همشهری آنلاین: ۶۴ درصد از شهرهای بزرگ دنیا در بخش آلودگی هوا خطوط قرمز سازمان بهداشت جهانی را رد کرده‌اند و ۲۲ شهر از ۳۰ شهر آلوده دنیا در هند قرار دارند.

هواي آلوده در دهلي نو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، تحلیل داده‌های گرین‌پیس و ایرویژوال از آمار سه هزار شهر دنیا نشان می‌دهد حدود ۶۴ درصد این شهرها از راهبرد سالانه سازمان بهداشت جهانی WHO در زمینه ریزآلاینده‌ها فراتر رفته‌اند. در واقع، میزان ریزآلاینده‌ها در هوای حدود ۱۹۲۰ شهر بیش از اندازه است. ابعاد این آلاینده‌ها کمتر از یک‌چلهم عرض تار موی انسان اما آثار منفی آنها بر سلامتی انسان بسیار گسترده است.

تمام شهرهای بررسی‌شده در منطقه خاورمیانه و قاره آفریقا خطوط قرمز WHO را زیر پا گذاشته و ۹۹ درصد شهرهای جنوب آسیا و ۸۹ درصد شهرهای شرق آسیا چنین عملکردی ثبت کرده‌اند. گوروگرام در هند سال ۲۰۱۸ آلوده‌ترین شهر دنیا بود و قاضی‌آباد در هند و فیصل‌آباد در پاکستان در رده‌های دوم و سوم ایستادند. گوروگرام در جنوب‌غربی دهلی میزبان دفاتر مرکزی شرکت‌هایی چون اوبر و تریپ‌ادوایزر و مرکز فناوری هند است.

هوتان در چین رده هشت، لاهور پاکستان رده ۱۰، دهلی در هند رده ۱۱ و داکا در بنگلادش رده ۱۷ را در زمینه آلودگی هوا دارند و در ۵۰ شهر آلوده دنیا فقط نام همین چهار کشور دیده می‌شود. در میان پایتخت‌ها دهلی‌نو همچنان آلوده‌ترین است و داکا و کابل در افغانستان (رده کلی ۵۲) دوم و سوم هستند. سارایوو با رده کلی ۲۴۰ آلوده‌ترین شهر اروپایی است و لندن رده ۴۸ و واشنگتن رده ۵۶ آلوده‌ترین پایتخت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

تهران پایتخت ایران با رده کلی ۴۷۴ یکی از پایتخت‌های نسبتا آلوده است که هوای آن در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ (دی و بهمن ۹۶) ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است. پکن با رده ۱۲۲، پاریس با رده ۹۲۹، لندن با رده ۱۵۳۹، برلین با رده ۱۵۸۸، واشنگتن با رده ۲۱۸۹، نیویورک با رده ۲۷۵۰ و ملبورن با رده ۲۹۴۱ در این جدول قرار گرفته‌اند.

بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، هر سال دست‌کم حدود هفت میلیون نفر قربانی بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا می‌شوند و بانک جهانی ضربه آلودگی هوا را بر اقتصاد جهان ۲۲۵ میلیارد دلار برآورد کرده است.

کد خبر 433853

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha