یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: قطعی سه کابل اینترنت منطقه خاورمیانه در روزهای گذشته اینترنت ایران را هم تحت تاثیر قرار داده و باعث کندی در ارتباطات شده است.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت هم از جایگزینی خط ترکیه به جای دو خط از دست رفته ایران سخن گفت اما زمان دقیقی را برای این جایگزینی تعیین نکرد.

محمد باقر ظهوری‌فر، مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت، می‌گوید: «به زودی ظرفیت اینترنت کشور از مسیر غرب به میزان دو لینک STM1 افزایش می‌یابد.»

قطع خطوط اینترنت برای بسیاری از کشورهای منطقه دردسرساز شده است اما خطوط ایران در این میان آسیب کمی دیده‌اند. ظهوری‌فر دلیل این ماجرا را افزایش ظرفیت اینترنت طی روزهای گذشته می‌داند.

به گفته او ظرفیت اینترنت کشور از طریق مسیر شمال و غرب به میزان چهار لینک STM1 افزایش یافته است.

در حال حاضر پهنای باند اینترنت کشور با ظرفیت 25 لینک STM1 در حال بهره‌برداری است که به گفته ظهوری‌فر با افزایش دو لینک STM1 دیگر، مشکل شبکه‌ دیتا تا رفع خرابی کابل‌های مربوطه توسط شرکت‌های مورد قرارداد، تا حد زیادی حل می‌شود.

کابل‌های SMW4 وSMW3 که از خطوط اصلی انتقال اینترنت هستند در آب‌های دریای مدیترانه در مسیر مصر به سمت فرانسه و ایتالیا و خط فلگ در اقیانوس هند، به دنبال برخورد لنگر کشتی‌ها روز چهارشنبه 10 بهمن ماه قطع شدند. روز جمعه 12 بهمن ماه نیز کابل فالکون که در سواحل دوبی به همین دلیل قطع شد.

شرایط بد آب و هوا هم مانع حرکت کشتی تعمیر برای ترمیم کابل فالکون شده است. بنا بر اعلام شرکت فلگ، کشتی حامل لوازم یدکی برای تعمیر کابل فالکون که در سواحل دوبی و در روز جمعه قطع شد در بندر ابوظبی انتظار می‌کشد و مقامات بندر به علت بدی آب و هوا به کشتی اجازه حرکت نمی‌دهند.

شاید 10 روز دیگر

شرکت فلگ که زیرمجموعه‌ Reliance Communications دومین اپراتور تلفن همراه بزرگ هند است، در ایمیلی به خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرده که کشتی تعمیر سه‌شنبه به محل آسیب دیدگی کابل‌های زیردریایی در سواحل شمالی مصر در دریای مدیترانه می‌رسد و کار تعمیر یک هفته پس از رسیدن کشتی به محل تکمیل می‌شود.

این شرکت علت تاخیر طولانی کشتی تعمیر برای رسیدن به محل آسیب دیدگی در نزدیکی بندر اسکندریه را اعلام نکرده اما این بندر به علت بدی آب و هوا در طول هفته‌ گذشته بسته بود.

به گفته انجمن پشتیبانی کابل بین‌المللی که متشکل از 86 شرکت اداره کننده‌ کابل زیردریایی است و به حفاظت از کابل‌های زیردریایی اختصاص دارد، بیش از 95 درصد از ترافیک اطلاعات و مخابرات بین اقیانوسی توسط کابل‌های زیر دریایی منتقل می‌شوند.

کد خبر 43355

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز