دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۵
۰ نفر

فرحناز چراغی -کرمانشاه - خبرنگار: کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت در غربی‌ترین نقطه ایران واقع است. کوه‌های سر به فلک کشیده، رودهای جوشان و خروشان و سراب‌های متعدد، این پهنه را مشهور به سرزمین سنگ و آب کرده است.

كرمانشاه

سرزمین آب و سنگ، تاریخی چندین هزار ساله با ۴ هزار اثر شناخته‌شده تاریخی و طبیعی دارد که بیش از ۲۲۰۰ مورد از آنها به ثبت ملی رسیده است. اثر جهانی بیستون در کنار آثار شاخص دیگری چون طاق‌بستان، معبد آناهیتا، تکیه معاون‌الملک و غار قوری‌قلعه که همگی در فهرست ثبت جهانی هستند، بخشی از ارزش‌های تاریخی این استان است. اقلیم مناسب، آب و هوای چهارفصل، طبیعت بکر و زیبا، سراب‌های بی‌شمار، بازارچه‌های مرزی متعدد، تنوع فرهنگی و بسیاری ویژگی‌های دیگر کرمانشاه را به استان گردشگرپذیر تبدیل کرده است.

از کرمانشاه همواره در طول دوران مختلف با عناوینی چون گذرگاه راه ابریشم، دروازه عتبات، هندوستان اقوام و مذاهب ایران، سکونتگاه چند هزار ساله و گهواره تمدن نام برده شده است.  برای ورود به این استان ۳ مسیر وجود دارد، اما مهم‌ترین محور ورودی به کرمانشاه مسیر تهران- ساوه است.

بیش از ۸۰ درصد سفرهای داخلی از ورودی این جاده که در شرق استان واقع است، انجام می‌شود.  برای گشت و گذار در استان کرمانشاه و دیدن جاذبه‌های تاریخی و لذت بردن از جاذبه‌های تفریحی آن ۷ تا ۱۰ روز زمان نیاز است. در ایام نوروز در ورودی همه شهرهای استان ستاد اسکان سفر مستقر است و مسافران نوروزی می‌توانند با مراجعه به این ستادها از محل‌های اسکان آگاه شوند و از تسهیلات ارزان‌قیمتی که ارگان‌های مختلف برای اقامت آنها تدارک دیده‌اند، بهره‌مند شوند.

  • به سمت کنگاور

پس از گذر از اسدآباد همدان، به کرمانشاه وارد می‌شوید. از اسدآباد تا کنگاور حدود ۳۷ کیلومتر فاصله است. ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا به شهرستان کنگاور، اولین شهر شرقی استان کرمانشاه، وارد شوید. کنگاور در مسیر راه اصلی همدان به کرمانشاه و در فاصله ۹۴ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه واقع است. شاید شهرت کنگاور از آغاز تا امروز بیشتر به خاطر بنایی سنگی است که بر فراز صفحه‌ای در مرکز شهر برپا شده و معبد آناهیتا نام دارد.

معبد آناهیتا متعلق به آناهیتا - الهه پاکی - و محلی برای ستایش آب بوده است.  می‌توانید در یک نصفه روز از دیدن جاذبه‌های تاریخی و گردشگری چون معبد آناهیتا، امامزاده ابراهیم (ع)، حمام بزرگ، سراب ماران، سراب فش و تپه گودین لذت ببرد. سراب فش در ۱۷ کیلومتری شمال غرب کنگاور قرار دارد و سال ۸۲ به ثبت ملی رسیده است. فش از چشمه‌های رشته کوه زاگرس نشأت می‌گیرد. در این منطقه می‌توانید درختان سرسبز، آب گوارا و زلال و دسته‌های پرندگان مهاجر زیبا را ببینید.

اگر قصد ماندن در این شهرستان را دارید روستای فش یکی از روستاهای هدف گردشگری این شهرستان است که در شمال شهر کنگاور قرار دارد. سراب ماران نیز در مسیر این روستاست. در روستای یادشده اقامتگاه بوم‌گردی هم وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید و شب را در این منطقه زیبا به روز برسانید. پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به کنگاور سری به کبابی امیر هم بزنید.

  • به صحنه بروید

 بعد از کنگاور صحنه دومین شهری است که در مسیر جاده همدان – کرمانشاه واقع شده. صحنه به باغ‌شهر معروف و در ۵۸ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه است. از کنگاور تا صحنه ۳۶ کیلومتر راه است. صحنه از طرف شمال به شهرستان سنقرکلیایی، از جنوب به هرسین، از شرق به کنگاور و از غرب به شهر باستانی بیستون می‌رسد. زیبایی طبیعی این شهرستان به حدی است که هوش از سر می‌برد. پاییز هزاررنگ، تابستان خنک و آرام‌بخش و بهار روح‌افزای صحنه معروف است.

این شهر پر از باغ‌های گردو و گیلاس و دیگر میوه‌های باغی است. حتما از عسل این شهرستان بخورید و روغن حیوانی خوش‌عطر و بوی آن را تجربه کنید. برای این‌که سری هم به سراب دربند بزنید باید به شمال شهر صحنه بروید. طبیعت چشم‌نواز، کوه‌های سر به فلک کشیده، باغ‌های میوه، درختان وحشی و غار تماشایی، اینجا را به بهشت طبیعت تبدیل کرده است.

در بدنه کوه شوق علی واقع در همین سراب صحنه گوردخمه شیرین و فرهاد را نیز می‌توانید ببینید. در صحنه اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد و شما می‌توانید از خانه‌های مسافر و مدارس آماده‌شده برای اسکان در این شهر استفاده کنید. بعد از دیدن سراب دربند۵۰  کیلومتر به طرف غرب صحنه بروید و روستای کندوله را ببینید. کندوله یکی از روستاهای هدف گردشگری این شهرستان در بخش دینور است که قدمتش به آل بویه می‌رسد.

در این روستا می‌توانید یک روز بمانید و از جاذبه‌های تاریخی، طبیعت بکر و باغ‌های منحصر به فرد انگور و گردوی آن لذت ببرید. ۲ اقامتگاه بوم‌گردی «زران و بانیان» این روستا پذیرای شماست. هنگام ترک صحنه و رفتن به بیستون روستای کرتویج را هم که در مسیر شماست ببینید. روستای کرتویج یکی دیگر از روستاهای پر جاذبه تاریخی است که در مسیر بیستون- میان‌راهان واقع است. در روستای زیبای کرتویج اقامتگاه بوم‌گردی « آرتین دینور» وجود دارد که می‌توان در آن لحظاتی خوش را سپری کرد. قبل از خروج از صحنه سری به بازار آن بزنید. کارگاه‌های سازسازی بسیاری در این شهرستان برای علاقه‌مندان به هنر موسیقی وجود دارد. می‌توانید به کارگاه ساز سنتی نکیسا در میدان مولوی، ساز سنتی تاک در خیابان امیرکبیر و یا کارگاه ساز سنتی خیابان حافظ بروید و خرید کنید.

  • بیستون بر سر راه است

اگر ۲۹ کیلومتر از صحنه دور شوید به بیستون در شهرستان هرسین می‌رسید. سایت جهانی بیستون اولین اثر در این نقطه تاریخی در این شهرستان است که به تنهایی آثاری از ادوار مختلف چون ماد، هخامنشی، سلوکی، اشکانی، ساسانی، ایلخانی و صفویه را می‌توانید در آن ببینید. در این محوطه ۱۲۸ اثر تاریخی برای دیدن وجود دارد. کاروانسرای شاه عباسی که چندین سال به یک هتل برای اسکان مسافران تبدیل شده، در همین محوطه اقامتگاه خوبی برای ماندن است.  در چند کیلومتری بیستون روستای تاریخی سرماج را هم ببینید. در این روستا بقایای قلعه‌ای باستانی وجود دارد.

یک شب اقامت در اقامتگاه بوم‌گردی سرماج این روستا لذت‌بخش است. در هرسین حتما گوردخمه‌های اسحاق‌وند، تخت شیرین، حوض سنگی، رودخانه‌های گاماسیاب و دینور، روستای نجوبران و تپه گنج‌دره را ببینید و از غذای ویژه شهرستان شامل کوفته‌ریزه، خورش قلیه، آبگوشت باغبانی و کباب کوبیده نامدار این منطقه لذت ببرید. رستوران اکبرجوجه نیز برای جوجه‌خواران عزیز پیشنهاد خوبی است.
 قبل از خروج از هرسین سری به کارگاه‌های گلیم‌بافی آن بزنید. گلیم ناصری در خیابان امام خمینی (ره) یا فروشگاه صنایع ‌دستی حسین‌خانی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  • گهواره تمدن

اگر از بیستون (هرسین) بخواهید به سمت کرمانشاه بروید باید ۳۰ کیلومتر را طی کنید تا به شهر یک میلیون نفری کرمانشاه برسید. طاق‌بستان، تکیه بیگلربیگی، معاون، بازارهای سنتی، غار دو اشکفت، تالاب زیبای هشیلان، پل کهنه، سراب نیلوفر، سراب قنبر، باغ گل‌ها، باغ پرندگان و... از جاذبه‌های معروف تاریخی و گردشگری کرمانشاه است. برای اقامت علاوه بر مدارس که آماده پذیرایی از شما هستند، می‌توانید از هتل‌های سه، چهار و پنج ستاره، هتل‌آپارتمان‌ها، خانه‌های مسافر و اقامتگاه‌های بوم‌گردی استفاده کنید.

پیشنهاد ما اقامتگاه‌های بوم‌گردی است که کم‌هزینه هستند و با تمام امکانات یک منزل در اختیار شما قرار می‌گیرند. مدرسه طبیعت کیکم از اقامتگاه‌های بوم‌گردی در سراب قنبر است که آب و هوای خوشی دارد. می‌توانید از سفره‌خانه سنتی سوری واقع در خیابان گمرک، رستوران جمشید، ارگ، رخش که مرکز تفریحی و رفاهی نیز هست استفاده کنید. برای دیدن کرمانشاه حداقل ۲ روز زمان لازم دارید تا بتوانید شهر را کامل بگردید. بعد از کرمانشاه ۲ مسیر برسر راه شماست. یک مسیر به مطقه پاوه و اورمانات منتهی می‌شود و مسیر دوم به سمت غرب استان می‌رود که شامل اسلام‌آباد، دالاهو، قصرشیرین و سرپل و مرز خسروی می‌شود.

  • روانسر؛ دروازه اورامانات

اگر منطقه پاوه و اورامانات را انتخاب کنید باید از شهرستان روانسر که دروازه اورمانات است عبور کنید. روانسر در ۵۵ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه واقع است. روانسر دروازه اورامانات است و از آب و هوای نسبتا سردی برخوردار است. لباس گرم همراه داشته باشید. سراب یاوری، بقعه اویس قرنی، غار کاوات، تالاب هشیلان، سراب زیبای جابری، سراب روانسر و گوردخمه‌های آن جذابیت بارها دیدن را دارد.

قبل از ورود به روانسر تالاب هشیلان را که در ۲۶ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در مسیر روانسر قرار دارد، ببینید. تالاب هشیلان یکی از ‌زیست‌بوم‌های ایران است. در این تالاب حدود ۱۱۰ جزیره بزرگ و کوچک با مساحت تقریبی یک صد متر مربع تا یک هکتار وجود دارد و حدود ۳۰ درصد مساحت تالاب را تشکیل می‌دهند. در این جزایر به تناسب شرایط خاص، گونه‌های گیاهی و جانوری شکل گرفته است. پوشش گیاهی سطح تالاب علفی است و بعضا به صورت گیاهان آبزی در داخل آب و غیرآبزی در جزایر مستقر شده است.

پوشش گیاهی این تالاب شامل گونه‌های بید به صورت پراکنده و بسیار اندک و گونه‌های علفی چون سیم واش، نیلوفر آبی، عدسک آبی و بزواش است
در داخل و حاشیه تالاب علاوه بر راسته جوندگان از خانواده موش‌ها، پستاندارانی چون گرگ، روباه، خرگوش، شغال و گربه وحشی نیز زندگی می‌کنند. ارتفاعات خورین واقع در شمال و شمال غرب تالاب، زیستگاه مناسبی برای بز وحشی است. 

بعد از خروج، به طرف شهر روانسر بروید. سراب روانسر در ورودی این شهرستان بسیار خروشان است و استراحت و لذت بردن از مناظر زیبای این سراب در کنار جوجه‌کباب و دوغ محلی بسیار می‌چسبد. اگر قصد ماندن در این شهرستان را دارید در روستای کانی کچکینه در بخش مرکزی روانسر اقامتگاه‌های بوم‌گردی «هیراد و سابات» برای ماندن و لذت بردن از جاذبه‌های این شهرستان مناسب است.

بیش از ۱۰ واحد پذیرایی خوب هم در مسیر و خود شهر برای پذیرایی وجود دارد که می‌توانید بنابر انتخاب خود یکی را برای استفاده برگزینید. از روانسر که خارج شوید ۲ راه برسر راه شما وجود دارد. راهی که به سمت جوانرود می‌رود و راهی که به شهرستان پاوه منتهی می‌شود.

  • شهر آفتابگردان

 از هرسین ۲ مسیر پیش رویتان است؛ یکی کرمانشاه و دیگری سنقر و کلیایی. اگر بخواهید از هرسین به شهرستان سنقر بروید باید مسیرتان را به طرف شمال شرقی استان عوض کنید. حدود یک ساعت و نیم باید در جاده کوهستانی و سرسبز رانندگی کنید. یا این‌که به بیستون برگردید و میان‌راهان را جا بگذارید تا مسیرتان را از هرسین به طرف شمال شرقی استان عوض کنید. حدود یک ساعت و نیم باید در جاده رانندگی کنید تا به سنقر برسید.

سنقر دارای ۲ بخش مرکزی و سطر است. آثار دیدنی سنقر بیشتر به بافت طبیعی آن مربوط می‌شود. آب و هوای این شهرستان سرد و ییلاقی است و بهتر است لباس گرم بپوشید. سراب‌های گلویچ و گزنهله از مراکز تفریحی است. مکان مناسبی برای استراحت‌کنندگان در این سراب مهیا شده است. ۲ روستای چرمله علیا و ورمقان نیز، با جاذبه‌های زیبای فصلی، آبشارهای معروف و زیبا، می‌توانند لحظات خوشی در این سفر برای شما رقم بزنند. سراب گلویچ در جنوب غربی سنقر را از دست ندهید.

در اطراف سراب آثار تاریخی و مناظر و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی وجود دارد. تپه سراب گلویچ مربوط به دوران اشکانیان است که به عنوان یک اثر ملی در سال ۸۴ به ثبت رسیده است. در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی سنقر منطقه بسیار زیبا و دیدنی کیونانات وجود دارد که جاذبه‌های طبیعی و زیادی برای دیدن دارد. از گلویچ هم می‌توان به سراب گزنهله در جنوب سنقر بروید و از دیدن و نوشیدن آب چشمه‌های زلال منطقه لذت ببرید. کمی در کنار این سراب استراحت کنید. مکان‌های مناسبی برای استراحت بازدیدکنندگان در این نقطه وجود دارد. 

در شمال سنقر نیز ۲ روستای چرمله علیا و ورمقان برای گشت و گذار و ماندن بی‌نظیر است. دیدن کردن از چرمله علیا در ۳۲ کیلومتری شمال سنقر با وجود ارتفاعات بدر و پریشان و آبشار بسیار زیبای خالی از لطف نیست. ورمقان نیز در ۳۸ کیلومتری شمال سنقر به فاصله کمی از چرمله علیا قرار دارد. مناظر و چشم‌اندازهای بی‌نظیر، باغ‌های انبوه و سرسبز و چشمه‌های زلال این روستا هم دیدنی است. هنگام بازگشت و ترک سنقر تخمه معروف آفتابگردان منطقه را فراموش نکنید. فرش، گلیم و گبه سنقر نیز از صنایع‌ دستی سنقر و کلیایی است. هنگام آمدن به مرکز سنقر سری هم به بقعه مالک بزنید. این بقعه برجی هشت‌ضلعی است که گنبد آجری مدوری روی آن قرار دارد و متعلق به دوره ایلخانی است.  مجموعه اقامتگاهی هتل نور این شهرستان از امکانات رفاهی و پذیرایی خوبی برخوردار است. می‌توانید حداقل شبی را در آن بگذرانید و غذاهایی چون فسنجان، آبگوشت و آش سنتی هفت‌لشکر را بچشید. از سنقر دوباره باید به هرسین برگردید تا به کرمانشاه بروید.

  • پیشنهاد
  • غار سنگی خالو حسین 

پیشنهاد می کنیم در سفر به کرمانشاه بازدید از غار خالو حسین را از دست ندهید. غار سنگی حسین کوهکن معروف به خالو حسین، نام غاری دست‌ساز است که در منطقه توریستی میگوره از توابع  بانه‌وره بخش باینگان اورامانات قرار دارد. این غار توسط مردی به نام حسین کوهکن ایجاد شده که فقط یک پا داشت و بر اثر ناملایمات زندگی راهی کوهستان شد و خانه ای سنگی برای خود بنا نهاد؛ آن هم با ابتدایی ترین امکانات.

این بنا از ۴ خانه مجزا و ۹ اتاق تشکیل شده که در بعضی نقاط نسبت به سطح زمین ارتفاع کمتری دارد. او خانه‌هایش را به طول ۲ تا ۳ متر و ارتفاع ۲/۱ تا ۷/۱ متر ساخته است. ورودی اصلی سرا در قسمت شمالی و پشت صخره، واقع است. ورودی غار، دریچه‌ای باریک در دل صخره با شیبی اندک و ارتفاعی کوتاه و چند پله است. در محل ورود، دالانی بسیار کوچک به ۳ورودی دیگر ختم می‌شود. او حتی برای خود دستشویی و حمام نیز ساخته است. حسین کوهکن در مدت ۱۹ سال و تنها با یک کلنگ، این غار سنگی را  ایجاد کرد و به همین خاطر نیز به او لقب فرهاد دوم یا فرهاد ثانی داده‌اند. خالو حسین ۶ مهر ۱۳۰۹ در دروله سفلی، پاوه به دنیا آمد  و ۵ مرداد امسال چشم از جهان فرو بست.

  • پاوه؛ شهر هزار ماسوله


اگر بخواهید به سمت پاوه حرکت کنید قبل از رسیدن به این شهرستان با تفرجگاه منطقه جنگلی شبانکاره روبه‌رو می‌شوید که دارای رستوران‌های بین راهی است و در آنها کباب محلی می‌پزند. از خوردن دوغ و ماست محلی نیز می‌توانید لذت ببرید. غار کاوات نیز در مسیر روستای شبانکاره واقع است. این غار تامین‌کننده بخش مهمی از آب شهر جوانرود است. در فاصله ۵ کیلومتری منطقه شبانکاره غار قوری‌قلعه وجود دارد که به بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین غار آبی آسیا معروف است. این غار یکی از ۷ اثر ملی طبیعی ایران است. حتما این غار شگفت‌انگیز را ببینید و از پیاده‌روی در دالان‌های بی‌نظیر آن لذت ببرید. 

قبل از رسیدن به پاوه نیز دو راهی دیگری وجود دارد. در راهی که به بخش باینگان ختم می‌شود( باینگان یکی از بخش‌های شهرستان پاوه است) چندین روستای زیبا وجود دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست. روستای ساتیاری و زردویی از جمله این روستاهاست. در روستای ساتیاری اقامتگاه بوم‌گردی «ساتیار» مهیای پذیرایی از شماست. اگر مسیر مستقیم به پاوه را انتخاب کنید در طول مسیر از جاذبه‌های دیدنی بوم‌گردی در روستاهای شمشیر، هجیج، نسمه، داریان، شرکان و زردویی، خانقا و ساتیاری لذت ببرید. در این منطقه اقامتگاه‌های بوم‌گردی متعددی برای پذیرایی از مهمانان و مسافران نورزوزی مهیا شده است. هه‌نار در شرکان، بهاران و نسمه در روستای نسمه از جمله اقامتگاه‌های بومگردی پیشنهادی ما به شما در پاوه است. به عنوان نمونه هجیج از روستاهای پرجاذبه کرمانشاه در اورامانات است که علاوه بر جاذبه‌های طبیعی از نظر صنایع دستی و بافت روستایی مورد توجه است. امامزاده کوسه هجیج و رودخانه سیروان نیز در این روستا قرار دارند. خانقاه روستایی در ۲ کیلومتری جنوب پاوه، روبه‌روی کوه آتشگاه، است که از هر چهار طرف محصور در درختان باغی است. 

  • روستای ساتیاری

اکوکمپ ساتیار یکی قدیمی‌ترین و زیباترین مناطق اورمانات از توابع باینگان در ۲۴ کیلومتری پاوه است. در این اکوکمپ امکانات میزبانی مهمانان در طول سال با تفریحات مفرح فراهم است. ۳ تا ۴ شبانه‌روز برای گشت و گذار در مناطق بکر و زیبای طبیعی پاوه لازم است تا از جاذبه‌های زیبای منطقه به بهترین شکل ممکن لذت ببرید. اقامتگاه‌ها و هتل‌های خوبی در مسیر پذیرای مسافران و گردشگران منطقه است. 

سوغات پاوه را که شامل انواع میوه مثل توت، انجیر، گردو، مویز، رب انار، سقز و روغن حیوانی است فراموش نکنید. بدون شک تا عمر دارید مزه این خوراکی‌های را زیر دندان حس خواهید کرد. قالی دستباف، گیوه و انواع سبد نیز از صایع دستی مردم پاوه است. برای خرید به بازارچه مرزی در بلوار جانبازان و یا بازار میوه در میدان مولوی بروید. هتل ارم، هورامان و ستاد اسکان فرهنگیان نیز برای اقامت خوب است. 

  • جوانرود و روستاهای زیبا

اگر از روانسر مسیرتان را به سمت جوانرود کج کنید این شهر در ۸۶ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع است. به دلیل داشتن بازارچه مرزی اغلب مسافران حتما سری به این شهر می‌زنند و از این بابت جزو شهرهای پر بازدید است. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری نیز در این شهرستان وجود دارد. از جوانرود به سمت شهرستان ثلاث که بروید کمپینگ گردشگری وجود دارد. همچنین کمپینگ گردشگری سفیدبرگ در روستای سفیدبرگ و شروینه نیز محل‌های مناسبی برای اقامت چندین ساعته و حتی شبانه‌روزی است. 

سفیدبرگ در ۱۵ کیلومتری شمال غرب جوانرود واقع شده و دارای طبیعتی بکر است. شروینه نیز در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی شهر جوانرود واقع است. ثلاث باباجانی نیز شهرستانی است که در ۵۰ کیلومتری جوانرود واقع است و سراب هلول، آبشار شیخ صله از زیبایی‌های گردشگری آن است.

چشمه شفابخش ریزه در ۳۰ کیلومتری آن نیز موجب جذب افراد بسیاری به این نقطه است.‌در جوانرود می‌توانید برای اقامت به مراکز اسکان آموزش و پرورش و خانه معلم این شهرستان مراجعه کنید. رستوان اسلامی نیز برای پذیرایی غذاهای با کیفیتی عرضه می‌کند. برای خرید گیوه نیز به گیوه‌فروشی خیابان طالقانی و گیوه‌فروشی رحمانی در سه‌راه اصلی این شهرستان مراجعه کنید.

  • اسلام‌آباد غرب

برای رفتن به غرب استان دوباره باید به کرمانشاه برگردیم و مسیر اسلام آباد غرب را برای ادامه سفر انتخاب کنیم. بعد از گذشتن از بخش ماهیدشت به یادمان شهدای دفاع مقدس در تنگه مرصاد می‌رسیم. پس از عبور از این نقطه و ورود به اسلام‌آباد، سراب هرسم در روستای هرسم دارای جاذبه‌های زیبا و مناظر بدیع است. دیدن آتشکده شیان در روستای پلنگرد و تپه تاریخی چغاکاوانه، سراب شرف‌آباد، زیارت امامزاده حسن و عباسعلی نیز خالی از لطف نیست. اسلام‌آباد در ۶۳ کیلومتری جنوب غربی کرمانشاه واقع است. از چندین کبابی معروف در مسیر اسلام‌آباد – هرسم نیز می‌توانید استفاده کنید و از خوردن کباب لذت ببرید.

  • دالاهو؛ بهشت گمشده

از اسلام‌آباد که بخواهید خارج شوید به شهرستان دالاهو با مرکزیت شهر کرند می‌رسید. کرند از بافت‌های طبیعی استان است که طبیعت بکر و بی‌نظیرش به پای شهرستان پاوه می‌رسد. دالاهو از منظر اکوتوریسم یکی از شهرستان‌های زیبای ایران است که ناشناخته مانده است.

  • خرید شیرینی های کرمانشاه

از مهم‌ترین سوغاتی‌های خوراکی شهر کرمانشاه می‌توان به شیرینی بژی، نان برنجی، نان شکری، نان خرمایی، نان روغنی کرمانشاهی و کاک اشاره کرد. این شیرینی‌ها را می‌توانید در بازار سنتی کرمانشاه و در راسته‌ نان برنجی پزها خریداری کنید. البته به این لیست، روغن حیوانی معروف کرمانشاهی را نیز اضافه کنید. با کمی جست و جو می‌توانید روغن عالی تهیه کنید که استفاده از آن در غذاها و بر روی برنج، عطر و طعم فوق‌العاده‌ای به غذاهایتان خواهد داد.

پیشنهاد می کنیم برای خرید نان برنجی تازه و خوشمزه برندهای شکریز، سالاری و صفایی را تهید کنید.  در لیست سوغاتی‌های مربوط به صنایع دستی استان، موارد بسیاری قرار می‌گیرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قالی و قالیچه، گلیم، گیوه‌های رنگی، جاجیم، موج، زیورآلات و مصنوعات چرم اشاره کرد. پیشنهاد می‌کنیم صنایع دستی استان کرمانشاه را به عنوان یادگاری یا هدیه‌ای نفیس برای عزیزان خود انتخاب کنید.

  • ریجاب

قبل از رسیدن به مسیر قصر در سمت راست حرکت کنید. قبل از رسیدن به قصر به منطقه ریجاب می‌رسیدکه به لحاظ تاریخی و طبیعی زیبایی‌های آن فوق تصور است. در این نقطه ماهی هم سرو می‌شود. قدیمی‌ترین مسجد کشور نیز در این منطقه واقع شده است. قبرستان ابودجانه نیز در این منطقه واقع شده است. بعد از آن به قلعه یزدگرد می‌رسید که از شگفت‌انگیز و مرموزترین قلعه‌های دوره ساسانیان است.

مسیر دسترسی به این قلعه از جنگل‌های سرسبز بلوط می‌گذرد. بعد از قلعه یزدگرد، آبشار پیران در منطقه چشم‌نوازی می‌کند. این آبشار منحصر به فرد در ایران بی‌نظیر است. مقبره بابا یادگار نیز زیارتگاه بسیاری از معتقدین به این زاهد است. سراب‌های کرند، روستای گردشگری حریر، شالان، روستای سرخه دیزه، طبیعت ریجاب، آبشار ژالگه، منطقه تفریحی میان‌ دارو آثار تاریخی و فرهنگی چون قلعه یزدگرد، دیوار گچ، قلعه دارو، مقبره ابودجانه، مسجد عبدالله ابن عمر و موزه مردم‌شناسی و بسیاری مناطق گردشگری دیگر از جاذبه‌های این نقطه از استان کرمانشاه است.

  • ‌بازار سنتی کرمانشاه

‌بازار سنتی کرمانشاه یکی از اصلی‌ترین بخش‌های شهر و از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده‌ ایران است. این بازار که به دلیل ساخت خیابان‌های اصلی شهر اکنون به ۴ قسمت تقسیم شده، شامل راسته‌ها و بخش‌های متعددی است. در این بازار می‌توانید ضمن بازدید، لباس‌های محلی، سوغات و صنایع دستی استان کرمانشاه را تهیه کنید. راسته اصلی بازار کرمانشاه از دروازه چقا سرخ تا دروازه پل سید جمعه ادامه دارد. راسته‌های بازار کرمانشاه بر اساس حرفه بازرگانی و صنعتگری، شهر، مذهب بازرگانان و کارکرد به اسامی ذیل نامگذاری شده‌اند: بزازها، صندوق سازها، بنکدارها، آهنگرها، زرگرها، حوری آباد، کلوچه‌پزها، حلبی‌سازها، صحاف‌ها، مسگرها، سراج‌ها، علافخانه، ترک‌ها، کلیمی‌ها، چال حسن خان و توپخانه.

  • شالان

روستای شالان در ۵۰ کیلومتری کرند غرب پوشش سبز بی‌نظیری دارد و دارای چشمه‌ها و سرچشمه‌های پر آب است. در جنوب روستا آب الوند جریان دارد. در کرند غرب کارگاهای چاقوسازی معتبری در ورودی شهر وجود دارد که پا به پای چاقوی زنجان و حتی با کیفیت‌تر ساخته می‌شود. یک روز کامل برای لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی و مذهبی منطقه ریجاب و اطراف آن لازم دارید. از بازارچه دائمی صنایع ‌دستی در ورودی شهر کرند نیز استفاده کنید. 

  • سرپل ‌ذهاب

هنگام خروج از دالاهو وارد سرپل ذهاب می‌شوید. طاق‌گرا، زیچ منیژه، گوردخمه دکان داود، نقش‌برجسته‌های آنوبانی‌نی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی منطقه است. از روستای پیران در ۹ کیلومتری سرپل ذهاب نیز می‌توانید دیدن کنید. جنگل‌های انبوه و چشم‌نواز آبشار بلند پیران در زمره جاذبه‌های کم‌نظیر روستاست. اماکان پذیرایی بین راهی خوبی در منطقه پیران مهیای مسافران است و از غذاهای محلی نیز می‌توانید لذت ببرید.اگر از سرپل‌ ذهاب به سمت قصرشیرین حرکت کنید با افزایش دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه روبه‌رو خواهید شد. هوا در فصل بهار در قصر طروات خاصی دارد. این نقطه دارای مرز مشترک با عراق است. بزرگ‌ترین پایانه مرزی در این نقطه واقع شده است. 

  • مناطق زلزله‌زده

سفر به مناطق زلزله‌زده استان علاوه بر بازدید طبیعت زیبا و اماکن تاریخی می‌تواند موجب روحیه‌بخشی به ساکنان این مناطق شود. ضمن این‌که دیدن روستاهای در حال بازسازی یا بازسازی‌شده از سوی علی دایی و صادق زیباکلام هم می‌تواند جالب باشد. روستای آوارشده «سراب ذهاب قادری» در شهرستان سرپل‌ذهاب با عنوان دهکده امید از سوی صادق زیباکلام در حال ساخت است. علی دایی هم روستای «مله‌ رولان» را دوباره ساخته است. 

  • قصرشیرین

قصرشیرین در غرب استان در ۱۷۶ کیلومتری کرمانشاه واقع است.۱۰۰ اثر تاریخی در قصر وجود داردکه ۳۰ اثر آن ثبت ملی شده است. عمارت خسرو و چارقاپی از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است. پارک‌های خوبی در مسیر قصر وجود دارد و یادمان‌های زیبایی از دفاع مقدس. 

چارقاپی از جمله آتشکده‌های دوره ساسانی است که در مرز قصرشیرین قرار دارد. این آتشکده چارقاپی از جمله بناهای تقویمی ایران بوده که برای تشخیص شروع فصول از آن استفاده می‌شده است. این اثر که قدمتش به دوره ساسانی برمی‌گردد در نتیجه جنگ تحملی آسیب فروانی دیده است. از صنایع ‌دستی شهرستان نیز جارو، حصیر، دم‌کنی، جانانی  است. در قصر به سفره‌خانه سنتی سیاوش در بلوار راه کربلا بروید و از خوردن غذاهای سنتی آن لذت ببرید. بیش از ۱۰ هتل به واسطه عبور و مرور زائرین کربلا در دهه‌های گذشته در این شهرستان مهیای حضور مسافران است.

  • گیلانغرب 

آخرین شهرستان استان در غرب کرمانشاه، گیلانغرب است. گیلانغرب را می‌شود هم از مسیر اسلام‌آباد رفت و هم قصرشیرین. فاصله گیلانغرب تا کرمانشاه ۱۵۵ کیلومتر است. روستای گلین، منطقه ناودار، آبشار تنگه گلم، کاخ اربابی،دریاچه سراب‌ مورت و سد زاگرس برخی از جاذبه‌های منطقه گیلانغرب است. گلین روستایی گلکانی با رود خروشان و باغ‌های انار و گردو است. علاوه بر مراکز اسکان نوروزی ارزان می‌توانید از هتل و رستوران اردشیری و مرکز پذیرایی گواور در گیلانغرب استفاده کنید. 

  • دنده‌کباب معروف و لذیذ کرمانشاهی

دنده‌کباب معروف و لذیذ کرمانشاهی را می‌توانید در رستوران حیدری یا رستوارن جمشید و رضایی در طاق‌بستان امتحان کنید. 
خورشت خلال بادام نیز از غذاهای خوشمزه و خاص کرمانشاه است که در سفر به کرمانشاه حتما این غذا را نوش جان کنید. پیشنهاد ما رستوران ارگ واقع در مجتمع تجاری ارگ در میدان مصدق (مرکز شهر) است.

ضمن بازدید از این مرکز خرید می‌توانید این غذای سنتی را نیز امتحان کنید. 
یکی دیگر از غذاهایی که در سفر به کرمانشاه نباید آن را از دست بدهید، آش عباسعلی است. 
این آش سنتی و محلی کرمانشاهی بسیار خوش‌طعم و مقوی است که می‌توانید در رستوران‌های کوچک موجود در مرکز شهر،  این غذا را تهیه و میل کنید.

کد خبر 434983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha