همشهری آنلاین: پاکستان خلبان اسیر هندی را به نشانه حسن نیت و کاهش تنش آزاد کرد، اما یک درگیری تازه بین سربازان هندی و پاکستانی در مرز کشمیر دستکم ۴ کشته و ۱۱ زخمی به جای گذاشت.

سربازان هندي

به گزارش یورونیوز، اصابت خمپاره از کشمیر پاکستان به خانه‌ای در کشمیر هند، یک مادر و دو فرزندش را به کام مرگ برد. رسانه‌های هند می‌نویسند پدر خانواده به شدت مجروح شده و هفت غیرنظامی دیگر نیز جزء زخمی‌ها هستند.

در کشمیر پاکستان هم یک پسر نوجوان کشته و سه نفر زخمی شده‌اند.

تنها چند ساعت قبل از درگیری تازه، پاکستان خلبان اسیر هندی را به نشانه حسن نیت آزاد کرده و او را در روستای مرزی واهگه در ایالت پنجاب تحویل داده بود.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان،  در زمان اعلام آزادی این خلبان گفته بود که کشورش بخاطر "تعهد به صلح" چنین تصمیمی گرفت.

موج جدید تنش بین دو همسایه پس از حمله‌ای انتحاری به کشمیر هند بالا گرفته است. در این حمله که مسئولیت آن را گروه تروریستی "جیش محمد" بر عهده گرفت، ۴۰ سرباز هندی کشته شدند.

پس از آن هند پاکستان را به همکاری با تروریست‌ها و دامن زدن به درگیری‌های مرزی متهم کرد.  

روز سه‌شنبه ۲۶ فوریه نیز، جنگنده‌های هندی کمپ احتمالی تروریست‌ها در پاکستان را بمباران کردند. یک روز بعد دفاع هوایی پاکستان یک جنگنده هندی را سرنگون کرد و خلبان آن را به اسارت گرفت.

تیراندازی‌های گسترده بین نیروهای هند و پاکستان در روز چهارشنبه و از جمله خبر سرنگونی هواپیماهای جنگی دو کشور به موج جدیدی از نگرانی‌های جهانی دامن زده بود.  آمریکا، چین و شماری دیگر از کشورهای جهان از طرفین درگیر در مناقشه کشمیر خواسته بودند تا با خویشتن‌داری مانع از افزایش تنش شوند.

از زمان اعلام استقلال پاکستان از هند و جدایی دو کشور در سال ۱۹۴۷، طرفین پیوسته بر سر کشمیر با هم درگیر شده‌اند. دو کشور تا کنون دو بار بر سر کشمیر وارد جنگ با یکدیگر شده‌اند.

کد خبر 433489

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha