مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دریافت حق شارژ از تاکسی‌های خصوصی از سوی تاکسیرانی غیرقانونی است.

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک سازمان شهرداری‌ها با اعلام این موضوع گفت: حق شارژی که تاکسیرانی‌های خصوصی از راننده‌ها دریافت می‌کنند، متناسب با سرویس‌های ارائه شده نیست و به دلیل نداشتن مصوبه لازم غیرقانونی است؛ چراکه این مبلغ تنها به استناد یک آیین‌نامه داخلی در تاکسیرانی اخذ می‌شود.

سید مجتبی شفیعی با تاکید بر این که ارقام دریافت شده از سوی شرکت‌های تاکسیرانی خصوصی به عنوان حق شارژ متناسب با سرویس‌ها و امکانات داده شده به رانندگان نیست، اظهار کرد: در مورد این شرکت‌ها، بیم سوءاستفاده مالی وجود دارد.

به گزارش ایسنا، وی گفت: قرار بود شرکت‌های تاکسیرانی خصوصی در قبال امکانات و سرویس‌هایی که در اختیار رانندگان قرار می‌دهند، مبالغی متناسب با آن را به عنوان حق شارژ دریافت کنند، اما متاسفانه ارتباط معقولی بین این حق شارژ و سرویس‌های ارائه شده به رانندگان وجود ندارد.

شفیعی تصریح کرد: در این باره تاکنون چهار نامه برای معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی شهر تهران داده شده است، اما هیچ پاسخ کتبی یا شفاهی از طرف آن‌ها دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: از سازمان تاکسیرانی، آنالیز هزینه‌هایی را که دریافت می‌کنند، همراه با توجیه کارشناسی را خواسته‌ایم، اما جز برخی کلی‌گویی‌ها، جواب دیگری دریافت نکرده‌ایم.

مدیر کل دفتر هماهنگی حمل و نقل و ترافیک سازمان شهرداری‌ها، یادآور شد: علیرغم تلاش دولت برای ارزان کردن حمل و نقل عمومی، شاهد همکاری نکردن مجموعه تاکسیرانی با این سیاست‌ها هستیم و از سوی دیگر عملکرد تاکسیرانی، باعث گران‌تر شدن حمل و نقل عمومی در بخش تاکسیرانی شده است. چرا که رانندگان مجبورند، مبالغ حق شارژ را مستقیما از مردم دریافت کنند و این مساله زمینه افزایش کرایه را فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: مبالغ دریافت شده از سوی این شرکت‌ها با عنوان حق ثبت‌نام، شارژ ماهانه، ودیعه تجهیزات و خرید لباس، سیستم GPS، برچسب، تابلو و برخی اقلام دیگر است که هیچ تناسبی بین قیمت‌ها و اقلام وجود ندارد.

شفیعی خاطر نشان کرد: قرارداد بین شرکت‌های خصوصی با رانندگان و سازمان تاکسیرانی مبنی بر این است که این شرکت‌ها خدماتی را در قابل این مبالغی به رانندگان بدهند. اما تاکنون فقط تعداد اندکی از شرکت‌ها به وظایف خود درست عمل کرده‌اند.

وی به اعلام آمادگی تعدادی از شرکت‌های خصوصی برای دریافت حق شارژ ماهانه 15 هزار تومان اشاره کرد و گفت: این ارقام به رقم معقول حق شارژ نزدیک‌تر است.

مدیر کل دفتر هماهنگی حمل و نقل و ترافیک سازمان شهرداری‌ها، همچنین به نظارت نامطلوب گشت‌های تاکسیرانی خصوصی اشاره و تاکید کرد: متاسفانه به دلیل این نظارت نامطلوب، تاکسی‌های خصوصی در روزهای برفی، مسافران را سوار نمی‌کردند و یا به صورت تک سرنشین و یا دربستی در خیابان‌ها تردد می‌کردند و یا شاهد بوده‌ایم که این تاکسی‌ها در پارگینگ‌ها متوقف هستند.

وی خاطر نشان کرد: طبق قرارداد باید به ازای هر صد تاکسی، یک خودرو گشت در سطح شهر وجود داشته باشد، اما وضعیت فعلی خیابان‌ها نشان‌دهنده کافی و دقیق نبودن این نظارت است.

شفیعی در ادامه به قول مدیران تاکسیرانی برای تجهیز ناوگانی به سیستم‌های هوشمند اشاره و عنوان کرد: متاسفانه تاکنون شاهد اجرای این طرح‌ها نبوده‌ایم و فقط وعده‌هایی داده شده است.

کد خبر 43501

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز