همشهری آنلاین: جامعه جهانی در موضعی هماهنگ گام بلندی را برای مقابله با نقض حقوق بشر توسط آل سعود برداشت و ضمن انتقاد از بازداشت فعالان حقوق زنان عربستانی خواستار همکاری ریاض با تحقیقات مربوط به قتل «جمال خاشقچی» شد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل

به گزارش جمعه ایرنا، شورای حقوق بشر سازمان ملل که سال ۲۰۰۶ تاسیس شد زبان به انتقاد شدید از عربستان گشود و در بیانیه ای اعلام کرد: ما نسبت به گزارش های رسیده در خصوص ادامه بازداشت ها و دستگیریهای خودسرانه مدافعان حقوق بشر در عربستان به شدت ابراز نگرانی می کنیم.

این بیانیه را «هارالد آسپلوند» نماینده ایسلند در شورای حقوق بشر قرائت کرد و ۳۶ عضو این نهاد بین المللی از آن حمایت کردند. نکته قابل توجه آن است که همه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا یکصدا پشت این بیانیه قرار گرفته اند و کانادا و استرالیا نیز که جزو متحدان آمریکا هستند، از آن حمایت کردند. یکی از نمایندگان اتحادیه اروپا که نامش فاش نشده است به خبرگزاری رویترز گفت: این موفقیتی برای اروپاست که در این موضوع متحد شده است.

در بیانیه شورای حقوق بشر سازمان ملل همچنین آمده است: «ما مشخصا نگران استفاده از قانون ضدتروریسم و سایر قوانین امنیتی علیه افرادی هستیم که به طور مسالمت آمیز حقوق و آزادی های خود را اعمال می کنند.» علاوه بر این، شورای حقوق بشر سازمان ملل از عربستان می خواهد که با تحقیقات مربوط به قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود همکاری کند. خاقشچقی دوم اکتبر (دهم مهر) در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه کشته شد. نهادهای اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده اند که این قتل نمی توانسته بدون دستور مستقیم «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی انجام شده باشد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه خود گفته که قتل خاشقچی را «به شدیدترین لحن محکوم کرده» و «شرایط قتل وی بار دیگر ایجاد می کند که از روزنامه نگاران حمایت شده و حق آزادی بیان در سراسر دنیا حفظ شود.»

اعدام های فراقضایی توسط آل سعود مورد دیگری است که خشم جامعه جهانی را برانگیخته است. «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام های فراقضایی گفت: «این مسئولیت جمعی بر گُرده جامعه بین الملل است که نقض حقوق بشر در کشوری را مورد توجه قرار دهد که تاکنون از هر بررسی و تحقیقی فرار کرده است.»

تشکیل جبهه متحد بین المللی علیه اقدامات ضدحقوق بشری سعودی ها در حالی است که آمریکا چشم به روی جنایات سعودی ها بسته و در عین حال، ژوئن گذشته اعلام کرد که به دلیل برخورد غیرمنصفانه با رژیم صهیونیستی از شورای ۴۷ عضوی حقوق بشر سازمان ملل خارج می شود. اما تارنمای ان. بی. سی نیوز نوشت که بیانیه این شورا حتی بدون آمریکا هم از وزن و قوت برخوردار است.

شبکه الجزیره انگلیسی از مقر کمیسیون اروپا در بروکسل پایتخت بلژیک گزارش داد که اروپایی ها «در واکنش به قتل خاشقچی بسیار قوی عمل کردند. آنها همچنین تحت فشار هستند تا در رابطه با سوابق حقوق بشری عربستان، هم در داخل و در رابطه با بازداشت و محاکمه فعالان زن و همچنین سوابق ریاض در جنگ علیه یمن وارد عمل شوند. آنها می دانند که باید در این زمینه ها نیز عملکردی قوی داشته باشند.»
قتل خاشقچی و بیانیه ای که درشورای حقوق بشر سازمان در ژنو قرائت شد، بار دیگر وضعیت حقوق بشر در عربستان را درکانون توجه قرار داده است.

«دانا احمد» پژوهشگر بخش عربستان در سازمان عفو بین الملل اظهار داشت: این فرصتی حیاتی است تا کشورها علنا یک موضع محکم علیه نقض شدید حقوق بشر در عربستان اتخاذ کنند. امیدواریم که بیانیه شورای حقوق بشر سازمان ملل فشارهای دیپلماتیک بر مقام های سعودی را افزایش دهد.

زنانی که برای احقاق حقوق خود و سایر زنان دست به کار شده و اینک در زندان به سر می برند، نگاه های بین المللی را به گوشه دیگری از اقدامات ضدانسانی ریاض کشانده اند و وضعیت آنها «میشل باشله» کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل را بر آن داشته است تا از عربستان بخواهد این زنان را آزاد کند.

لجین هذلول، ایمان النفجان و عزیزه الیوسف از فعالان حق رانندگی زنان جزو افرادی هستند که در عربستان بازداشت شده اند. این زنان از ماه می تا جمعه گذشته بدون هیچ گونه تفهیم اتهامی بازداشت بودند. دادستان ها جمعه گذشته این زنان را به تلاش برای «تضعیف امنیت، ثبات و وحدت ملی عربستان» متهم کردند. گزارش دیدبان حقوق بشر و عفو بین الملل حاکی است که مقام های سعودی فعالان را با شوک الکتریکی، شلاق و شیوه های دیگر شکنجه کرده و برخی دیگر را مورد تعرض جنسی قرار داده اند.

إسراء الغمغام فعال شیعه و سلمان العوده روحانی نامدار شیعه دو فرد دیگری هستند که عربستان آن را بازداشت کرده است. به نوشته ان. بی. سی نیوز، العوده با حکم اعدام مواجه است و خانواده اش گفته اند که مقام های سعودی وی را به ایجاد هرج و مرج متهم کرده اند.

پسر العوده که پژوهشگر ارشد «مرکز تفاهم متقابل اسلام و مسیحیت» در دانشگاه جورج تاون است، اظهار داشت: جامعه بین الملل سرانجام از خواب برخاسته است. ما برای بیان داستان های عربستان و اتفاقات جاری در آنجا بسیار تلاش کردیم اما امروز دیگران ما را آسان تر درک می کنند. آنها به ما امید می دهند.

کد خبر 434048

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha