباد، مسیر کناره را بخواهید ادامه دهید و به سمت شرق بروید، باید ابتدا از سرخرود عبور کنید؛ شهری ساحلی با آپارتمان‌های بلند که روز به روز بر تعداد این آپارتمان‌ها افزوده می‌شود. سرخرود در نوروز پر از مسافر است و شهری ویژه در گردشگری مازندران محسوب می‌شود. شور و نشاط سفرهای نوروزی را در سرخرود می‌توان دید. ساحل آن دارای امکانات زیادی برای تفریح و گردشگری است.

با پشت سر گذاشتن سرخرود به فریدونکنار می‌رسید. شهر ساحلی دیگری که در تعداد مسافران و مهمانان شرایط مشابهی با ۲ شهر همسایه شرقی و غربی‌اش دارد. بازار ماهی این شهر از شهرت زیادی برخوردار است. لذت خرید از بازار ماهی فریدونکنار را از دست ندهید. البته در کنار ماهی می‌توانید از بازار فریدونکنار انواع مرغ و اردک و خروس محلی را هم خریداری کنید. فقط لطفا لاشه پرندگان مهاجر را نخرید.

 با پشت سر گذاشتن فریدونکنار، به بابلسر می‌رسید. پیشینه حدود ۵۰ ساله گردشگری در بابلسر و وجود شهرک‌های مهم و مطرح ساحلی در این شهرستان سبب شده بابلسر بدون ‌آن‌که معرفی خاصی نیاز داشته باشد هر سال مقصد میلیون‌ها مسافر باشد. احتمالا نیاز چندانی به معرفی زیبایی‌های بابلسر و پارکینگ‌های ساحلی آن نیست. جاذبه مهم بابلسر، رودخانه‌اش است که همه آن را می‌بینند و بسیاری هم از کنارش می‌گذرند. پل تاریخی معلق، ساختمان شهربانی، منطقه ساحلی میرود با امکانات مناسب اقامتی و رفاهی، دریاچه سد لاستیکی عرب خیل، بقعه امامزاده ابراهیم(ع)، اسکله‌های قایقرانی بابلرود، پل معلق عابرپیاده بابلسر، زیپ‌لاین روی رودخانه، پارک شورا، کارتینگ و مجتمع‌های خرید جدید و جذاب هم در این شهر وجود دارد.

نور

در نور این فرصت را دارید که هم سری به دریا بزنید، هم جنگل را تماشا کنید و هم کوهستان را در بهار به نظاره بنشینید. اگر از غرب مازندران قصد سفر به شرق استان را دارید و احتمالا به کندلوس و کجور رفته‌اید، تجربه عبور از یک مسیر جنگلی-کوهستانی و رسیدن به دشت رویان را از دست ندهید. با عبور از کجور و پشت سر گذاشتن روستاهای متعدد، وارد جاده جنگلی آب‌پری می‌شوید و می‌توانید به رویان بروید؛ مسیری که در بهار حتما در نقاط مختلفی شما را وادار به توقف و عکاسی می‌کند.

رویان و نور و ایزدشهر شهرهای مناسبی برای خریدهای گوناگون هم هستند. مراکز خرید متعددی هم در مسیر کناره وجود دارد. در رویان بازار بزرگ این شهر، معروف به بازار آستارا نیز از جاذبه‌های گردشگری است. در نور و ایزدشهر نیز زیاد از این بازارها وجود دارد.

پارک جنگلی نور با بیش از ۴۰۰ هکتار وسعت، از بزرگ‌ترین پارک‌های خاورمیانه و مأمن گونه‌های گیاهی مانند افرا، توسکا و انجیلی است. رستوران، آلاچیق، پارک بازی کودکان، مسجد، سرویس‌های بهداشتی و زمین‌های ورزشی، امکان اقامت را برای شما فراهم می‌کند.

 از نور که به سمت شهر چمستان بروید، نرسیده به چمستان سمت راست جاده ورودی، دریاچه سد الیمالات را خواهید دید. حدود ۳ کیلومتر که داخل جنگل بروید، با یک مجموعه رفاهی و اقامتی زیبا در دل جنگل مواجه می‌شوید. سد خاکی الیمالات با دریاچه‌ای در دل جنگل، فرصت قایق‌سواری لابه‌لای درختان جنگل‌های شمال را در اختیارتان قرار می‌دهد. اطراف سد امکانات رفاهی و خدماتی وجود دارد. واحدهای اقامتی اجاره‌ای نیز می‌توانند مکان‌های مناسبی برای اقامت شبانه شما باشند.

کشپل و لاویج

در سمت راست محور چمستان به آمل ورودی پارک جنگلی کشپل را خواهید دید؛ مسیری سبز و زیبا که در نهایت به روستای زیبای لاویج می‌رسد. این بخش از سفر خاصیت درمانی هم دارد. چشمه آب گرم لاویج فرصت خوبی برای تنی به آب زدن در سرمای کوهستان است.

علاقه‌مندان به فرهنگ و شعر و ادبیات در این شهرستان فرصت حضور در خانه پدر شعر نو فارسی را هم دارند. این خانه سال ۱۱۲۸ با خشت، گل و چوب در روستای یوش به سبک معماری قاجاری ساخته شده است. ارسی‌ها و نورگیرهای مشبک در کنار ارزش معنوی ساختمان، این بنا را به مقصد گردشگری فرهنگی و هنری تبدیل کرده‌اند.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان نور می‌توان به بقعه آقا شاه بالو زاهد، بقعه جمشید کیاسلطان، آبشار سواسره بلده، غار پیرزن روستای اوکلاو نور، بقعه سلطان‌احمد، پل خشتی نور و کاخ تمیشان در ۵ کیلومتری شرق نور و قلعه پولاد بلده اشاره کرد.

اگر اهل خوردن غذای قهوه‌خانه‌ای هستید، پیشنهاد می‌کنیم که قهوه‌خانه کوچک «عمورضا» را به‌ویژه برای صبحانه در رویان از دست ندهید.

جاده چالوس

جاده چالوس نیاز به توصیف ندارد و همه می‌دانند عنوان زیباترین جاده کشور را دارد. برای رسیدن به چالوس باید از این جاده گذشت، اما پیش از رسیدن به چالوس می‌توانید برای تماشای جاذبه‌های این جاده برنامه‌ریزی کنید.

دریاچه ولشت به وسعت ۱۵ هکتار به علت برخورداری از آب شیرین به زیستگاه پرندگان مهاجر و آبزیان گوناگون تبدیل شده است. از مسیر مرزن‌آباد و غرب چالوس می‌توان به دریاچه ولشت رفت.

 پارک جنگلی نمک‌آبرود بیش از ۲ هزار هکتار مساحت دارد. تپه باستانی کلاردشت، هتل بنیاد، تله‌کابین نمک‌آبرود، ییلاق کلاردشت، دره رودبارک، آب معدنی دلیر، غار یخ‌مراد، پارک ورگاویج، پارک بنفشه و یخچال طبیعی حصارچال از دیگر جاذبه‌ها هستند. اگر مسافر چالوس از مسیر کرج به این شهر هستید، با کلی رستوران بین راهی هم مواجه خواهید شد.

کلاردشت به تنهایی نامی جذاب برای سفر است. به‌ویژه در بهار که هوای مطبوعش اجازه دل‌کندن از این شهر را نمی‌دهد. بزرگ‌ترین مجموعه یخچالی خاورمیانه با عمری نزدیک به ۶۰ میلیون سال در دل ۲ قله علم‌کوه و تخت سلیمان قرار دارد. علم‌کوه به عنوان هفتمین کوه فنی جهان شناخته می‌شود و در آن ۲ کمپ کوهنوردی نیز ساخته شده، البته مقصدی برای سفر خانوادگی معرفی نشده است. اگر اهل کوهنوردی هستید، تا پای علم‌کوه بروید و سرمای یکی از بزرگ‌ترین یخچال‌های طبیعی قاره کهن را احساس کنید.

کاخ اجابیت که امروزه استراحتگاه است، در دوران پهلوی در روستای اجابیت کلاردشت ساخته شده و دارای گچ‌بری‌ها و لوسترهای نفیس و حیاطی سرسبز است. کاخ چایخوران هم در مرکز شهر چالوس دارای گچ‌بری‌ها و کاشی‌های زیباست که در آغاز سلطنت پهلوی ساخته شده است. این کاخ در ضلع جنوبی میدان معلم قرار دارد.

هتل کوروش در خیابان ۱۷ شهریور چالوس، هتل‌آپارتمان پروانه مرزن‌آباد، هتل‌آپارتمان ستاره شهر کلاردشت، هتل‌آپارتمان کاسنیک ولشت در روستای سنار مرزن‌آباد و اقامتگاه بوم‌گردی کوچای روستای ناتر برخی گزینه‌های اقامت در این شهرستان هستند.

نوشهر

شهر بندری نوشهر تنها شهر شمال ایران است که هم بندر دارد، هم فرودگاه. در نوروز فرصت بازدید از بندر برای خانواده‌ها فراهم است. شاید باورتان نشود که یکی از غنی‌ترین ذخیره‌گاه‌های گیاهی جهان در نوشهر قرار دارد. تقریبا در مقابل محوطه بندر نوشهر و ابتدای ورودی شرقی شهر، باغی بزرگ وجود دارد که با تابلوی «باغ گیاه‌شناسی نوشهر» مشخص شده است.

چشمه گردو پرآب‌ترین چشمه غرب مازندران در روستای سنگ‌تجن با مناظر طبیعی زیباست که هم آب آشامیدنی نوشهر و چالوس و روستاهای اطراف را تامین می‌کند و هم می‌تواند برای هر گردشگری جذاب باشد.

کمتر کسی است که به مازندران آمده باشد ولی نام سی‌سنگان را نشنیده باشد؛ پارک جنگلی ارزشمندی که یکی از ذخیره‌گاه‌های اصلی گونه نادر شمشاد محسوب می‌شود. در این پارک هم مکانی برای اقامت موقت در اختیار دارید، هم امکاناتی برای تفریحی و بازی کودکان و هم مکان‌های مشخص برای برپایی چادر و تهیه غذا. سی‌سنگان از معدود نقاطی است که در آن جنگل و دریا را کنار هم می‌بینید. هم در قسمت جنگلی و هم در بخش ساحلی سی‌سنگان، امکانات کافی برای تفریح وجود دارد.

کجور

بخش کجور به تنهایی یک مجموعه جذاب برای سفر است. ده‌ها روستای بکر و زیبا در این بخش وجود دارد که توصیف زیبایی‌ها و جاذبه‌های هر کدامشان کلی زمان نیاز دارد. اما اگر خواستید کجور را در بهار ببینید، یادتان باشد که لباس گرم همراه ببرید. «دیوچشمه» را هم حتما در برنامه سفر خود قرار دهید.

نمی‌توان به کجور رفت و کندلوس را از دست داد. کندلوس روستایی منحصربه‌فرد است که در دل سرسبزی‌های کجور، با بافت خاص و حفاظت‌شده و موزه مردم‌شناسی معروفش به مقصد مهمی برای سفر ایرانی‌ها و خارجی‌ها در مازندران تبدیل شده است.

 موزه کندلوس نخستین موزه روستایی جهان است؛ موزه‌ای با محوریت آثار بومی و منطقه‌ای که با الهام از داستان‌های شاهنامه برای زنده نگهداشتن فرهنگ و سنت‌ مردم کجور ساخته شده است.

کوچه‌های این روستا به سیاق گذشته مرمت و خانه‌ها در بخش قدیمی روستا همانطور که بودند فقط بازسازی شده‌اند. در کندلوس می‌توانید تفریح کنید، غذای محلی بخورید، سوغاتی بخرید و در غرفه‌های موزه لابه‌لای جاذبه‌های تاریخی قدم بزنید.

برای غذا خوردن در نوشهر هم معطل نمی‌مانید. آنقدر رستوران در مسیر وجود دارد که یکی را می‌توانید انتخاب کنید. رستوران آفتابگردان از رستوران‌های شناخته‌شده این شهر است. رستوران حسن‌رشتی هم در خیابان فردوسی شمالی از رستوران‌های قدیمی محسوب می‌شود که غذاها در آن قیمت مناسبی دارند. رستوران نرگس‌خاتون در بلوار امام رضا(ع) و کنار اداره راه و ترابری هم گزینه مناسبی است. یادتان باشد که رستوران‌های اکبرجوجه در تمام شهرهای مازندران شعبه دارند، اما اگر مایلید یک وعده غذای باکیفیت در نوشهر میل کنید، انتخابتان کته‌کباب باشد. به‌ویژه کته‌کباب حاج‌موسی معروف به موسی کبابی که خارج از نوشهر و در جاده رویان قبل از شهرک دریابیشه قرار دارد. در نظر داشته باشید که غذای این رستوران قدیمی معمولا قبل از عصر تمام می‌شود.

هتل آپادانا در بلوار بهار آزادی نوشهر، هتل صدف در ابتدای جاده نوشهر-رویان، هتل‌آپارتمان سینا واقع در بلوار آزادی، هتل شالیزار نوشهر، متل گلسرخ سی‌سنگان و متل کندلوس در روستای کندلوس بعضی از اماکن اقامتی نوشهر هستند.

عباس‌آباد

عباس‌آباد شهرستانی با شهرهای سلمان‌شهر، عباس‌آباد، نشتارود و کلارآباد است و معمولا از پرمسافرترین نقاط مازندران محسوب می‌شود. در این شهرستان نیز به اندازه کافی محلی برای اقامت و رستوران وجود دارد اما اگر قصد داشتید که در عباس‌آباد هم ساعاتی را به گشت و گذار بگذرانید، به جز مجموعه‌های تجاری، تفریحی و رستوران‌ها به جاذبه‌های طبیعی هم سری بزنید.

پارک ملی خشکه‌داران در کیلومتر ۳۰ محور تنکابن به چالوس بعد از شهرستان عباس‌آباد و قبل از سلمانشهر در کنار جاده و ۱۲۰ متری دریا قرار دارد که منطقه‌ای حفاظت‌شده برای آخرین بازمانده‌های اکوسیستم‌های جنگلی جلگه‌ای شمال ایران است. اینجا با طبیعت واقعی غرب مازندران آشنا خواهید شد و درمی‌یابید که چهره واقعی استان چگونه بوده است.

غار دانیال با پهنای ورودی ۲ تا ۵ متر که به گفته بومیان بیش از ۶ هزار متر طول دارد، در همین شهرستان قرار دارد. درون غار سرد و آب جاری داخل آن قابل آشامیدن است. سقفی از استالاکتیت‌های آهکی آن در کنار یکدیگر منظره‌ای شگفت‌انگیز را پدید آورده‌اند. غار دانیال در ارتفاعات مشرف به سلمان‌شهر قرار دارد.

تنکابن

تنکابن شهرستان جنگل و رود و دریاست. کاکایی‌ها هر سال در فصل سفر مهمانش می‌شوند و از دستان مردم نان می‌گیرند. اگر به این شهرستان رفتید حتما سری به پل چشمه کیله تنکابن بزنید. تنکابن، نشتارود، خرم‌آباد، شیرود، عباس‌آباد، سلمان‌شهر و کلارآباد از شهرهای این شهرستان هستند. دشت دریاسر در تنکابن با ارتفاع ۱۸۰ متر از سطح دریا و مساحتی حدود ۲۰ هکتار، چشم‌انداز و فضای خوبی برای گشت و گذار و عکاسی است.

سه‌هزار نام دره‌ای با جنگل‌ها و درختان مرتفع، وسیع و بکر است که در کنار رودخانه‌ سه‌هزار، چشمه‌های آب و آبشار و آب و هوای خاص منطقه، مجموعه‌ای برای استراحت و آرامش گردشگران به صورت طبیعی فراهم آورده است. در فاصله‌ای اندک از سه‌هزار، چشمه آب معدنی «شلف» در غرب رودخانه «پرور» روستای «میان‌رود» قرار دارد که به دلیل برخورداری از املاح معدنی برای درمان بیماری‌های گوناگون مفید است. آب این چشمه خوردنی است و طعم متفاوتی دارد. شلف می‌تواند از معدود تجربیات شما برای نوشیدن یک لیوان لیموناد طبیعی که از دل زمین می‌جوشد باشد.

پارک جنگلی ۹۴ هکتاری چالدره در فاصله‌ ۱۸ کیلومتری تنکابن به دوهزار قرار دارد. امکان اقامت ارزان و دسترسی به امکانات تفریحی و بهداشتی، این پارک را به مقصدی برای گردشگران تبدیل کرده است. آبشار ۱۰متری فرهادجوی در دامنه‌ ارتفاعات کوتاه و جنگلی در منطقه قلعه‌گردن و ۸ کیلومتری تنکابن قرار دارد. وجود آب گرم با درجه حرارت متوسط در کنار رودخانه لیرسر و یک چشمه آب سرد به همراه جنگل‌های انبوه و کوه‌های پوشیده از درخت هم می‌توانند به جاذبه‌های سفر شما در تنکابن تبدیل شوند.

قلعه تنکابن مربوط به سده ۶ هجری قمری است که سال ۱۳۸۶ ثبت ملی شد. این قلعه که در قسمت جنوبی روستای قلعه گردن از توابع دهستان بلده بخش خرم‌آباد تنکابن واقع شده است را هم به فهرست خود بیفزایید. قلعه یا دژ سیالان در تنکابن هم دیدنی است. قلعه تاریخی مارکو قلعه دیگری است که بین رامسر و تنکابن قرار دارد. از دیده‌بان انتهای قلعه برای نظارت بر مسافران گیلان به تنکابن و ممانعت از ورود مهاجمان استفاده می‌شد. قله گردکوه، قله مازوچال، قله شاه‌رشید، کوه بلور یا شاه سفیدکوه، کوهستان لیمرا، کوهستان پیش‌کوه، کوهستان نوشا، کوهستان داکو، کوهستان مازولنگاسر، کوه سرو دینارسرا، آب گرم معدنی سه‌هزار، غار کبود آبی یا کاچول در منطقه سه‌هزار، آب‌بندان جیسا، ساختمان شهربانی، پل چشمه‌کیله در داخل شهر، عمارت دیوان‌خانه و مسجد قدیمی و قلعه پیروز در شهر خرم‌آباد، بقعه آقاشیرعلی خرم‌آباد، بقعه سید علی‌کیا در روستای رودپشت، امامزادگان طاهر و مطهر علیهم‌السلام در سیف کلایه و امامزاده اوج‌بن‌علی(ع) در پایین اشتوج از دیگر جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی و مذهبی تنکابن هستند.

برای صرف غذا در تنکابن می‌توانید رستوران‌های متعددی پیدا کنید. رستوران گیل در بلوار شهید شیرودی تا رستوران تنکابن که در کنار پارک کریم‌آباد واقع شده، انواع غذاهای ایرانی و محلی را با قیمتی مناسب در اختیارتان قرار می‌دهد. هتل گل در شیرین‌دشت عباس‌آباد، هتل‌آپارتمان رادمهر در بازار شیرود، اقامتگاه بوم‌گردی خونه مادرجون در روستای چالکش و اقامتگاه بوم‌گردی کلچال در روستای گاوپشته برخی از گزینه‌های اقامت در تنکابن هستند.

رامسر

بسیاری افراد رامسر را فقط با چند جاذبه معروفش مانند هتل قدیم، بلوار معلم، تله‌کابین و ساحل و پلاژ می‌شناسند، اما این شهرستان جاذبه‌های متعددی دارد که می‌تواند شما را ساعت‌ها سرگرم کند. می‌توانید در ۲۹ کیلومتر جنوب‌غربی رامسر به روستای جواهرده بروید که شاهکار طبیعت مازندران است. گهواره سنگی، سلاژپشته، شیرسنگی، مسجد آدینه، گورهای گبری و چشمه‌های زیبای طبیعی از مناطق دیدنی جواهرده هستند. بازار صنایع‌دستی و غذاهای محلی هم در این روستا داغ است. به‌ویژه در نوروز که مسافران زیادی هم حضور دارند. از ابتدای جاده‌ جواهرده در میدان غربی رامسر مسیر پارک جنگلی صفارود آغاز می‌شود و پس از ۹ کیلومتر به پارکی در میان دره و کنار رود صفارود می‌رسید. جنگل، رودخانه، آب معدنی و آب و هوای مطبوع از جاذبه‌های مکمل این پارک هستند. امکان اقامت موقت هم وجود دارد. یکی از جاذبه‌های جواهرده برای شما می‌تواند تماشای کارگاه نمدمالی استاد «یحی شاه‌نظری» نمدمال برجسته رامسری باشد. از همین‌جا سوغاتی مهم رامسر یعنی نمدهایی که شهرتی جهانی دارند را تهیه کنید.

کاخ مرمر که به دستور رضاشاه ساخته شده و از سال ۱۳۱۶ تا انقلاب سال ۱۳۵۷ به عنوان اقامتگاه خانواده پادشاهی استفاده ‌می‌شد را هم در رامسر ببینید. باغ اطراف کاخ ۶۰ هزار متر مساحت دارد و نخستین نهال‌های اصلاح شده مرکبات و گیاهان تزیینی نایاب در این باغ کاشته شده است. موزه تماشاگه خزر هم در این مجموعه می‌تواند جذابیت سفر را برای شما بیشتر کند. هتل بزرگ رامسر هم در کنار این کاخ، جاذبه دیگری است که از ۲ بخش هتل قدیم و جدید تشکیل شده و ۱۵۰ اتاق و سوئیت‌ دارد. این هتل با امکانات مناسب در مرکز شهر و کنار هتل قدیم قرار دارد که هم جاذبه گردشگری است و هم مکانی برای اقامت.

آبشارهای ازارک سنگ‌پشته، هیسیان، چاردر، ریزش براز، احسینه، خشکا در منطقه هریس، آب‌ گرم ماس‌راش و تنهیجان در منطقه جنت رودبار، تله‌کابین رامسر، دریاچه قو در ۲ کیلومتری جواهرده، رودخانه ازارک، غار یاغی لوکا، غار گرگرلوکا، پارک جنگل دالخانی، مقابر آقا بسمل، آقا پلاسید، سید کیا در سادات‌شهر، امامزادگان آقاسید محمد نیاسته، چهل شهیدان و سیدابوالقاسم دریاپشته رامسر هم از دیگر جاذبه‌های گردشگری هستند. نیاسته همان روستایی است که «حبیب محبیان» خواننده معروف سال‌های آخر عمرش را در آن زندگی کرد و پس از فوت همان‌جا به خاک سپرده شد.

رامسر به خاطر شهرتش در گردشگری، رستوران‌های خوب و باکیفیتی دارد. رستوران دوستان در بلوار امام خمینی(ره) گزینه خوبی است. هم قیمت مناسبی دارد و هم کیفیت غذاهایش مطلوب است.

اگر قصد اقامت در رامسر را دارید، هتل‌ها، متل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌توانند در کنار فراهم کردن مکانی آرام با پذیرایی و ارائه خدمات گوناگون رفاهی سفری خوش برایتان رقم بزنند. هتل پارسیان آزادی(قدیم) در خیابان سخت‌سر، هتل بزرگ ملکشاه در خیابان شهید خلعتبری، هتل مهتاب جواهرده، اقامتگاه بوم‌گردی مهر با تورهای پرنده‌نگری، گردشگری خوراک، طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی واقع در روستای مارمیجه و اقامتگاه بوم‌گردی زلزلان دشت جواهر رامسر که خانه موزه قاجاری هم دارد، گزینه‌های مناسبی هستند.

کد خبر 435805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha