یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروه طالبان هم زمان با گفت وگوهای صلح با آمریکا به شکست نیروهای افغان و انحلال ارتش این کشور و داشتن دست برتر هم فکر می کند و حمله به پایگاه «شورابک» نماد این رویکرد و متناقض بین صلح و جنگ است.

طالبان

به گزارش ایرنا، چندی قبل به نقل از «شیر محمد عباس استانکزی» یکی از مذاکره کنندگان ارشد گروه طالبان با طرف آمریکایی نقل شد که او اظهاراتی را پس از نشست دوحه بیان داشته که بر اساس آن ادعا شده بود در صورت بازگشت طالبان به کابل، لازم است ارتش منحل شود.

طالبان که تاکنون از پذیرش آتش بس به موازات مذاکرات صلح خودداری کرده است، در تازه ترین مورد حمله مرگباری را به یکی از پایگاه های مهم ارتش در استان «هلمند» انجام دادند که بیانگر موضع دوگانه این گروه درباره صلح و جنگ است.

اگر چه اظهارات استانکزی در مورد انحلال ارتش بعدها به نوعی رد شد اما سبب بروز واکنش های جدی مردم و دولت افغانستان شد و سیاست مداران، دولت و احزاب و اقشار مردم همه این خواسته طالبان را موضع پاکستان دانستند که از زبان طالبان بیان می شود و مخالفت خود را با آن بیان کردند.

رئیس جمهوری افغانستان در واکنش به همین سخنان طالبان در گفت و گو با یکی از رسانه های داخلی افغانستان تأکید کرد که هیچگونه صلحی را بدون ایفای نقش نیروهای امنیتی نخواهند پذیرفت.

«محمد اشرف غنی» تأکید کرده است که طالبان باید رابطه خود را با پاکستان برای ملت افغانستان روشن سازد که چه رابطه ای با این کشور دارد؟

استانکزی اما پس از آن در نشستی که در مسکو با حضور برخی رهبران سابق جهادی و احزاب سیاسی افغانستان داشت از این موضع خود عقب نشینی کرد و گفت که تنها خواستار برخی اصلاحات در ارتش خواهند بود و قصدی برای منحل کردن آن ندارند.

این گروه در جریان مذاکرات خود با آمریکا به جنگ، حملات انتحاری، انفجار و عملیات های خونین خود علیه نیروهای دولتی ادامه می دهد که برخی کارشناسان فکر می کنند در قبال این حملات طالبان دنبال امتیازگیری بیشتری در روند گفت و گو است.

در تازه ترین مورد پیگیری طالبان در حوزه جنگ، ساعت دو بامداد روز جمعه به یک پایگاه بزرگ مشترک ارتش و نظامیان خارجی در شهرستان «واشیر» استان هلمند حمله کردند و نخست با عملیات انتحاری سدهای ورودی را منهدم کرده و سپس نیروهای مسلح به داخل پایگاه هجوم برده اند و به اساس برخی گزارش ها آن حمله تا روز شنبه ادامه داشت.

هر چند وزارت دفاع افغانستان شب جمعه پایان درگیری را اعلام کرد و گفت که در جریان این درگیری ۲۳ سرباز ارتش کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی شدند و اعلام کرد که از طرف مقابل نیز علاوه بر هشت عامل انتحاری، ۱۲ تن دیگر از نیروهای طالبان کشته شده اند.

در واکنش به همین حمله معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان به موضع دوگانه طالبان در برابر صلح و جنگ اشاره کرد و به شدت از این تناقض انتقاد کرد.

«محمد سرور دانش» روز شنبه در یک مراسم معارفه اداری در کابل با اشاره به حمله طالبان به مقر لشگر «۲۱۵ میوند» در استان هلمند گفت: دشمنان افغانستان از یک طرف شعار صلح سر می دهند و از طرف دیگر آرزوی انحلال و شکست ارتش را دارند.

وی گفت که تروریست ها می خواهند با حمله هایی مانند دیروز در هلمند روحیه نیروهای ارتش را تضعیف کنند اما این آرزوی خود را به گور خواهند برد.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان هم دیروز در صفحه اجتماعی خود توئیتی کرد که در آن ضمن ادعای ادامه درگیری در هلمند از کشته شدن ۷۰ نظامی آمریکایی و ۱۰۰ سرباز ارتش افغانستان خبر می داد که در برابر این ادعای تاکنون مقامات خارجی و دولت افغانستان واکنشی نشان نداده اند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این حرکات و حملات طالبان نشان می دهد که این گروه تمایل به صلح نداشته و تنها در تلاش امتیاز گیری و حذف نام رهبران خود از فهرست سیاه سازمان ملل متحد و خروج نظامیان آمریکایی برای بسط قدرت خود هستند.

متداول است در آغاز هرگونه گفت و گو برای تأمین صلح و امنیت، آتش بس به عنوان پیش نیاز برقرار می شود که به نوعی بیانگر صداقت دو طرف در گفت و گوهاست.

همین موضع دوگانه طالبان، مقامات دولتی را به این فکر واداشته است که این گروه خواستار صلح نیست و خواب رسیدن به قدرت از مسیر جنگ را در سر می پروانند که البته گذر زمان برای آشکار شدن نیت ها لازم است.

کد خبر 433487

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha