همشهری آنلاین: وزیر محیط زیست موزامبیک در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد طوفان و سیلاب ناشی از چرخند (سیلکون) آیدای ممکن است فاجعه‌آمیزترین حادثه طبیعی در تاریخ این کشور باشد.

شمار قربانیان طوفان در موزامبیک ممکن است به هزار نفر برسد

طوفان و رانش زمین که در آخرین روزهای هفته گذشته تا دیروز ۱۸ مارس (۲۷ اسفند) موزامبیک و زیمبابوه را درنوردید ممکن است بیش از ۱۰۰۰ قربانی برجای گذاشته باشد.

فیلیپ نیوسی، رییس جمهوری موزامبیک شامگاه دوشنبه در پیامی تلویزیونی گفت: «تعداد قربانیان به طور رسمی تا کنون ۸۴ نفر است. اما بعد از پرواز بر فراز مکان‌های آسیب‌ دیده و ارزیابی اولیه امکان دارد شمار کشته‌شدگان از ۱۰۰۰هم بیشتر شود.»

نیوسی با اشاره به ناپدید شدن چندین روستا در سیلاب گفت که بیش از صد هزار نفر به کمک‌های اولیه و مواد غذایی احتیاج فوری دارند.

بسیاری از کسانی که از سیلاب جان سالم به در برده‌اند، بر روی درخت‌ها و سقف ساختمان‌های بلند منتظر رسیدن کمک هستند.

چرخند (سیکلون) آیدای که منشا این طوفان و سیلاب است از شامگاه پنج‌شنبه گذشته حرکت خود را به سمت مرکز موزامبیک آغاز کرده و پس از آن به سمت زیمباوه ادامه پیدا کرده است.

رویترز

پل تخریب شده در روستای چمیامی‌مانی به دنبال طوفان در زیمباوهرویترز

آخرین آمار از تعداد قربانیان در زیمباوه ۹۸ کشته و ۱۲۷ نفر ناپدیده شده است.

پرانس شیری، وزیر دفاع زیمباوه در توصیف آسیب ناشی از طوفان گفت: «گویی جنگی بزرگ در گرفته است.»

مقام‌های صلیب سرخ می‌گویند ۹۰ درصد شهر بیرا –دومین شهر بزرگ موزامبیک با نیم میلیون جمعیت- نابود شده و آثار تخریب وحشتناک است.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه حاضر در محل از تخریب، قطع شدن تجهیزات برق و ارتباطات و درخت‌های کنده شده در خیابان‌های شهر گزارش می‌دهد.

یکی از جان سالم به دربردگان در شهر بیرا به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «سر برخی از مردم به علت برخورد سقف‌های فلزی که بر اثر طوفان به پرواز درآمده بودند از تن جدا شد.»

رویترز

زنی در حال گرفتن سلفی در کنار پل تخریب شده بر روی رودخانه‌ای در زیمباوه رویترز

بر اساس آخرین آمار سازمان حوادث غیرمترقبه موزامبیک در حدود ۸۷۳ خانه، ۲۴ بیمارستان و ۲۶۷ کلاس درسی در بیرا به طور کامل یا نیمه تخریب شده اند.

رییس جمهوری موزامبیک از شهروندانی که در کنار رودخانه‌ها زندگی می‌کنند خواسته است تا هر چه زودتر خانه‌های خود را تخلیه کنند و در جای دیگری پناه بگیرند.

در سال ۲۰۰۰ طوفان مشابهی بیش از ۸۰۰ کشته برجای گذاشت.

وزیر سازمان محیط زیست موزامبیک در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد چرخند آیدای ممکن است فاجعه‌آمیزترین حادثه طبیعی در تاریخ این کشور باشد.

کد خبر 435099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha