همشهری آنلاین: سازمان آب و برق خوزستان با صدور ۲ اطلاعیه نسبت به خطر سیلاب قابل توجه در حوزه رودخانه‌های دز و کرخه هشدار داد و اعلام کرد: دستگاه‌های اجرایی برای تخلیه ساکنان شهرها و روستاهای حاشیه رودخانه‌های دز و کرخه در مناطق پرخطر آمادگی داشته باشند.

سيل

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان، در اطلاعیه شماره ۳ و ۴ سیلاب این سازمان آمده است: با توجه به حجم آب ورودی به مخزن سد کرخه در اثر بارندگی‌های بالادست، سد کرخه از شنبه ۱۰ فروردین، به حداکثر امکان افزایش ارتفاع می‌رسد که باتوجه به دستورالعمل‌ها و قوانین ایمنی این سد و سیلاب محتمل پیش رو، نیاز مبرم و قطعی است که خروجی‌های آب از این سد افزایش یافته و به صورت پلکانی تا یک هزار متر مکعب بر ثانیه برسد.

همچنین با پایش حجم آب‌های ورودی به مخزن سد دز از ۴۸ ساعت آینده به صورت پلکانی و تدریجی دبی خروجی از سد دز به ۲ هزار متر مکعب برثانیه و احتمال افزایش آن نیز محتمل خواهد بود.

در ادامه آمده است: افزایش خروجی این سدها احتمال وقوع خسارات قابل توجه در پایین دست این سد را به شدت افزایش می‌دهد، لذا با هشدار مجدد اقدامات لازم متناسب با شرایط  سیلابی مورد تأکید است، بر همین اساس دستگاه‌های اجرایی مرتبط باید ضمن آمادگی کامل، برنامه‌ریزی لازم برای روبرو شدن با شرایط سیلابی پیش رو را داشته باشند.

در این اطلاعیه‌ها نسبت به آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای افزایش دبی از سدهای دز و کرخه و اطلاع رسانی به مردم مستقر در مناطق حاشیه رودخانه‌ها توصیه جدی شده است.

همچنین برای تخلیه بازه‌های پر خطر و سیلابی مناطق مسکونی شهری و روستایی مسیر رودخانه‌های دز و کرخه و تعیین نقاط مطمئن و امن و تمهیدات لازم، آمادگی و برنامه ریزی اضطراری و از پیش طراحی شده ضروری است.

در این اطلاعیه ها بر تحکیم سیل بندها و رفع موانع احتمالی در مناطق پرخطرتوسط دستگاه های مسئول نیز تاکید شده است.

کد خبر 435751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha