دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری فرانسه بعد از هجدهمین شنبه اعتراضات جلیقه زردها گفت اکنون دیگر تمام شد.این نوع از صحنه‌ها دیگر نباید اتفاق بیافتد، بویژه در خیابان شانزه لیزه

جلیقه زردها؛ احتمال ممنوعیت تظاهرات در شانزه‌لیزه از سوی ماکرون

به دنبال هجدهمین شنبه اعتراضات جلیقه‌ زردها در فرانسه و به‌ویژه در خیابان شانزه‌لیزه پاریس که با آتش زدن و تخریب تعدادی از مغازه‌ها همراه بود، احتمال می‌رود که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه دستور ممنوعیت تظاهرات در این خیابان معروف را صادر کند.

مکرون بعد از اعتراضات روز شنبه در واکنش به وضعیت خیابان شانزه‌لیزه گفت: دیگر تمام شد. این نوع از صحنه ها دیگر نباید اتفاق بیافتد، به‌ویژه در این خیابان.

مکرون وعده داده است که دولتش تصمیمات محکمی در این رابطه اتخاذ خواهد کرد.

ادوارد فیلیپ نخست وزیر فرانسه به کاخ الیزه می‌رود تا در جلسه‌ای با امانوئل ماکرون شرکت کند، جلسه‌ای که قرار است پیشنهادهای نخست وزیر برای اتخاذ تدابیر امنیتی جدید در ارتباط با تظاهرات جلیقه زردها، با رئیس جمهوری در میان گذاشته شود.

نخست وزیر فرانسه روز یکشنبه از عدم کارایی و اختلال در تدابیر امنیتی پلیس در جریان اعتراضات روز شنبه سخن گفته و افزوده است وضعیتی که روز شنبه شاهدش بودیم دیگر نباید اتفاق بیافتد.

احزاب اپوزیسیون فرانسه از مواضع مختلف، دولت را مورد انتقاد قرار داده‌اند. حزب راست جمهوریخواه فرانسه از تاخیر در تصویب قانون ضدخرابکاری انتقاد کرده است، قانونی که دست دولت را برای دستگیری بی ضابطه افراد باز می گذارد.همچنین «فرانسوا اگزویه بلمی»، سرلیست جمهوریخواهان برای انتخابات پارلمان اروپا از شکست دولت در برقرار نظم عمومی سخن گفته است. از سوی دیگر احزاب چپ می گویند که تنها به دنبال پاسخ امنیتی به مطالبات جلیقه زردها بودن، تدبیر اشتباهی است.

برخی از رهبران جلیقه زردها نیز وزیر کشور فرانسه را مورد انتقاد قرار داده‌اند و گفته‌اند که آنها روز شنبه وضعیت را رها کردند و اقدامی برای کنترل خشونت‌ها نکرده‌اند. آنها خواستار پاسخگویی وزیر کشور در این رابطه شده‌اند.

جنبش اعتراضی جلیقه زردهای فرانسوی از حدود ۴ ماه پیش و در اعتراض به افزایش قیمت سوخت و کاهش مالیات ثروتمندان آغاز شد و با گسترش مطالبات، اکنون آنها خواستار انجام رفراندوم برای تصمیمات مهم سیاسی و اقتصادی در فرانسه هستند و معتقدند که دموکراسی در شکل کنونی‌اش پاسخگوی مطالبات آنها نیست.

کد خبر 435033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha