همشهری آنلاین: معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از پایش کامل آثار تاریخی و فرهنگی در استان‌های مختلف کشور، در پی بارش شدید باران و جاری شدن سیل در نقاط مختلف خبر داد.

نقش رستم

چمدان نوشت: محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی با اشاره به شدت بارش باران در استان های مختلف کشور و نیز جاری شدن سیل در تعدادی از استان ها گفت: به محض شروع بارش باران و احتمال وقوع سیل و طغیان روخانه ها، همکاران ما در سراسر کشور فعالیت های خود را با موضوع پایش آثار تاریخی و برنامه ریزی برای جلوگیری از آسیب به این آثار شروع کردند و تا کنون نیز همه همکاران ما در سراسر کشور در آماده باش کامل هستند.

او افزود: بر اساس گزارش های اعلام شده از سوی مدیران میراث فرهنگی استان فارس، خوشبختانه در مجموعه های فرهنگی تاریخی مهم این استان از جمله تخت جمشید، آسیبی مشاهده نشده است چرا که آب از طریق کانال های دفع سیلاب تخت جمشید که در دهه ۸۰ و اوایل ۹۰ بیش از ۱۲۰۰ متر آن لایروب و کاوش شد، به خوبی هدایت شده و خطری این مجموعه جهانی را تهدید نمی کند.

طالبیان گفت: همچنین صفه سازی آرامگاه کوروش و گاوبیون بندی جداره های رود پشت آن در دهه ۸۰ توسط بنیاد پارسه، پاسارگاد خطر سیل را از این محوطه دور کرده است. اما ترک های نقش رستم متاسفانه در حال باز شدن هستند و وضعیت بحرانی است.

وی افزود: علی رغم اینکه اثر دروازه قران در سلامت است اما برخی از بناهای تاریخی در بافت شیراز دچار تخریب و فرسایش هستند. در حمام و بازار وکیل آب گرفتگی داشتیم که خوشبختانه این مشکل در حال رفع شدن هست. بناهای ساسانی فارس آسیب های جزیی دیده اند ولی در معرض جدی تهدید باران و سیل هستند.

معاون میراث فرهنگی کشور افزود: در استان گلستان نیز پل آق قلا و بخشی از دیوار بزرگ گرگان و محوطه های کاوش شده که در بستر رودخانه هستند آسیب های جدی دیده اند که در حال پایش هستیم و به محض فروکش آب بررسی نهایی این آثار آغاز خواهد شد.

همچنین وی اعلام کرد که اثار تاریخی گمیشان در تهدید سیل و وضعیت بحرانی است.

طالبیان گفت: با بررسی های انجام شده مشخص شد، رطوبت بالا رونده در برج گنبد قابوس افزایش یافته است و در حال بررسی و پایش این اثر هستیم.

او در ادامه گفت: دهدشت نیز با کنترل بیشتر و با محدودیت بازدید کنندگان در حال کنترل است.

طالبیان ادامه داد: موضوع بارش باران در استان مازندران نیز مورد بررسی قرار گرفت که خوشبختانه با باز شدن تمام دریچه های سد، آسیبی به باغ عباس آباد نرسید.

این مقام مسئول در ادامه گفت: در استان اصفهان نیز پایش های لازم صورت گرفته و علی رغم اینکه از بناهای تاریخی آسیبی گزارش نشده است اما وضعیت پل های تاریخی زاینده رود بر اثر سیلاب نگران کننده است.

طالبیان افزود:روستاهای ابیانه و کندوان خوشبختانه آسیب جدی ندیده و گزارش های آثار تاریخی خراسان جنوبی و شمالی و رضوی، ایلام، بوشهر، اردبیل و آذربایجان شرقی حاکی از سلامت ابنیه تاریخی این استان‌هاست در سیستان و بلوچستان به دو بنا در چاه بهار و زاهدان بر اثر بارندگی شدید آسیب وارد شده است.

او در ادامه گفت: در خصوص مسجد جامع ساوه و نیز سایر مساجد و ابنیه تاریخی نیز با توجه به پاکسازی و باز شدن راه ناودان ها و ابراهه ها، خطری این ابنیه را تهدید نمی کند و آسیبی گزارش نشده است.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: خوشبختانه قلعه فلک الافلاک نیز آسیبی گزارش نشده اما بخش از پایه و طاق آجری پل کشکان در استان استان لرستان تخریب گردیده، همچنین بستر پل کلهر شسته شده ولی پایه ها فعلا تخریب نشده است اما تهدید همچنان باقی است. پل افرینه در آب غرق است، میزان آسیب وارده بعد از فروکش کردن پل قابل ارزیابی است.

این مقام مسئول یادآورد شد: در مازندران آسیب های وارده در بناهای مختلف از ده درصد تا پنجاه درصد گزارش شده که نشان از وضعیت اضطراری دارد که ضرورت رسیدگی فوری را می طلبد، ضمن این که بافت تاریخی لافت و بستک و بندر پل و رویدر در هرمزگان نیز حاکی از آسیب های مختلف است.

به گفته طالبیان، آذربایجان غربی هم از آسیب های مختلف در بناها و مجموعه های تاریخی خبر داده که برخی از آنها نگران کنده است و مرمت اضطراری نیاز دارد.

او در ادامه از آسیب های مختلف آثار تاریخی کردستان خبر داد که گزارش حدودی و مقدماتی خسارات ارایه گردیده است ولی گزارش دقیق آن بزودی منتشر خواهد شد.

طالبیان در ادامه گفت: در مورد آثار خوزستان، علاوه بر خسارات شهرهای تاریخی دزفول و شوشتر و تهدیداتی که پیش روست، اعلام کرد که آثار شوشتر در معرض جدی باران و سیل است به گونه ای که تا دیشب بند میزان غرق در آب و نگرانی در مورد رانش صخره ها وجود دارد.

وی همچنین اظهار داشت:بررسی ها در سایر استان های کشور نیز صورت گرفته و تا کنون گزارشی از آسیب به ابنیه هایی مانند گنبد سلطانیه، دستکندهای همدان، آثار تاریخی کرمان، آثار یزد و … ارائه نشده است.

طالبیان افزود: منطقه تاریخی حسنلو و نیز تپه سیلک نیز آسیبی گزارش نشده و سایر آثار تاریخی نیز به صورت مداوم در حال پایش و بررسی هستند.

طالبیان گفت: قلعه های چهارمحال و بختیاری آسیب دیده و یک منطقه گردشگری دچار تخریب و آسیب جدی شده، گزارشی از آسیب های استان البرز و کرمانشاه هنوز واصل نشده است.

او در ادامه گفت: یکی دو تا از بناهای ثبتی ما (خانه رهبری و خانه ملاصدرا) در بارندگی و سیل یکی دو روز گذشته در قم آسیب دیدند و مجبور شدیم خانه های مسکونی اطراف را تخلیه کنیم.

این مقام مسئول در ادامه همچنین از پایش آثار تاریخی استان تهران و آماده باش در پایتخت خبر داد.

طالبیان در ادامه با اشاره به آماده باش کامل سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: تمام مدیران کل میراث فرهنگی در ۳۱ استان کشور، مدیران امور پایگاه های ملی و جهانی، مدیران موزه ها و معاونان میراث فرهنگی استان های مختلف در آماده باش کامل هستند.

او همچنین افزود: میزان خسارات وارده تا دو سه روز آینده با بررسی دقیق تر بعد از فروکش کردن سیلاب ها انجام خواهد شد. پیش بینی معاون میراث فرهنگی اینست که بلافاصله مرمت اضطراری و متعاقب آن بعد از تهیه طرح مرمت و تصویب آن، اجرای مرمت اساسی این بناها و مجموعه های آسیب دیده با تامین اعتبار از محل طرح های مقابله با بحران، در اولویت اقدام استان ها باید قرار گیرد.

کد خبر 435704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha