همشهری آنلاین: مراسم نوروز ایرانی با هنرنمایی گروه موسیقی سنتی تنبورنوازان بیستون کرمانشاه و با همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن، روز شنبه با حضور تعداد زیادی از ایرانیان مقیم، دانشجویان و علاقه مندان ژاپنی در موزه ملی توکیو برگزار شد.

جشن ویژه نوروز در موزه ملی توکیو برگزار شد

به گزارش ایرنا از رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن، رحمانی موحد سفیر ایران در ژاپن در این برنامه ضمن تبریک سال نو به همه ایرانیان و مهمانان این برنامه و آرزوی توفیق و سربلندی برای همه ملت بزرگ ایران، در خصوص نوروز، روابط ایران و ژاپن، نودمین سال روابط دو کشور و بهار طبیعت به عنوان یکی از زمینه های مشترک فرهنگی دو کشور، مطالبی ارائه و از هماهنگی و اقدامات رایزنی در خصوص اجرای برنامه های متنوع موسیقی سنتی ایرانی در ژاپن تقدیر کرد.

دیوسالار رایزن فرهنگی ایران در ژاپن هم در این مراسم ضمن خیر مقدم و تبریک سال جدید، گزارشی از فعالیت های انجام شده ارائه نمود و با اشاره به حمایت های سفارت کشورمان در ژاپن، اداره کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و اداره کل ارشاد استان کرمانشاه، از همکاری ها انان تقدیر نمود.

پخش فیلم کوتاهی در خصوص معرفی نوروز ایرانی که از سوی رایزنی فرهنگی به صورت زیرنویس ژاپنی ترجمه و تهیه شده بود بخش دیگری از این برنامه بود تا علاقه مندان ژاپنی نیز با فرهنگ زیبای ایرانی آشنا شوند.

در ادامه نیز کلیپ 'ایران در سالی که گذشت' با هدف مروری کوتاه بر مهمترین موضوعات سال ۱۳۹۷ به نمایش در آمد.

پخش پیام های نوروزی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ریاست محترم جمهوری از دیگر بخش های این برنامه بود.

حضور گروه موسیقی سنتی تنبورنوازان بیستون کرمانشاه همزمان با اجرای سورنا و دهل برای آغاز سال جدید در میان مهمانان نیز بخش دیگری از برنامه بود که با تشویق حضار همراه شد و بر جذابیت برنامه افزود.
پس از معرفی اعضای گروه، موسیقی سنتی ایرانی در دو بخش جداگانه به اجرا در آمد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت ضمن آن که پیش از این اشعار مورد استفاده گروه دریافت و به زبان ژاپنی ترجمه و در نمایشگرها همزمان با اجرای برنامه پخش گردید تا علاقه مندان ژاپنی شرکت کننده بتوانند تا حدود زیادی با اشعار و سرودهای زیبای ایرانی هم آشنا شوند و همزمان نیز تصاویری متحرک از طبیعت و آثار مهم و تاریخی ایران نیز به نمایش درآمد.
یکی از برنامه های رایزنی فرهنگی در این مناسبت رونمایی از پایگاه و سایت ژاپنی ویژه نشریه تخصصی 'ایران' به ادرس kokoroiran.com بود که با حضور سفیر ایران در ژاپن انجام و نماهنگ ویژه افتتاح سایت نیز به طور همزمان پخش و بهره برداری از این پایگاه به زبان ژاپنی به صورت رسمی آغاز شد.

همچنین در این برنامه مُهر ویژه نوروز به همراه کارت های تصویری در معرفی ایران نیز در بخش ورودی سالن تعبیه شده بود که توسط مهمانان مهر گردید ضمن آن که تقویم های دیواری، بروشورهای تبلیغاتی، راهنمای سفر به ایران، نشریه تخصصی ایران به زبان 'ژاپنی' نیز برای استفاده مهمانان از سوی رایزنی فرهنگی در اختیار قرار گرفت.

در پایان برنامه نیز تعداد زیادی از مهمانان با حضور در کنار سفره هفت سین تهیه نوروزی رایزنی فرهنگی، عکس یادگاری گرفتند و پس از اتمام برنامه نیز از مهمانان پذیرایی به عمل آمد.
رادیو فارسی 'ان اچ کی' نیز با حضور در برنامه نسبت به تهیه گزارش و مصاحبه با برخی از شرکت کنندگان اقدام کرد.

گروه موسیقی سنتی تنبور نوازان بیستون کرمانشاه شامل بهزاد مرادی، جمشید عزیز خانی، عبدالعارف روستائی و علیرضا صنعتی است.
این گروه به منظور اجرای برنامه های متنوع از جمله ویژه برنامه نوروز برای ایرانیان و دانشجویان ایرانی در موزه ملی ژاپن، برپایی برنامه موسیقی و کارگاه آموزشی در دانشگاه یوکوهاما، اجرای کنسرت موسیقی ویژه سفرای مقیم و شخصیت های فرهنگی ژاپنی در محل سفارت کشورمان در ژاپن، برگزاری موسیقی سنتی در شهرداری میناتاکو و ضبط برنامه در رادیو و تلویزیون ملی ژاپن(NHK) از سوی اداره کل همکاری های فرهنگی و ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ژاپن سفر کرده است.

کد خبر 435360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha