پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: تندروها در آمریکا نگران هستند که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا پس از شکست مذاکرات هانوی، برای بازگشت اعتبار از دست رفته خود اقدام به توافقی زودرس با چین کند.

تندروها به ترامپ برای توافق زودرس با چین هشدار دادند

به گزارش ایرنا روزنامه 'اس سی' هنگ کنگ روز پنجشنبه نوشت: برخی از آنها به ترامپ هشدار داده اند که مبادا به دلیل شکست مذاکرات ویتنام با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی درباره توافق با چین دچار اشتباه شود.

از جمله این افراد باید به رابرت لایتیزر مذاکره کننده ارشد تجاری آمریکا اشاره کرد که به مواضع ضد چین شهرت دارد و گفته است نباید در این زمینه اشتباهی صورت گیرد.

وی در واکنش به اینکه گفته می شود ترامپ برای اثبات خود ممکن است با چین وارد توافق شد، خاطر نشان کرد که توافق با چین فعلا در دسترس نیست.

گزارش‌ها حاکی است ترامپ بتدریج علاقه بیشتری به توافق سریعتر با چین نشان می دهد اما مشاورانش به او هشدار داده اند اصلا نباید شتاب کند و بازارها فعلا با ثبات است و عجله ای برای توافق با چین نیست.

قرار است رییس جمهوری آمریکا در پایان ماه جاری میلادی با شی جین پینگ همتای چینی خود دیدار کند مخالفان بر او فشار وارد می کنند که در توافق احتمالی با چین، «آمریکا باید دست برتر داشته باشد».

از جمله اینکه گفته شده است ترامپ باید توافقی انجام دهد که در آن تهدید افزایش تعرفه ها وجود داشته باشد و به پکن اجازه اتخاذ تدابیر مقابله جویانه ندهد.

دن دیمیکو از مشاوران تجاری رییس جمهوری آمریکا که در تعرفه گذاری ها نقش دارد، می گوید: ما به رییس جمهوری گفته ایم باید در مقابل چین سرسخت باشد و او حتما همین طور خواهد بود.

وی اینکه ترامپ بخواهد بخاطر شکست هانوی با چین به توافق برسد را رد کرد و افزود: رییس جمهوری آمریکا هر توافقی را که مفاد آن درست و مطابق منافع نباشد امضا نخواهد کرد.

او گفت: دیدار سران کشورها تضمین کننده یک توافق بین دو کشور نیست در مورد سران آمریکا و کره شمالی همینطور شد و دیدار با شی جین پینگ هم تفاوتی ندارد.

چین قول داده است بر اساس توافق، از محصولات انرژی و کشاورزی آمریکا بیشتر خرید کند اما هنوز درمورد درخواست مهم این کشور پاسخی نداده است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا می گوید مذاکرات زیادی انجام شده و توافقات زیادی هم بدست آمده است اما هنوز نمی توان یک قضاوت کلی انجام داد همیشه در آخرین دقایق مذاکرات می تواند به شکست بیانجامد.

کد خبر 433997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha