سعید موتمنی در گفتوگو با ایرنا افزود: از چهاردهم بهمن تا چهارم اسفندماه شاهد بودیم ورودی بازار از سوی خودروسازان بسته شد و عرضه جدیدی به بازار انجام نگرفت. وی مدعی شد: به نظر میرسد خودروسازان به منظور افزایش قیمتها در بازار و پس از آن تعیین قیمت کارخانه ای پنج درصد زیر قیمت بازار به این اقدام دست زدند که از نظر روانی اثر گذار شد. این مقام صنفی دلیل ادعای خود را تغییر نکردن نرخ ارز یا اتخاذ سیاستهای جدید برای افزایش قیمتها در آن ایام عنوان کرد.
وی تاکید کرد: خودروسازان باید قیمتهای پایه خودروها را پایین بیاورند، زیرا این قیمتها از نظر مصرف کنندگان و مشتریان «غیرمنطقی» است.
موتمنی بطور نمونه به پژو ۲۰۶ تیپ ۲ اشاره کرد که تا چهاردهم بهمن ماه ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت، اما تا چهارم اسفندماه و پس از بسته شدن عرضه خودروسازان تا ۸۱ میلیون تومان نیز صعود کرد.
وی ادامه داد: امروز این خودرو اگرچه با هفت میلیون تومان کمتر و حدود ۷۴ میلیون تومان قیمت گذاری شده، اما مردم منتظرند که قیمتها به تعادل برسد و بر این اساس در عمل خرید و فروشی انجام نمیشود.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو همچنین از خودروی سراتو یاد کرد که قیمت آن از چهاردهم بهمن تا امروز از ۲۰۵ میلیون تومان، ابتدا به ۲۷۰ میلیون تومان افزایش یافت و این روزها ۲۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.
وی گفت: هرچند به ایام پایانی سال نزدیک می شویم، اما برخلاف سالهای گذشته رونقی در بازار شاهد نیستیم. به گفته موتمنی، شور و هیجان ۲ هفته پیش در بازار کاسته شده و از نوسانات شدید قیمتی خبری نیست.
موتمنی یادآور شد: اگر عرضه کارخانهها تداوم داشته باشد، روند قیمتها کاهشی خواهد شد، اما وقتی خودرویی از سوی خودروسازان فاکتور نمیشود دلالان و واسطهها به افزایش قیمتها میپردازند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تاکید کرد: ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باید به تحلیل قیمت خودروها بپردازند تا قیمت تمام شده هر خودرو به روشنی مشخص باشد؛ پس از آن، خریدار و فروشنده رضایت خواهند داشت.
وی به پیش فروشهای اخیر خودروسازان اشاره کرد و بیان داشت: اکثریت افرادی که برای ثبت نام به سایتهای فروش هجوم میآورند مصرف کننده واقعی نیستند، بلکه برای کسب سود است.
- خرید و فروش خودروهای خارجی
این مقام صنفی ادامه داد: وقتی التهاب و افسارگسیختگی قیمت در خودروهای داخلی وجود داشته باشد، به خودروهای خارجی نیز سرایت میکند. وی خاطرنشان کرد: این روزها شاهد فروکش کردن التهاب قیمتی در بازار خودروهای خارجی هستیم و روند قیمتها کاهشی شده است.
موتمنی افزود: خرید و فروش خودروهای خارجی انجام میشود، اما معمولا خریداران تعیین کنندهاند و با چانه زنی به تعیین قیمت میپردازند. وی اظهار داشت: هرچند از تیرماه امسال جلوی واردات خودروهای خارجی گرفته شد، اما به دلیل وجود خودرو در پارکینگها به اندازه کافی، شاهدیم همچنان شماره گذاری این خودروها انجام میشود؛ همچنین شرکتهایی نظیر کرمان موتور و غیره که به مونتاژ خودروهای خارجی میپردازند مشکلی در تحویل خودرو ندارند و همین مساله به کاهش التهابات در این بازار کمک کرده است.
نظر شما